mosiQari
mosiQari
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

موتورهای بازی سازی دو بعدی

همیشه دوست داشتم در مورد بازی سازی پست بذارم و تجربیاتم رو با کسایی که علاقه دارن اشتراک بذارم
سعی میکنم حداقل هفته ای یه پست در این مورد بذارم.

لازمه بگم افرادی که دوس دارن بازی هایی بسازن که تو شونزده تا دی وی دی هم جا نمیشه این مطالب به دردشون نمیخوره چون فاخرترین بازی ای که تیم ما ساخته حجمش به زور به بیست مگ میرسه...


گاهی اوقات افرادی رو میبینم که خیلی شدید علاقه به ساخت بازی دارن و دوس دارن بیان پیش ما و یه هفته ای خدای بازی سازی بشن و بعدشم برن بشن غول بازی سازی. این افراد معمولا بعد از انجام چند تا بازی معروف مث "کال آف" یا "جی تی ای" خیلی احساسی عاشق بازی سازی میشن! بدون اینکه به استعداد و دانششون نگاهی بندازن….

البته تو دنیای امروز که انواع موتورهای بازی سازی دارن بهترین امکانات و کدهای آماده رو در اختیار بازی سازا قرار میدن نیاز چندانی به دانش برنامه نویسی وجود نداره، اما چیزی که خیلی لازمه تفکر برنامه نویسیه. حتی اگه یه موتور همه چیز رو به صورت گرافیکی در اختیار شما بذاره هنوز شما به یک دید منطقی و ساختارمند برای اینکه عناصر و رویدادهای مختلف رو کنترل کنید نیاز دارید.

اما خب از کجا باید شروع کرد؟ اول باید موتور بازی سازیت رو انتخاب کنی. موتورای زیادی وجود داره که من با سه تاشون کار کردم (کانستراکت دو و سه، یونیتی و فِیزِر)

کانستراکت دو: لازم نیست کد بزنی، کافیه فقط بلاک شرط رو انتخاب کنی و براش یه عملیات تعریف کنی. خیلی سریع یادش میگیری و میتونی پول دربیاری ازش. اما منابع آموزشیش محدوده. نرم افزار گرافیکی داره که میتونی راحت عناصر گرافیکی تو بچینی (کرک هم داره). عالی برای بازی های تحت وب. فیزیک ضعیفه. نسخه ی سه کانستراکت کلا آنلاینه و باید صد دلار سالانه براش خرج کنی.

یونیتی دو بعدی: خدا! هرچی کانستراکت داره بعلاوه نرم افزار فوق العاده قوی تر (البته سخت تر در یادگیری)، منابع آموزشی زیاد و جامعه فوق العاده بزرگ. البته باید سی شارپ بلد باشی. عالی برای ساخت بازی ویندوز، اندروید و آیفون. برای بازی های تحت وب کمتر توصیه میشه. فیزیک بسیار قدرتمند. نسخه شخصیش کاملا رایگانه!

فِیزِر: به عاشقان جاوااسکریپت توصیه میشه. فقط کد! نرم افزار داره ولی پولیه و کرکش هم نیست متاسفانه. یادگیریش سخته. منابعش برای ورژن جدیدش فوق العاده کمه و یه مقدار هم گیج کننده ست به نظر من. .

تیم ما با کانستراکت کار میکنه و برای بازی هایی در سبک بازی های ما (فکری، سبک و تحت وب) فوق العاده ست<br/>

بازی سازیبازیاستارتاپطراحی بازی
Head of Game Design at https://doondook.studio
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید