دیروز توفیق شد بروم به عزاداری شب اول محرم در امام زاده علیاکبر، لااقل زنده بشوم از این مردگی، این دل مردگی، خیلی بدتر است از بدن مردگی، هرچند برای دومی نگرانم ولی از اولی لرزان و حیرانم....
از قسمت پایین میدان با فاصله چند ده متر راه را بسته بودند و تا چند صد متر شعاع امامزاده ترافیک تحت تاثیر قرار گرفته بود، با توجه به برگزاری اولین شب عزاداری سید مظلومان و بی خبر بودن تعداد زیادی از عزیزان بومی و کسانی که در آن محدود کار میکردند حسابی کلافه بودند از این ترافیک و بعضی از کلافگی حرفهایی میزدند که در غیر آن نمیزنند!!!!
نقل آبروی یک نفر مداح یا یک هیئت عزاداری نیست، نقل آبروی اسلام است. حب و بغض که دیگر اصلا. اینکه در همه مراسم های این امامزاده و آقای محمود کریمی محل رسماً مسدود میشود و حتی تا شعاع زیادی آمدوشد را محدود میکند واقعاً باید دانست که دانسته یا نادانسته اثری غیر از اثری را که حضرت سیدالشهداء مدنظر داشت را روی مردم میگذارد!
داشتم فکر میکردم که آن مصلی کذایی که نام امام مستضعفان را یدک میکشد اگر جای این عزاداریها و سایر مراسمهای دینی و ملی نیست، پس جای چیست؟
چرا همه عزیزانی که تعداد مستمع آنها بالاست در این محل برنامه خود را برگزار نمیکنند؟
چرا آقایان کریمی و پناهیان و انصاریان و هاشمینژاد و ... - این چند مورد را حقیر دیدم، جای این عزیزان نام هر که را بگذارید فرقی نمیکند.- در این مکان یا اماکنی از این دست که تاثیر سوئی بر آمدوشد ندارند و برایشان وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو پیشبینی شده مراسم نمیگزارند؟
آخر مگر حکم شرعی داریم برای این کار!
خواستم ببینم شاید حکم شرعی برای این مورد از راهبندان باشد و بنده نمیدانستم که در جستجوی خود نقضی در حکم حرمت بستن راه مسلمین پیدا نکردم.
این هم جواب آقای فلاحزاده بود به پرسشی از حکم این پدیده:
سوال: در برخی هیئتها به علت استقبال پرشور جوانان و تراکم جمعیت و کمبود جا در حسینیهها، خیابانهای اطراف بسته شده یا تردد در آنها با مشکل مواجه میشود. آیا این کار اشکال دارد؟ یا اینکه صدای عزاداری خیلی بلند باشد، اگر موجب آزار و اذیت نشود چطور؟ و اگر اشکال دارد، آیا شرکت در این مجالس با علم به اینکه داخل حسینیه نمیتوان حضور پیدا کرد اشکال دارد؟
جواب: اولا بدانیم که عزاداری حضرت اباعبدالله حسین علیهالسلام از افضل قربات است. تاثیر بسیار زیاد و آثار و برکات بسیار زیادی دارد و همچنان باید مراسم عزاداری اباعبدالله حسین علیهالسلام زنده بماند و تاکید بر آن است. خود سیره مقام معظم رهبری هم بر این است که در برخی از ایام سال مجلس عزا برپا میکنند، ذکر مصیبت و نوحهخوانی انجام میشود در محضر ایشان. اما در برخی از ایام، بیرون آمدن هیئتهای عزاداری و دستهها جزء شعائر دینی است مثل تاسوعا و عاشورا. خب به طور طبیعی برخی از خیابانها بسته میشود برخی از راهها بسته میشود گرچه همان جاها هم اگر بشود مراعات کنند که بسته نشود بهتر است. اما مثل راهپیمایی روز قدس، راهپیمایی 22 بهمن، تاسوعا، عاشورا و امثال اینها طبیعی است ، اکثر مردم هم در این مراسم حضور دارند. اما در غیر این مواقع که شخصی در حسینیهای یا در منزل خودش مجلس عزایی برپا کرده است ولو اینکه عزاداری سید و سالار شهیدان باشد، نباید خلاف مقررات نظام باشد یعنی بستن راهها، به خاطر مجلس عزاداری شخصی - گرچه عرض کردم حساب تاسوعا و عاشورا جداست و اصلا خروج این هیئتها و دستهها جز شعائر دینی محسوب میشود و به طور طبیعی خیلی راهها بسته میشود مردم هم مطلع هستند و قالب مردم هم در این مراسم شرکت دارند - اما در غیر این مواقع مومنین باید مراعات کنند، راه بر مردم بسته نشود و صدای بلندگوها آزاردهنده نباشد و مردم را اذیت نکند، همچنین صدای طبل و امثال اینها و کارهای دیگری که جانبی است - مثل ایستگاههای صلواتی که برپا میکنند- و خوب هم هست؛ ولی یک جایی باشد که هم راه مردم بسته نشود، ایجاد مزاحمت نشود و نظافت خیابانها حفظ بماند. اما پرسیدند آیا شرکت در چنین مجلسی اشکال دارد؟ نه، شرکت در آن مجلس ولو جا هم نباشد اشکالی ندارد، ولی شما مزاحمت ایجاد نکنید و راه را نبندید.
صفحه پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام عزاداری مطابق با فتوای آیتالله خامنهای را اینجا ببینید.
چند خط هم راجع موضوع بحث در اسلامِ امام حسین :
نبی اکرم: شخصی به بهشت وارد شد بخاطر اینکه شاخه خاری را که در راه مسلمین بود، برداشت.
امام صادق: امام سجاد علیه السلام هرگاه بر مرکب سوار بودند و از راهی گذر می کردند اگر پاره گِل خشکی را در راه می دید از مرکب پایین می آمدند تا آن را از سر راه مردم بردارد.
امام سجاد: از گناهانی که نابودی سریع آدمی را درپی دارد ، سد کردن راه مسلمانان است.
نبی اکرم: کسی که سدّ معبر کند و مانع عبور رهگذران شود از رحمت خدا دور است
امام سجاد: در مسیر راه عبور و مرور وضو نگیرید .
حالا این طرف بحث: