ویرگول
ورودثبت نام
زهرا معماریان
زهرا معماریان
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

معجزه ذهن

در نوجوانی به بیوگرافی خواندم بسیار علاقه مند بودم، دوست داشتم بدانم افراد درباره ی خود چه می گویند و اگر کتابی بخواهند بنویسند کدام قسمت های زندگی خودشان را برای تعریف کردن برای دیگران انتخاب می کنند برایم مهم بود بدانم در لحظات سخت چه می کنند. بعضی از آدم ها مثل کسانی که در رشته های المپیکی شرکت می کنند و اضطراب فینال را تجربه کردند موارد خوبی هستند که درباره شان بخوانیم، خسرو حمزه متخصص روانشناسی ورزشی در کتابی به تاثیر ذهن در لحظات سخت پرداخته و روایت سرآمدان رشته های ورزشی در ایران را از لحظات سخت زندگی خودشان نشان می دهد.

این کتاب حاوی مصاحبه با سی و یک قهرمان ورزش کشورمان است. تلاش بر این بوده است که از تجربه ی برترین ورزشکاران تاریخ ایران در نگارش کتاب استفاده گردد و تلاش شده تا از تجربه ی آماده سازی ذهنی قهرمانان در همه ی رشته های ورزشی در نگارش این کتاب استفاده شود.

یکی از مهم ترین مسائلی که در کتاب معجزه ذهن به آن پرداخته می شود تصویرسازی است همیشه یکی از عوامل موفقیت افراد در فینال هایشان تصویر سازی آنها بوده است اینکه چگونه ممکن است شکست بخورند و چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد.

یکی از تاثیر گذارترین جملات این کتاب برای من جمله ی حمید سوریان است:

من بهترین 55کیلوگرمی کشتی فرنگی دنیا نیستم درحالیکه تا آن لحظه برنده ی سه طلای متوالی قهرمانی جهانی بود؛ اشاره به این که من بهترین نیستم اما من هستم که اول می شوم چون که می توانم بهتر از خودم را هم ببرم.

یکی دیگر از نکاتی که در کتاب به آن اشاره می شود راه حلی است که برخی از این قهرمانان در زمان نا امیدی از آن بهره گرفتند:

فکر کردن به زحمات زیادی که در دوران قهرمانی و تمرینات خود داشته اید، عاملی است که در مواجهه با نا امیدی ها کمک حال شما باشد.مرور آنچه تا به حال انجام دادید باعث می شود به خود اجازه ندهید که دست از هدف بردارید و این همه تلاش را بی ثمر بگذارید.

خواندن این کتاب را نه به کسانی که می خواهند استعداد برتر ورزشی باشند بلکه همه ی کسانی که برای جسم و روحشان ورزش می کنند و کسانی که در حال پیمایش یک زندگی سخت هستند و لازم دارند برای گذراندن آن روزها تمرکز بالا و روحیه ی قوی داشته باشند توصیه می کنم.

معجزه ذهنالمپیکروانشناسی ورزشیمدالورزش
معلم زبان سابق/کتابخون همیشگی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید