این متن صرفا انتشار مجدد مطلبی است که قبلا در وبسایت شخصی خودم در تاریخ 1397/09/05 منتشر کرده ام.
از زمانی که با مبحث “طراحی بازی” یا Game Design آشنا شدم، دوست داشتم کتاب توصیه شده ی “هنر طراحی بازی؛ کتاب لِنزها” یا The Art of Game Design: A Book of Lenses که توسط Jesse Schell نوشته شده است را بخوانم؛ اما انگلیسی بودن متن کتاب از یک سو و حجم زیاد مطالب آن از سوی دیگر، باعث فرو نشستن شور و انگیزه من برای خواندن این کتاب شده بود؛ تا اینکه چند سال پیش، آقای ابوذر پور رنجبر، مدیر استودیو بازی سازی Blazing Fall، فصل اول کتاب را ترجمه و به رایگان در اختیار اهالی و علاقه مندان به بازی سازی گذاشتند. این بازی ساز با سابقه و خوش ذوق، با کمک دوستان خود، ترجمه این کتاب را شروع و اعلام کردند که قرار است به مرور، فصل های بعدی کتاب را نیز ترجمه و منتشر کنند. و حالا بعد از گذشت حدود دو سال، نسخه کامل و نهایی کتاب “هنر طراحی بازی” اثر جِسی شِل به زبان فارسی (روان و بدور از پیچیدگی) در اختیار علاقه مندان به طراحی بازی و بازی سازی قرار گرفته است.
از صمیم قلب از ابوذر پور رنجبر و پویا صباغ و سایر کسانی که در ترجمه این کتاب دخیل بودند، تشکر می کنم و برای شان آرزوی بهترین ها را دارم.
برویم سر اصل مطلب که همان محتوای کتاب است؛ Jesse Schell یک شعبده باز، نویسنده، کمدین، مهندس نرم افزار، طراح بخش بازی های تعاملی شرکت والت دیزنی، استاد دانشگاه کارِنگی مِلون آمریکا و همچنین مؤسس شرکت سرگرمی های Schell هست. کتاب او، یعنی “هنر طراحی بازی؛ کتاب لنزها” یا The Art of Game Design: A Book of Lenses یکی از کامل ترین و جامع ترین کتاب های طراحی بازی هست که در سال ۲۰۰۸ منتشر و به گفته ی بعضی، “کتاب مقدس بازی سازی” لقب گرفته است. در زبان انگلیسی به کتاب هایی که خیلی جامع هستند و افراد زیاد به آن مراجعه می کنند، “کتاب مقدس” یا Bible می گویند. (ویرایش دوم این کتاب نیز در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است).
کتاب در ۳۲ فصل به معرفی ۱۰۰ لنز (Lense) یا زاویه دید به دنیای طراحی بازی، می پردازد که مطمئنا اگر شما بازی هایتان را با این لنز ها نگاه کنید، بازی های جذاب تر و سرگرم کننده تر و مخاطبان راضی بیشتری خواهید داشت. هر لنز شامل تعدادی سؤال کلیدی است که می تواند درک شما را از بازی که دارید میسازید بالاتر ببرد و کمک می کند جوانب یک طراحی بازی خوب را به درستی درک کنید.
نکته جالب دیگر، شیوه ارائه مطالب کتاب، تماماً تجربی است که با بیان ساده و شیرین به مخاطب منتقل می شود. البته برای فهم دقیق جملات و مطالب این کتاب، حتما باید درگیر بازی سازی بوده و چند بازی ساخته باشید.
علاوه بر موضوعات طراحی بازی و دیزاینری، در فصل های انتهایی کتاب موضوعات جالبی از قبیل نحوه ارائه بازی به تهیه کننده یا ناشر، تأثیر بازی ها، توجه به بُعد مسئولیت اجتماعی بازی سازها، انگیزه بازی سازی و … صحبت می شود که ممکن است در سایر کتاب های طراحی بازی وجود نداشته باشد. شاید به خاطر همین جامع بودن، بتوانیم خواندن این کتاب را به علاقه مندان سایر حوزه های طراحی (دیزاین) پیشنهاد کنیم.
بخشی از کتاب «هنر طراحی بازی؛ کتاب لِنزها»:
“تصور نکنید خواندن این کتاب، یا هر کتاب دیگر، شما را تبدیل به یک طراح بازی می کند، چه برسد به یک طراح بازی عالی. طراحی یک فعالیت است، نه یک سری اصول و قوانین.
همانطور که با خواندن یک کتاب؛ خواننده، خلبان یا بسکتبالیست نمی شوید، با این روش طراح بازی نیز نخواهید شد. تنها یک راه برای طراح بازی شدن وجود دارد و آن طراحی بازی است، دقیق تر بگویم؛ طراحی بازی هایی که مردم دوست داشته باشند. پر کردن یک کاغذ از ایده های تان کافی نیست. باید بازی بسازید، خودتان آن را امتحان کنید و اجازه دهید بقیه نیز بازی کنند. اگر از نتیجه راضی نشدید (نخواهید شد) باید آن را تغییر دهید، و تغییر دهید، و دوباره تغییر دهید و ده ها بار تغییر دهید، تا زمانی که یک بازی ایجاد کنید که مردم واقعا از آن لذت ببرند. پس از این که چند بار این مسیر را طی کردید، کم کم طراحی بازی را درک می کنید.
جمله معروفی بین بازی سازها هست که می گوید:” ده بازی اولی که بسازید، مزخرف خواهند بود، پس خیلی سریع آن ها را بسازید و از شرشان خلاص شوید.” اصول ارائه شده در این کتاب به شما کمک می کند تا مسیرتان در طراحی مشخص شود و به شما ایده های مفیدی برای سریع تر ساختن بازی های بهتر می دهد. اما تنها با تمرین، طراح بازی خوبی می شوید.
اگر واقعا علاقه مند نیستید که یک طراح بازی موفق باشید، همین حالا این کتاب را زمین بگذارید، چون مطلبی برای شما ندارد. اما اگر واقعا می خواهید طراح بازی بشوید، این کتاب پایان راه تان نیست، بلکه سرآغاز یک فرآیند مداوم مطالعه، تمرین، ترکیب و آفرینش است که تا پایان عمرتان همراه شما خواهد بود.”
این نکته از کتاب: ” این کتاب پایان راه تان نیست، بلکه سرآغاز یک فرآیند مداوم مطالعه، تمرین، ترکیب و آفرینش است که تا پایان عمرتان همراه شما خواهد بود.” مهم ترین نکته ای است که برای عالی شدن در یک حرفه نیاز دارید و نباید پشت گوش بیاندازید.
به دلیل حجم بالای مطالب کتاب (حدود ۵۶۰ صفحه)، پیشنهاد می کنم روزانه وقت مشخصی را برای خواندن آن کنار بگذارید. بنده با روزی یک ساعت مطالعه، ۴۰ روز طول کشید تا کل کتاب را بخوانم و استفاده کنم.
جهت خرید نسخه دیجیتالی ترجمه فارسی کتاب “هنر طراحی بازی؛ کتاب لِنزها” یا The Art of Game Design: A Book of Lenses یا دانلود رایگان فصل های ۱ تا ۱۰ کتاب، به لینک زیر بروید:
-
محمد مهدی شقایقی