کوچینگ چیست ؟
کوچینک ، یکی از راهکارهای رایج برای توسعه فردی و سازمانی است که روی افراد سالم تمرکز دارد و به آنها کمک می کند که در زندگی خود، رشد و شکوفایی بیشتری را تجربه کنند .
استفاده ها :
شما برای هر موضوعی می توانید به کوچ مراجعه کنید . وقت ملاقات بگیرید و از خدمات کوچینگ استفاده کنید .
مثلا:
روش های کوچینگ :
۱- مراجعه به کوچ جهت استفاده از خدمات کوچینگ
۲- یادگیری مهارت کوچینگ برای کوچ کردن خود
۳- یادگیری مهارت کوچینگ برای ارتقاء مهارت های ارتباطی و تعاملی با دیگران
۴- یادگیری مهارت کوچینگ برای کوچ کردن دیگران و اشتغال در همین حوزه
صد در صد شرکت های عالی و تاثیرگذار جهان ، از خدمات کوچینگ استفاده می کنند .
رشد فزاینده و پایداری کسب و کارهای بزرگ جهان ، مرهون تغییر رویکرد در حوزه رهبری و مدیریت پرسنل بوده است .
سخنان افراد تاثیرگذار:
استیوجابز (بنیان گذار شرکت کامپیوتر اپل):
هنر یک کوچ، نشان دادن آن چیزی است که شما در حالت عادی نمی بینید و یا به سختی می بینید و یا حتی اشتباه می بینید !
بیل گیتس (مدیر شرکت کامپیوتری مایکروسافت) :
تمام افراد نیاز به کوچ دارند .
مرکز آموزش و استاندارد ها:
« فدراسیون بین المللی کوچینگ » (ICF) درس نامه ها را تدوین و مقررات کوچینگ را وضع می کند . احراز صلاحیت کوچ ها نیز از طریق همین فدراسیون صورت می گیرد .
https://coachingfederation.org/
فراکوچ، مرکز آموزش کوچینگ ایران است که زیر نظر آقای یاسر متحدین ، اقدام به ارایه خدمات کوچینگ و همچنین تربیت کوچ حرفه ای می کند .
برای رزرو وقت از کوچ های حرفه ای این مرکز می توانید به سایت فراکوچ مراجعه بفرمایید :
https://my.faracoach.com/coaches/all
شرکت در دوره های کوچینگ برای برخی افراد گران است . از این رو ، موسسه فراکوچ ، در شهریور ماه 1401، اقدام به ارایه بورسیه کوچینگ نموده است .
https://faracoach.com/scholarship/
مدت دوره مقدماتی آموزش کوچینگ بیش از 60 ساعت آموزش تئوری است که طی آن، فراگیران با اصول 11 گانه کوچینگ ، مطابق با استاندارد ICF آشنا خواهند شد و پس از گذراندن کارورزی به دریافت مدرک مهارتی نایل خواهند آمد .
لینک ثبت نام در وبینار دوره کوچینگ - شرکت در این وبینار ، یکی از پیش نیازهای استفاده از بورسیه کوچینگ است . پنجشنبه 17 شهریور 1401 ساعت 16 الی 20 :
https://evand.com/events/schfara
برخی از لایو های آموزشی در صفحه اینستاگرام فراکوچ ذخیره شده است :
https://www.instagram.com/faracoach/
ویدیوهای آموزشی و برخی وبینارهای سابق این مرکز را می توانید در صفحه آپارات ملاحظه بفرمایید :
https://www.aparat.com/faracoach
یکی از وبینارهای پیشین این مرکز با موضوع تربیت کوچ تقدیم حضور می گردد ؛
در این وبینار، با فرایند اجرا و آموزش مهارت کوچینگ بطور کامل آشنا خواهید شد:
رابطه کوچینگ و تربیت در اسلام
آیا فرایند کوچینگ با تربیت اسلامی و آموزه های دینی سازگاری دارد ؟
پاسخ این است که هر نقشی در جامعه جایگاه خودش را دارد . آموزش مهم است ، جراحی و طبابت مهم است ، مراجعه به روانشناس و روانکاو جایگاه مهم خودش را دارد ، استفاده از خدمات منتور غیر قابل انکار است و تمام نقش های اجتماعی جایگاه ویژه خود را دارد . در کنار همه اینها ، وقتی به کوچینگ می رسیم ، این هم یکی از روش های مورد نیاز است که پرداختن به آن ، به معنی نفی دیگر نیازمندی های جامعه نخواهد بود . بله قاضی هم در جایگاه خودش باید باشد ، پلیس هم لازم داریم . قوه قهریه و ضابطین قضایی باید با جدیت و اهتمام به انجام وظایف خودشان بپردازند و الا نظم اجتماعی شکل نخواهد گرفت .
انسان کامل ، جامع الاطراف است و لازم است که در شرایط مختلف ، از ابزارهای متفاوتی کمک بگیرد تا بتواند مسیر رشد را طی کند . گرچه کوچینگ به تنهایی نمی تواند مسیر رشد را فراهم کند اما یکی از مهارت های کاربری و سودمند در مسیر کسب خودآگاهی است به شمار می رود .
از طرف دیگر ، وقتی به سبک و سلوک پیامبران نگاه می کنیم می بینیم که یکی از ابعاد فعالیت آنها ، رساندن مردم به خودآگاهی بوده است ، معمولا نسبت به جهل مردم ، برخورد تدافعی نمی گرفتند و برخورد مستقیم نمی کردند بلکه از نوع همراهی و تغییر مستمر بوده است . در داستان حضرت ابراهیم ، دیدیم که او به دیدگاه ستاره پرستان حمله نکرد و آنها را با خاک یکسان نکرد ، بلکه با آنها همراهی کرد تا جایی که دیدگاه آنها نسبت به حقیقت باز شد و خودشان متوجه شدند که ستارگان ، کوچک ترند و پایین تر از مقام والای کردگار عالمیان هستند و فقط اوست که شایسته پرستش است.
شعری منتسب به امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام[1] :
دَوَاؤُكَ فِيكَ وَ مَا تَشْعُرُ
وَ دَاؤُكَ مِنْكَ وَ مَا تَنْظُرُ
وَ تَحْسَبُ [تزعم] أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِيرٌ
وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ
وَ أَنْتَ الْكِتَابُ الْمُبِينُ الَّذِي
بِأَحْرُفِهِ يَظْهَرُ الْمُضْمَر
اى انسان، داروى تو در درونت وجود دارد در حالیکه تو نمیدانى و دردت هم از خودت میباشد اما نمیبينى.
آيا گمان میكنى كه تو موجود كوچكى هستى در حالىكه دنیای بزرگی در تو نهفته است.
اى انسان، تو كتاب روشنى هستى كه با حروفش هر پنهانى آشکار میشود.
امام محمد باقر عليهالسلام می فرمایند :
مَن عَمِلَ بما یَعلَم عَلَّمَهُ الله ما لَم یَعلَم
هر کس به آنچه که می داند ، عمل کند ، خداوند آنچه را که نمی داند ، به او خواهد آموخت.
بحارالانوار : ج ۷۸ ، ص ۱۸۹
همچنین در قرآن کریم می خوانیم :
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ
به یکتا پرستی روی به دین آور، فطرتی که خدا همه را بدان فطرت، بیافریده است ...
سوره مبارکه روم ، آیه ۳۰
می بینیم که حتی خداوند عالم نیز انسان را به درون خودش ارجاع می دهد . انسان در پس کشف فطرت و کند و کاو درون، می تواند به خدا روی کند و به راه رستگاری رهنمون شود.
پس تعمق و غور و کنکاش درون ، نه تنها با سبک زندگی دینی و سیر الی الله مغایرت ندارد بلکه قوی ترین ابزار در این مسیر است .
پانوشت ها
[1] سند روایت
این روایت شعرگونه در منابع اولیه حدیثی شیعه ذکر نشده است و بیشتر در کتابهای عرفانی و ادبی قرن هفتم به بعد به امام علی(ع) نسبت داده شده است[1.1] و نیز در کتابی با عنوان «دیوان امیر المؤمنین(ع)» این شعر آمده است که در قرن نهم تألیف شده است.[1.2] البته سندی نیز برای این ابیات نقل نشده است. در کتابهای متأخر شرح حدیث نیز این ابیات یافت میشود.[1.3] با این حال محتوای این کلام، مطالب دقیق و قابل قبولی بوده و شاید به همین جهت کتابهای بسیاری از جمله بسیاری از کتابهای عرفانی[1.4] این اشعار را نقل کردهاند.
[1.1]. سکندری(متوفی: 709ق)، احمد بن عطاء الله، اللطائف الإلهية فى شرح مختارات من الحكم العطائية، ص 16، بیروت، دار الكتب العلمية، چاپ اول، 1424ق؛ قیصری(متوفی: 751ق)، داود، شرح فصوص الحكم، محقق، مصحح، آشتيانى، سيد جلال الدين، مقدمه قيصرى، ص 91، تهران، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ اول، 1375ش؛ آملی(متوفای بعد از سال 794ق)، سید حیدر، تفسير المحيط الأعظم، محقق، مصحح، موسوى تبريزى، سيد محسن، ج 1، ص 254، تهران، سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامى، چاپ سوم، 1422ق.
[1.2]. مولانا شوقى، ديوان امام على(ع)، محقق، مصحح، روضاتيان، سيده مريم، ص 62، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، چاپ اول، 1383ش.
[1.3]. مجلسی اول، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علیپناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 2، ص 81، قم، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، چاپ دوم، 1406ق.
[1.4]. تفسیر المحیط الأعظم و البحر الخضم، ج 1، ص 254؛ کاشفی سبزواری، حسین بن علی، مواهب علیه، تحقیق، جلالی نائینی، سید محمد رضا، ص 1080، تهران، اقبال، 1369ش.