ویرگول
ورودثبت نام
موعین م
موعین م
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

بوردگیم فقط مونوپولی نیست!!!!

اول از همه راجع به تیتر بگم،به نظر من مونوپولی اصلا بوردگیم نیست،یه بازی دورهمی ه که نه تنها جذابیت نداره بلکه مفاهیم بدی رو هم میتونه منتقل کنه که حالا بحثش رو تو مطالب بعدی بیشتر باز میکنم.




دوم،چرا میگم بوردگیم فقط مونوپولی نیست،حدودا دو ساله که دارم تو حوزه بوردگیم فعالیت میکنم،چیزی که به شدت باهاش روبرو بودم این بود که خیلی کلا یک سری بازی های ثابت انجام میدن که تعدادش از یکی دو تا بیشتر نمیشه،اونم یک سری بازی های عرف و ساده، با خیلی از همین دوستامون صحبت کردم و به یکسری موضوعات رسیدم که باهاتون مطرحش میکنم.

۱-ترس از یادگیری، خیلیا هستن که نه فقط راجع به بوردگیم بلکه راجع به همه چی ترس از یادگیری دارند،و این توی بوردگیم به شدت ظهور پیدا میکنه چون یه بازی فیزیکی ه و از اون مهم تر چیزی که یاد میگیری رو همون موقع باید انجامش بدی،مثال بخوام بزنم خیلی از ماها تو مدرسه یا دانشگاه سر کلاس نشستیم و استاد داره درس میده ،دچار پرش ذهنی میشیم و حالا استاد اگر همون لحظه راجع به اون مطلب بپرسه و ما بلد نباشیم استرس میگیریم و بهم میریزیم، منتها این یک تفاوت بزرگ با بوردگیم داره،این که ما اونجا نمیدونیم که قرعه بدشانسی بهمون میوفته و استاد ازمون میپرسه یا نه،ولی تو بازی میدونیم که بعد توضیحات حتما باید انجامش بدیم،پس یه حصاری دور خودمون میکشیم که یاد نگیریم،یا بهتر بگم طرف یادگرفتنش‌هم نریم. ‌

۲-تاثیر روانی، بازی هایی که بازی میشن اکثرا بازی های کوچولو و جمع و جور ن ،مث اسپلندور یا استوجیت،وقتی که این بازی ها چیده میشن،یا به عبارتی ستاپ میشن،چون کوچیک و جمع و جور ن قبل از بازی کمی آرامش خاطر داری و بهم نمیریزی"از نظر ذهنی و استرس"،چون تعداد اکشن ها و تسک ها توش مشخص ه ،ولی حالا شما فرض کنین که بازیایی مثل Mechs & Minions که عکسشو این پایین میزارم جلوتون چیده بشه،ناخودآگاه نسبت به یادگرفتنش‌گارد میگیریم چون حجیم ه ،سخت ه و پیچیده س.

۳- زمان و حوصله، اکثر کسایی که بازی میکنن بیشتر به خاطر خوش گذرونی ،یا راحت تر به خاطر فان ش‌بازی میکنن،و این که اکثرا تو کافه بازی ها بازی میکنن،پس نه حوصله ش‌ رو دارند که یاد بگیرن نه تایمشو،اینم باید در نظر بگیریم که علاوه بر زمان یادگرفتن برای تایم سپری شده باید پول هم بپردازن،در کل میشه این قضیه رو تو این سه تا دلیل خلاصه کرد.




جمع بندی

اگر بخوام جمع بندی کنم این قضیه رو فقط به بوردگیم محدودش نمیکنم و تعمیمش میدم به کل بحث یادگیری و آموزش، یعنی این که ما تو بحث آموزش،اگر بتونیم ترس از یادگیری رو توی فرد کم کنیم،اون چیزی که میخواد یادبگیره رو برای اولین بار یه پیش نمایش ساده بهش نشون بدیم، و کمترین زمان و هزینه رو برای اون فرد داشته باشه،میتونیم افراد رو به شدت مشتاق به یادگیری کنیم و کاری کنیم که آموزش هراس نباشند بلکه آموزش پذیر باشند.

بوردگیمبردگیمboardgameآموزشیادگیری
عکاس و گرافیست م، ۲ساله دارم تو حوزه بوردگیم فعالیت میکنم، بازی محیطی هم طراحی میکنم و دنبال یه راه حل آسون شدن همه چیزم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید