نمافر
نمافر
خواندن ۷ دقیقه·۱ سال پیش

گزارش ملی رسانه‌های انگلستان در سال 2023


نگاهی به ساختار صنعت ارتباطات و رسانه در انگلستان نشان می‌دهد که دفتر ارتباطات انگستان که با نام آفکام شناخته می‌شود مرجع اصلی و معتبر هر روایت و آمار و اعداد از رسانه‌ها در این کشور است. آفکام مرجع نظارتی صنعت ارتباطات در انگلیس و یک تنظیم کننده مستقل و مرجع رقابت است که بر بخش‌های مختلف صنعت ارتباطات، از جمله مخابرات، پخش، مدیریت و... نظارت می‌کند.

اصلی‌ترین ماموریت آفکام این است که اطمینان حاصل کند تمام این بخش‌ها به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که بهترین خدمات را به مخاطبان ارائه و منافع آن‌ها را تأمین کنند. افزایش رقابت، نوآوری، جذب سرمایه و... از اهداف اصلی دیگر این نهاد هستند. گزارش سالانه ملی رسانه‌های انگلستان مروری بر وضعیت رسانه‌ها در انگلستان است که در سال 2023 و برای ششمین سال متوالی منتشر شده است. این گزارش با بررسی روند مصرف و گرایش‌های مخاطبان (کاربران) رسانه‌ها در این سال، چشم‌انداز مناسبی را از وضعیت صنعت رسانه و ارتباطات در انگلستان ترسیم کرده است. در ادامه و بر همین اساس، در این یادداشت تلاش می‌شود که برجسته‌ترین نکات و آمارهای موجود گزارش مذکور روایت شوند.

روند تماشای تلویزیون و ویدئو در سال 2022

میانگین میزان زمانی که افراد (بالای 4 سال) در سال 2022 صرف تماشای هر نوع محتوای ویدئویی در تمام دستگاه‌ها کرده‌اند، 4 ساعت و 28 دقیقه در روز به ازای هر نفر بوده است. تلویزیون همچنان پرکاربردترین دستگاه برای تماشای محتوای ویدئویی است که 82درصد از کل تماشای ویدئو را به خود اختصاص داده است. تلویزیون پخش زنده بزرگ‌ترین سهم را در این بین دارد، به‌طوری‌که 44درصد از کل تماشای ویدئو را در سال 2022 تشکیل می‌دهد.

به‌طور کلی تماشای ویدئو در سال 2022 تقریباً 12درصد (39 دقیقه به ازای هر نفر) نسبت به سال 2021 کاهش یافته است. علت این کاهش را می‌توان مربوط به تأثیرات کووید-19 در سال 2021 و افزایش مصرف تلویزیون و ویدئو در آن برهه دانست.



کاهش استفاده از رسانه‌های اشتراکی درخواست‌محور (SVOD)

رشد استفاده از رسانه‌های ویدئویی اشتراکی درخواست‌محور یا SVODها در بریتانیا به دلیل مشکلات و فشارهای اقتصادی به خانوار در سال 2022 متوقف شده است. پس از افزایش استفاده خانواده‌های انگلستانی از خدمات ویدئوهای اشتراکی درخواست‌محور، افزایش هزینه‌های زندگی به همراه افزایش قیمت خدمات این رسانه‌ها، فشار بیشتری را بر خانواده‌ها وارد کرده و استفاده از آن‌ها در سال 2022 به 68درصد رسیده است. این روند همچنان ادامه‌دار بوده و در سه ماهه اول سال 2023 این عدد تا 66درصد (19میلیون خانوار) کاهش یافته است.

با این حال نتفلیکس همچنان جایگاه خود را به‌عنوان بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات SVoD در انگلستان حفظ کرده و 59درصد از خانواده‌های انگلیسی مشترک آن هستند. دیزنی‌پلاس تعداد مشترکان خود را به 7.1 میلیون خانوار افزایش داده و آمازون‌پرایم ویدئو نیز همانند نتفلیکس کاهش مشترک را تجربه کرده است. همچنین اپل‌تی‌وی‌پلاس با توجه به اشتراک رایگانی که با خرید دستگاه جدید به مشترکانش ارائه داده، در سال 2022، 14درصد و در سه ماهه اول سال 2023، #18درصد افزایش اشتراک داشته است.

با همه‌ی این اوصاف، تعداد میانگین اشتراک‌های -ویدئوهای اشتراکی درخواست‌محور- هر خانواده در انگلستان که حداقل یک خدمت SVoD داشتند، بین سه ماهه اول سال 2022 و سه ماهه اول سال 2023، ثابت مانده است و بیش از دو اشتراک در هر خانواده بوده است.

میزان استفاده کاربران از ویدئوهای اجتماعی

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای مشاهده ویدئو با توجه به سن مصرف‌کنندگان متغیر بوده است و هر رده سنی این کار را در رسانه خاصی دنبال کرده است. با این حال، با احصا و اجماع استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی مختلف، فیس‌بوک و یوتیوب هر دو با 45.6 میلیون نفر همچنان محل بیشترین مراجعه کاربران انگلیسی برای تماشای ویدئو هستند که بیشترین زمان در آن‌ها صرف شده است. بازدیدکنندگان انگلیسی (بالای 15 سال) فیس‌بوک در مارس 2023، 37 دقیقه در روز در آن زمان صرف می‌کردند (مارس 2022: 34 دقیقه) و کسانی که به یوتیوب می‌روند، معادل 23 دقیقه در روز در آن زمان صرف می‌کردند (مارس 2022: 22 دقیقه).

همچنین تعداد بازدیدکنندگان رسانه اجتماعی تیک‌تاک نیز از 18 میلیون نفر در مارس 2022 به 23.3 میلیون نفر در مارس 2023 رسیده است. علاوه بر این میانگین زمان صرف شده در تیک‌تاک هم نسبت به سال گذشته به ثبات رسیده و زمان استفاده از آن معادل 28 دقیقه در روز برای هر بازدیدکننده است که فقط 1 دقیقه کاهش را نسبت به مارس 2022 نشان می‌دهد.


درآمد تلویزیون و ویدئو در سال 2022

مجموع درآمد پخش تلویزیون تجاری و ویدئوی آنلاین در سال 2022 با 4.5درصد افزایش نسبت به سال 2021 به 17.3 میلیارد پوند رسیده است. این افزایش در حالی بوده که درآمد پخش‌کنندگان تجاری، خدمات عمومی، مولتی‌کانال‌های دیجیتال، اپراتورهای پلتفرم و ویدئوهای اشتراکی درخواست‌محور در مجموع 1.8درصد کاهش پیدا کرد، اما بازار تبلیغات ویدئویی آنلاین با 14.7درصد افزایش درآمد، تأثیر مثبتی بر روی درآمد صنعت تلویزیون تجاری و ویدئوی آنلاین گذاشت.


بازار تبلیغات انگلستان در سال 2023

با اینکه بخش‌های مختلف تبلیغات در سال 2022 در انگلستان وضعیت متفاوتی داشتند، اما در مجموع هزینه‌های تبلیغاتی در این سال نسبت به سال گذشته، 8.8درصد افزایش داشت و به مبلغ 34.8 میلیارد پوند رسید. تبلیغات آنلاین با 11درصد رشد بیشترین سهم را از افزایش 2.8 میلیارد پوندی داشته است و بعد از آن تبلیغات بیرون از خانه با 280 میلیون پوند، سینما با 127 میلیون پوند، رادیو با 15 میلیون پوند و ایمیل مستقیم با 13 میلیون پوند افزایش به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. این در حالی است که تلویزیون، روزنامه‌ها و مجلات به‌ترتیب 189، 40 و 9 میلیون پوند کاهش یافته‌اند.

روند گوش دادن به رادیو و صدا

گوش دادن به پخش زنده رادیو از طریق پلتفرم‌های دیجیتال، آنالوگ و آنلاین همچنان بیشترین سهم را در میان بزرگسالان (بالای 15 سال) دارد، به‌طوری‌که آن‌ها به‌طور میانگین میانگین هر هفته به میزان 20 ساعت رادیو گوش می‌دهند. این گوش دادن قبلاً تقریباً به تساوی بین ایستگاه‌های رادیویی بی‌بی‌سی و تجاری تقسیم می‌شد، اما در طی سال گذشته رادیو تجاری موقعیت خود به عنوان رهبر بازار را تثبیت کرده و با سهمی به میزان 51.4درصد رهبری را از بی‌بی‌سی ربوده است.

سایر اشکال صوتی مانند استریم موسیقی و پادکست‌ها مخصوصاً در میان شنوندگان جوان‌تر محبوب‌تر هستند و افراد زیر 35 سال‌ به موسیقی بیشتر از گوش دادن به رادیو اقبال دارند. اسپاتیفای همچنان محبوب‌ترین پلتفرم برای استریم موسیقی و پادکست‌هاست و اغلب زمان گذرانده شده در استریم موسیقی به آن تعلق دارد.


درآمد رادیو تجاری در سال 2022 در مقایسه با سال گذشته 3درصد افزایش یافته است. نگاهی دقیق به روند و بخش‌های مختلف این حوزه نشان می‌دهد که درآمد تبلیغات محلی و تبلیغات تجاری به ترتیب 5درصد و 16درصد افزایش یافته‌اند و این درحالی بوده که تبلیغات محلی 3درصد کاهش پیدا کرده است.

با وجود کاهش 4درصدی درآمد فرمت‌های فیزیکی، هزینه مصرفی برای موسیقی ضبط شده به رشد خود ادامه داده و در سال 2022 به تقریباً 2 میلیارد پوند رسیده است که اشتراک‌هایی مانند اسپاتیفای و اپل‌موزیک 83درصد آن‌را تشکیل داده‌اند. همچنین دسترسی به رادیوهای موج متوسط AM در حال کم شدن است زیرا پخش‌کنندگان در حال خاموش کردن تجهیزات انتقال قدیمی و مصرف‌کننده انرژی هستند. اما در عوض گوش دادن به صدا به محیط آنلاین انتقال خواهد یافت.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

گزارش سالانه آفکام از رسانه ملی، بینش‌هایی را در مورد وضعیت رسانه‌های انگلستان در سال 2022 و چشم‌انداز آن‌ها ارائه کرده است. مطابق با این گزارش مجموع درآمدهای پخش تلویزیونی و ویدیوی آنلاین با رشد 4.5درصدی به 17.3 میلیارد پوند رسیده که ناشی از از رشد تبلیغات ویدئویی آنلاین است. با این حال، درآمد پخش‌کننده‌های عمومی و تلویزیون پولی کاهش یافته است. درآمد پخش اشتراکی نیز با ۲۱.۵درصد افزایش به ۳.۳ میلیارد پوند رسیده است که نتفلیکس نیمی از این بازار را در اختیار دارد.

اگرچه سرویس‌های پخش آنلاین مانند نتفلیکس در حال رشد هستند اما تلویزیون همچنان محبوب‌ترین دستگاه برای مشاهده ویدیو در انگلستان است. در سال 2023 و برای اولین بار، رادیوهای تجاری از ایستگاه‌های رادیویی بی‌بی‌سی پیشی گرفته‌اند و به رهبر بازار در گوش دادن به رادیو تبدیل شده‌اند. با این حال، مخاطبان جوان‌تر، پخش موسیقی را به گوش دادن به رادیو ترجیح می دهند. همچنین مجموع هزینه تبلیغات در انگلستان 8.8درصد افزایش یافت و به 34.8 میلیارد پوند رسیده است که تبلیغات آنلاین نیروی محرکه آن بود.

به‌طور کلی این گزارش نشان می‌دهد که رسانه‌های سنتی همچنان در انگلستان تسلط دارند و جذابیت خود را برای مخاطبان حفظ کرده‌اند، اما اختلال دیجیتال ادامه دارد و در حال تبدیل رسانه‌ها به دیجیتال و تغییر قالب آن‌هاست. بر همین اساس پخش‌کنندگان و تبلیغ‌کنندگان در حال سازگار شدن با فناوری‌های جدید و عادت‌های مصرف‌کنندگان هستند.


سال ۲۰۲۳انگلستان سالصنایع خلاقصنایع فرهنگیصنایع فرهنگی خلاق
گروه سیاست‌پژوهی و تحلیل داده نمافر
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید