ویرگول
ورودثبت نام
mohsenmosafi
mohsenmosafi
خواندن ۱ دقیقه·۴ ماه پیش

کتاب «مقدمه‌ای بر‌ روانشناسی فروید»؛ هیایو برای هیچ!

همانطور که قبلا هم گفتم، فروید همیشه برای من ویژه بوده و هنوز هم (تا حدی) هست. مدتی است که درگیر خواندن کتابی هستم و از معدود کتاب‌هایی است که با اینکه خود انتخاب کردم، تمایلی به ادامه آن نداشتم. چون بنای یادداشت‌نویسی داشتم، سعی کردم به اتمام برسانم!


ابتدا دو نکته فرامتنی باید ذکر کنم:

  • ادوارد اروین (Edward Erwin) نویسنده کتاب تحصیلات و پژوهش چشمگیری درباره روانکاوی و فروید ندارد و این از لابلای متن مشخص است.
  • دو دیگر اینکه ترجمه سلطانی از ضعیفترین ترجمه‌هایی بود که در عمر فهم و اندیشه‌ام با آن مواجه شدم!سلطانی اساسا با سبکی بسیار نامناسب و با دخل و تصرف‌های هنجاری، ایده‌ی اصلی متن و نیز اندیشه‌ی فروید را مجروح کرده است.

اما درباره‌ی خود متن باید خاطرنشان کنم محتوای کتاب انسجام و ساخت‌یافتگی که لازمه فهم اندیشه فروید است را ندارد. عبارات تا حد زیادی مشابه و حشو است؛ گرچه مرسوم نیست اما میخواهم بگویم راندمان کتاب احتمالا کمتر از ۱۰ درصد است!

حرف برای گفتن درباره این‌کتاب زیاد است و به عنوان خلاصه‌ی فهمم باید بگویم این‌کتاب را نه به نوآموزان روانکاوی و نه به محققان این رشته توصیه نمیکنم.




فرویدزیگموند فرویدادوارد اروینروانکاویروانشناسی
nothing... nobody...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید