حمله به تایتان «Attack on Titan» یکی از محبوبترین انیمههای ژاپنی بود. محبوبیتی که باعث شد طرفداران این سریال انیمیشنی حوالی زمان انتشار آخرین قسمت از آن در آبان ۱۴۰۲ در تبوتاب و پیگیری هر روزه سایتهای انتشار فیلم باشند. سریالی که از پخش اولین قسمت آن حدود ۱۰ سال میگذرد و امسال یعنی سال ۲۰۲۳ پروندهاش برای همیشه بسته شد. این سریال در میان 10 عنوان پرچستجوی انیمهها، رتبه ششم را دارد.
اتک آن تایتان همچنین پربینندهترین انیمه در قاره آسیا است. به این معنی که 30 درصد از طرفداران انیمه آن را میدیدند. این اثر در قارههای آمریکا، آفریقا و اروپا رتبه سوم محبوبیت را کسب کرده است.
انیمه نبرد با تایتان بر پایه مانگا یا همان مجموعه داستان مصور در ژاپن ساخته شد. مانگای حمله به تایتان در سال ۲۰۰۹ در مجلهای ژاپنی به نام بساتسو شونن منتشر شد و چیزی نگذشت که در قالب کتاب چاپ شد. پس از مدتی این مجموعه داستان به سراسر جهان سفر کرد؛ 110 میلیون نسخه فروخت و به یکی از پرفروشترین مانگاهای تاریخ تبدیل شد.
استقبال از این اثر هاجیمه ایسایاما باعث شد تا استودیوهای انیمیشنسازی به فکر اقتباس از این مانگا و ساخت سریال آن بیفتند که در نهایت قرعه ساخت به نام شرکت استودیویی ویت افتاد.
فضای اثر در یک دیستوپیا میگذرد. دنیایی که در آن تنها انسانهای باقیمانده زندگی میکنند. خارج از این دنیا تایتانها همه انسانها را نابود کردهاند. در ابتدای داستان تنها سه دیوار از انسانها حفاظت میکرد. دیوارهای ماریا، زر و سینا. شروع داستان با نابودی دیوار ماریا توسط تایتانهایی شکستناپذیر آغاز میشود.
مهمترین سازمان مبارزه با تایتانها، یگان اکشتاف است. مجموعهای زبدهترین نظامیان که با ابزارآلاتی مخصوص میتوانند تایتانهای معمولی را شکست دهند. اما توان آنها به انبوه موجودات غولپیکر خارج از دیوار نمیرسد. در ابتدای داستان، یگان اکتشاف درمانده و شکستخورده تصویر میشود. یگانی که مدام تلفات میدهد و چیزی هم کشف نمیکند. اما یک اتفاق باعث نقطه عطفی در تاریخ مبارزه انسان و تایتان شد.
بعد از حمله به دیوار ماریا، نوجوانی به نام ارن یائگر مادر خود را در حالی میبیند که زیر دندانهای یک تایتان جویده میشود. او از آن پس به انتقام رو میآورد و عضو یگان اکتشاف میشود. ارن یک منجی است؛ او طبیعی نیست. داستان پیش میرود و ما میفهمیم انگارههای مردم درون سهدیوار در مورد تاریخ جهان و آن سوی دیوار از اساس غلط است. مشاهده مقاومت یگان اکتشاف و حفظ سنگر به سنگر دیوارها، بسیار حماسی است.
در انیمه سریالی اتک آن تایتان شخصیتهایی میبینیم که به سادگی از یادمان نمیروند و خشونتی البته عریان. خشونت بخش بزرگی از این سریال را تشکیل میدهد و باعث دردسرهایی برای نمایش آن نیز شده است. این اثر از جهت مضمونی موافقان و مخالفان فراوانی داشته. از نقدهای مبتنی بر فضای ضددینی آن گرفته تا محرکهای مثبت انگیزشی برای مخاطبانش که همین بحثها آن را به سریالی قابل نقد و گفتوگو تبدیل کرده است.
این سریال انیمه به دلیل صحنههای خشونتآمیز آن دارای رده سنی مثبت ۱۷ سال است. وزارت فرهنگ چین در ژوئن سال ۲۰۱۵ این سریال را به دلیل نمایش خشونت زیاد ممنوع کرد.
ژانر اتک آن تایتان، اکشن ماجراجویی است. این ژانر محبوبترین ژانر انیمه است. در میان ۱۰ سریال انیمیشنی محبوب این سایت imdb، بیش از نیمی از آنها در ژانر اکشن ماجراجویانه هستند اما در میان انیمهها هر ۱۰ اثر اول، با این ژانر ساخته شدهاند. این اثر در میان 250 سریال محبوب این سایت، رتبه 24 را دارد.
ژانرهای انیمه عبارتاند از: ماجراجویانه، اکشن، فانتزی، کمدی، ترسناک، رازآلود، درام، برشی از زندگی، عاشقانه، علمی تخیلی، روانشناسی، فراطبیعی و جادو.
البته یک دستهبندی جالب نیز برای رده سنی و گروه مخاطبان این آثار در نظر گرفته شده است. این دستهبندی مشخص میکند که مثلاً سریال حمله به تایتان برای کدام گروه سنی مناسب است و به همین صورت دیگر محصولات.
دسته اول؛ انیمههای کدومو (kodomo) که غالباً برای کودکان سنین زیر ۱۰ سال است. این دسته آثار غالباً با کاربرد آموزش به کودکان بوده و یا پیرامون موضوعات اخلاقی و انسانی هستند.
دسته دوم؛ انیمههای شونن (shonen) که برای گروه مخاطب پسران با سن ۱۱ تا ۱۸ سال تولید میشود. این دسته طیف مختلفی از موضوعات را شامل میشود که البته نباید از پیچیدگیهای معنایی چندانی برخوردار باشد تا فهم آن برای مخاطب با مشکل مواجه نشود.
دسته سوم؛ انیمههای شوجو (shojo) که برای دختران با رده سنی ۱۱ تا ۱۸ سال تولید میشود و تفاوت آن با شونن صرفاً در جنسیت مخاطبان است. البته این درنظرگرفتن جنسیت منجر به آن میشود که موضوعات مورد پرداخت هر اثر نیز تحتتأثیر آن جنسیت قرار بگیرند.
دسته چهارم؛ انیمههای سینن (seinen) که برای مخاطبان مرد با رده سنی ۱۸ تا ۴۰ سال است. باتوجهبه گروه سنی مخاطبان در این دسته، روایت آثار دارای پیچیدگیهایی نیز خواهد بود. همچنین از درونمایههای خشونتآمیز و بزرگسالانه نیز بعضاً در آنها استفاده میشود.
دسته پنجم؛ انیمههای جوسه (josei) که مخاطبان آن زنان ۱۸ تا ۴۰ سال در نظر گرفته شدهاند. یکی از موضوعات پرتکرار در این دستهبندی زندگی و آمیختگی آن با عشق است که بهدور از فضای غیرواقعی و فانتزی دسته کدومو پردازش میشود.
انیمههای ژاپنی امروزه طرفداران پروپاقرص خودش را در سراسر جهان دارد. از آثار سینمایی که توسط نامدارانی چون هایائو میازاکی ساخته شده گرفته تا دیگر آثار بلند، سریالی و کوتاهی که امروزه تولید و منتشر میشوند. در آخر این حقیقت را نباید نادیده گرفت که صنعت انیمیشن نهتنها یک صنعت خلاقانه و درآمدزاست بلکه تأثیر مستقیم آن در حوزه فرهنگ چه از جهت صدور فرهنگ کشور مبدأ و چه از جانب تأثیرگذاری بر فرهنگ کشورهای مقصد مسئله قابل اهمیتی است.