ویرگول
ورودثبت نام
محمد طهماسبی زاده
محمد طهماسبی زاده
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

من و کتاب ما چگونه ما شدیم!


چند ترم پیش درسی داشتیم با عنوان آموزش و پرورش تطبیقی. استاد مربوطه گفت گروه بندی بشین! به بعضی گروه ها یک کتاب معرفی کرد، گفت برین بخونین و بیاین کنفرانس بدین! کتاب ما چگونه ما شدیم به گروه ما افتاد. کتاب رو از هم‌گروهیم قرض گرفتم، و با یاری گرفتن از مهارت های مطالعه و تندخوانی(!) تونستم در چند ساعت کتاب رو تموم کنم. اصلا فکر نمی‌کردم صادق زیباکلام بتونه اینقدر خوب به موضوع بپردازه! واقعا از روش پرداختش خیلی خوشم اومد؛ خیلی ریشه ای، خیلی سیستمی، خیلی غیرخطی، خیلی منطقی، بدون جبهه گیری، خیلی متواضعانه و بدون قطعیت... . از فلات ایران و ویژگی های جغرافیایی و موقعیت ژئوپلیتیکی(?)ش شروع کرد، از حمله مغول ها گرفت و پادشاهی های مختلف رو بررسی کرد، روی ورود اسلام به ایران و رابطه بین این دو ذره بین انداخت، صفویه رو مفصل تر تحلیل کرد و بحث رو به قاجار و پهلوی و وضع امروز پیوند داد... فصل آخر کتاب هم نگاهی به تاریخ اروپا و تفاوت ما و غرب پرداخت... اگر بخوام کتاب رو در چند خط خلاصه کنم میگم:

اوضاع پیش آمده تاریخی(حمله مغول، استعمار و...) علت عقب ماندگی ما نیست؛ بلکه معلول عقب ماندگی ماست!

و تلاش برای اثبات این گزاره...! تلاشی که میشه میوه های شیرین دیگری هم ازش چید و علت اصلی عقب ماندگی رو پیدا کرد...

باری! یک کتاب سیاسی-اجتماعی-تاریخی-فرهنگی-تحلیلی خواندنی بود! پیشنهاد می‌کنم بخونین?

.

.

.

پی نوشت ۱: خیلی کنفرانس خوبی شد!

پی نوشت ۲: کتاب ربط مستقیمی به آموزش و پرورش تطبیقی نداشت?

.

.

کتابما چگونه ما شدیمصادق زیباکلامتاریخیتحلیلی
پروفایل جدیدم رو در قسمت دنبال‌شده‌ها ببینید
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید