ویرگول
ورودثبت نام
محمد کریمی
محمد کریمی
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

جداسازی و یکپارچه‌سازی نیازمندهای مشترک سیستم‌ها و سامانه‌ها

در سال های گذشته ایده ای به ذهنم رسید در رابطه با مدیریت پروژه های مختلف در سازمان ها که متأسفانه نتونستم بررسی و پیگیری بیشتر کنم تا در سال 1400 در چندین پروژه همزمان مجدد به سراغش رفتم. برای توضیح ایده از اینجا شروع میکنم که درک نیاز و تحلیل درست در یک پروژه همیشه از الزامات مهم تولید و توسعه یک محصول به حساب میاد. این درک همیشه در هر پروژه، نیاز تخصصی همون پروژه رو شامل میشه. در این میان ما یکسری نیازهای عمومی در پروژه ها داریم که همیشه مشترک هستند و با چند درصد تغییر کوچیک میشه در جای دیگه ای از اونها استفاده کرد. مانند درگاه احراز هویت یکپارچه (Single sign On) که در حال گسترش و استفاده است. اینجا بود که به فکر جداسازی مشترکات پروژه ها افتادم و برای هر نیاز مشترک یک دستورالعمل تهیه تا الگویی برای سایر پروژه ها جهت اتصال به نیاز مشترک داشته باشیم.

شمای کلی جداسانه و یکپارچه سازی سامانه ها و کانال تبادل داده
شمای کلی جداسانه و یکپارچه سازی سامانه ها و کانال تبادل داده


برخی از نیازهای مشترک در اکثر پروژه های سازمانی جدایی از ثبت نام و ورود هستند که میشه براشون یه همچین کاری انجام داد مانند لاگ، نگهداری مستندات (پیوست)، نگهداری علاقه مندی ها، کیف پول، ارزیابی، نظارت، ایده، گزارش خطا، سطوح دسترسی، گزارشات، داشبوردهای آماری و راهنما که مشترکات اکثر پروژه ها هستند. در این میان من دنبال جداسازی هر نیاز و ایجاد تمرکز در مدیریت نیاز هستم. این کار با چالش ها و نگرانی هایی هم در کنار معایب و مزایاش مواجهه است. در دسترس بودن سامانه، سخت افزار، امنیت، سرعت، بر خطر بودن و وابستگی از جمله چالش هایی است که نیازه مورد توجه قرار بگیرند. ایجاد تمرکز منجر به کاهش هزینه و زمان در تولید یک محصول و به تبع آن مدیریت پروژه را راحت تر خواهد کرد.

در اکثر سیستم های تولید شده در سازمان ما استانداردهای مناسبی برای پیاده سازی نیازهای عمومی به کار نمی گیریم اگر بخواهم به یکی دو نمونه در این زمینه اشاره کنم نگهداری لاگ هست. در مدیریت لاگ ها معمولاً لاگ ها کدگذاری نمی شوند که این کار باعثِ خواهد شد راحت بتوانیم تغییرات دلخواه خودمان را در یک لاگ انجام دهیم که از نظر امنیت و صحت داده مناسب نیست. تمرکز لاگ ها در کشف و درک مشتری در آینده برای توسعه محصول کار را راحت تر خواهد نمود. اکثر سازمان ها نیاز به نگهداری مستندات برای رکوردهای اطلاعاتی خودشان دارند که هر کدام به روش های مختلفی این کار را انجام میدهند. حال قصد دارم با جداسازی نیازهای عمومی از درون سازمان ها و یکسان سازیشون، تمرکز سامانه ها را در برآورده کردن نیازهای تخصصی خودشان یاری کنم.

https://vrgl.ir/WwXvb
مدیریتمدیریت پروژهssoیکپارچه سازیسامانه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید