ویرگول
ورودثبت نام
عصر طلایی
عصر طلایی
خواندن ۱ دقیقه·۱ سال پیش

هنر و علم کیمیاست

پروین اعتصامی
پروین اعتصامی

گویند عارفان هُنر و علم کیمیاست / وان مس که گشت همسر این کیمیا طلاست

فرخنده طائری که بدین بال و پَر پَرد / همدوش مرغ دولت و هم عرصۀ هماست

وقت گذشته را نتوان خرید باز / مفروش خیره، کین گُهر پاک بی‌بهاست

گر زنده‌ای و مُرده نه‌ای، کار جهان گزین / تن پروری چه سود، چون جان تو ناشتاست

تو مردمی و دولت مردم فضیلت است / تنها وظیفۀ تو همی نیست خواب و خاست

زان راه باز گرد که از رهروان تهی است / زان آدمی بترس که با دیو آشناست

سالک نخواسته است ز گمگشته رهبری / عاقل نکرده است ز دیوانه بازخواست

چون معدنست و عِلم و در آن روح کارگر / پیوند علم و جان سخن، کاه و کهرباست

خوشتر شوی بفضل و ز لَعلی که در زمی است / برتر پَری به عِلم ز مرغی که در هواست

و .....

از کلیات دیوان پروین اعتصامی - قصیده "هنر و علم کیمیاست"

دوست داشتم گزیده‌ای از قصیده پروین را براتون به اشتراک بگذارم و لذت شعر خواندن ابتدای صبح را به خودم و شما تاکید کنم؛ مطابق عادت روزانه‌ای که صبح‌ها برای خودم سرمشق کردم، شروع کردم به خواندن قصیده‌ای از پروین و باعث شد ذوق و شوقی که برای شروع روزم تداعی بشه.

این گُهرهای ناب هنر، حیفه که گوشه کتابخانه‌ها خاک بخوره و کسی از وجود آنها استفاده نکنه.

توصیه میکنم که شعرخوانی را با ضبط صدای خودتون، امتحان کنید و بعد از آن، به صدای ضبط شده‌ی خودتون گوش کنید؛ یک تجربه خاصی برای شما خواهد داشت.

1402.04.21

هنر علم کیمیاستهنرشعرپروین اعتصامیشعر خوانی
جوانی خلاق با روحیه رسیدن به آگاهی که نوشتن را در جریان زندگی، روشنایی مسیر خویش می‌بیند.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید