نگار سیدی
نگار سیدی
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

نقد فیلم سینمایی رمانتیسم عماد و طوبا از زبان فیلیمو شات

فیلم رمانتیسم عماد و طوبی کاری از کاوه صباغ زاده در ژانر کمدی-رمانتیک است که امسال در جشنواره فیلم فجر ۹۹ اکران می‌شود.


یکی از محبوبترین گونه‌های سینما در تمام دنیا کمدی-رمانتیک است؛ روایت‌هایی شیرین از عاشقانه میان آدم‌های معمولی که به تماشاگران خود یادآور می‌شوند دنیا می‌تواند جای قشنگ‌تری باشد اگر آدم درست را برای دوست داشتن پیدا کنی. اما وقتی که دنبال نمونه‌های معروف چنین فیلم‌هایی در سینمای ایران بگردیم، چیز زیادی دست‌مان را نمی‌گیرد، چرا که محدودیت، ممیزی و عرف مانع اصلی بر سر نمایش احساسات و زیر و بم یک رابطه است.

کاوه صباغ ‌زاده فرزند مهدی صباغ زاده، چند سال پیش در اولین تجربه سینمایی‌اش ایتالیا ایتالیا به سراغ یک کمدی-رمانتیک آمیخته به ارجاعات سینمایی رفت؛ فیلمی که با اقبال نسبی منتقدان رو‌به‌رو شد و بیش از هر چیز به شور و حال و جزییات یک رابطه عاشقانه پر افت و خیز وابسته بود. بخش عمده‌ای از موفقیت فیلم را باید مدیون حضور دو بازیگر اصلی یعنی سارا بهرامی و حامد کمیلی دانست که البته درخشش بهرامی در سینما موجب توجه سینمای ایران به این بازیگر بااستعداد و تازه ‌وارد شد که در نقشی متفاوت از آنچه قبلاً در سریال‌های تلویزیونی ایفا کرده بود، حسابی به چشم آمد.

صباغ‌زاده پسر در دومین تجربه سینمایی‌اش سعی کرده همان مسیر قبلی را ادامه دهد و باز هم به واکاوی رابطه عاشقانه میان یک زوج جوان بپردازد؛ با شور، هیجان و فانتزی بیشتر. فیلم رمانتیسم عماد و طوبا که با الهام از کتاب‌های آلن دو باتن نوشته شده، رابطه میان زوج قصه را از این منظر بررسی می‌کند که صرف عشق به‌عنوان یک احساس کافی نیست و رابطه همچون هر موجود زنده‌ای نیاز به جان و مراقبت دارد و باید این را آموخت.

شاید برایتان جالب باشد: همه چیز درباره انیمیشن روح

مانند هر عاشقانه دیگری، بیشتر بار رمانتیسم عماد و طوبی هم بر دوش دو بازیگر اصلی آن یعنی الناز حبیبی و حسام محمودی سوار شده. حبیبی بیشتر به‌عنوان یک ستاره کمدی‌های تلویزیونی شناخته می‌شود و محمودی هم با وجود کارنامه قابل دفاع با تعریف ستاره فاصله دارد. همین می‌تواند به این زوج برای ایجاد همدلی و همراهی بیشتر با تماشاگر کمک کند و در صورت موفقیت نیز به سکوی پرتاب آن‌ها تبدیل شود. علاوه بر این، شخصیت‌های مکمل متعددی هم در کنار دو بازیگر اصلی حضور پیدا می‌کنند (مثلا علی انصاریان در نقشی که شاید جدی و متفاوت‌ترین حضور سینمایی‌اش تا به امروز باشد) که می‌تواند به ترکیب‌های جذاب منجر شود. همچنین در اجرا و تصویرسازی نیز صباغ‌زاده تلاش کرده که فضای رئال و قراردادهای رایج ملودرام‌های ایرانی فاصله بگیرد و جنبه‌ای رویایی و خیال‌انگیز را به اثر اضافه کند.

ادامه دارد....

منبع: فیلیمو شات



نقد فیلمجشنواره فجر 99فیلم ایرانیفیلم سینمایی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید