ویرگول
ورودثبت نام
مرسده خدادادی
مرسده خدادادی
خواندن ۱ دقیقه·۱ سال پیش

واژه‌ماژه: معادل فارسی thesaurus

دو فرهنگ واژگان و thesaurus  معروف در دوران دانشجویی من:  American Heritage Dictionary and Thesaurus  (منبع عکس: media.karousell.com)
دو فرهنگ واژگان و thesaurus معروف در دوران دانشجویی من: American Heritage Dictionary and Thesaurus (منبع عکس: media.karousell.com)


قبل از هرچیزی توجه کنید که جمع این واژه بی‌قاعده و به صورت thesauri است.

بگذارید اول از ریشه‌شناسی این کلمه شروع کنم: این واژه از اواخر قرن شانزدهم وارد زبان انگلیسی شد. ریشه‌ی آن به لاتین و پیش‌تر از آن به یونانی برمی‌گردد. این واژه،‌ از واژه‌ی thēsauros یونانی به معنی «انباره، گنج» آمده است. معنی آن در زبان انگلیسی از سال ۱۸۵۲ از معنی گسترده‌تر انباره به معنی فرهنگ واژه محدود شد و این امر با چاپ Thesaurus of English Words and Phrases تالیف پیتر مارک راجِی* در سال ۱۸۵۲ اتفاق افتاد.

Thesaurus of English Words and Phrases
Thesaurus of English Words and Phrases

خب. تفاوت thesaurus و فرهنگ واژگان (دیکشنری) در چیست؟ در فرهنگ واژگان، واژه‌ها به ترتیب الفبایی فهرست شده‌اند در حالی که در thesaurus ، واژه‌ها به لحاظ نزدیکی معنایی فهرست شده‌اند. یک نمونه از یک صفحه از thesaurus را ببینید:

این عکس را از صفحه‌ی اول The Random House Thesaurus of Slang برداشته‌ام.
این عکس را از صفحه‌ی اول The Random House Thesaurus of Slang برداشته‌ام.

خب این همه گفتیم تا برسیم به معادل فارسی این واژه. من دیروز در کتاب هزار واژه فرهنگستان فارسی سرکی کشیدم و معادل اصطلاح‌نامه را دیدم. در کتاب دیگری تالیف دکتر فریبا قطره، معادل گنج‌واژه آمده است که با توجه به معنای یونانی آن به معنی گنج و انباره، معادل زیبایی است. راستش را بخواهید، به نظر شخصی من، اصطلاح‌نامه خیلی مفهوم این نوع فرهنگ‌ها را نمی‌رساند. شما با شنیدن واژه اصطلاح‌نامه یاد اصطلاحات تخصصی یک رشته می‌افتید و انتظارتان از چنین فرهنگی قاعدتاً این خواهد بود که آن اصطلاحات تخصصی را برای شما شرح دهد. من خودم گنج‌واژه را بیشتر می‌پسندم.


____________________________________

پانویس: تلفظ اسم این فرهنگ‌نویس در ویکیپدیا به صورت راجِی /UK: /ˈrɒʒeɪ/ US: /roʊˈʒeɪ آمده است.

*Peter Mark Roget


فرهنگ واژگانگنج‌واژهدکتر فریبا قطرهفرهنگستان زبان و ادب فارسیو در ابتدا کلمه بود
اگر با جستجوی نامم در گوگل به اینجا آمده‌اید، قدمتان روی چشم؛ منتها چیزی از زندگی شخصی‌ام اینجا پیدا نمی‌کنید. اینجا صفحۀ یادداشت‌هایم در باب زبان‌شناسی، زبان‌ها و آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان است.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید