نیما بهدادی مهر
نیما بهدادی مهر
خواندن ۲ دقیقه·۶ سال پیش

سناريوي حذف سرگرمي


سناريوي فرصت سوزي هاي صدا و سيما به مرحله خطرناكي وارد شده است. مرحله حذف پربيننده ترين برنامه تلويزيوني از آنتن. اينكه مابين دعواهاي مديران شبكه 3 و عادل فردوسي پور حق با كيست جهت گيري اين نوشته نيست بلكه تلاش است تا از زاويه فرصت هاي رسانه اي براي ايجاد سرگرمي به اين موضوع دقت شود.

شبكه 3 سيما در ابتداي راه اندازي تنها 6 تا 8 ساعت(از 16 تا 24) براي مخاطبان برنامه پخش مي كرد. آن زمان عصر محدوديت هاي حوزه سرگرمي بود. به واقع اواسط دهه 70 ميزان دسترسي عمومي به ابزارهاي سرگرمي به مانند شرايط كنوني نبود و سينما و تلويزيون يكي از عمده فضاهاي موجود سرگرم كننده براي رده هاي مختلف سني به شمار مي رفت.

اما اواخر دهه 70 يك اتفاق شبكه 3 را براي مخاطبان جذابتر ساخت. جذب كمدين هاي جوان و مجري هاي خلاق به اين شبكه و توليد برنامه ها و سريال هاي سرگرم كننده سبب شد تا اين شبكه نوپا در كنار شبكه تهران گوي سبقت را از شبكه يك و دو بربايد.

توليد مجموعه هاي روتين كمدي از يكسو و پخش زنده يك برنامه گفت و گو محور فوتبالي با تهيه كنندگي و اجراي عادل فردوسي پور همان برگ برنده اي بود كه شبكه 3 سيما با مديريت علي اصغر پورمحمدي رو كرد.

اما دست بالاي شبكه 3 سيما تنها به اين حوزه ها محدود نشد. اين شبكه از همان ابتدا با هدف گيري مخاطبان جوان تلاش داشت تا چهره اي متفاوت تر از ديگر شبكه ها داشته باشد. اين تلاش براي متفاوت نمايي هرسال جلوه هاي درخشانتري را به خود مي گرفت. افزايش توليدات كمدي، خريد حق پخش رقابت هاي جذاب ورزشي به ويژه در رشته فوتبال، تلاش براي توليد برنامه هاي مشابه نود در ديگر حوزه هاي موضوعي و نيز حمايت كامل مديران وقت شبكه 3 و مديران ارشد صدا و سيما از برنامه نود سبب شد تا نهال شكننده اين برنامه روز به روز تنومندتر شود و از حيث تاثيرگذاري رسانه اي و جذب مخاطبان به دستاوردي بي نظير برسد. نود حتي در بغرنج ترين روزها و زير سنگين ترين فشارها و هجمه ها هم هر دوشنبه به روي آنتن رفت و به يك برند و نشان ويژه رسانه اي تبديل شد.

اين جايگاه به قدري به لحاظ حيثيتي براي صدا و سيما موثر بود كه دوشنبه شب هاي هر هفته را با نام نود در نظرگاه عمومي تثبيت كرد؛ تا جايي كه حتي آنهايي هم كه چندان فوتبالي نبودند با فردوسي پور و نودش همراه مي شدند و از جاذبه هاي بي بديل اين برنامه در استيفاي حق سرگرمي مخاطبان، متنفع مي شدند.

اما اين روزها براي سازمان صدا و سيما آزموني مهم فرا رسيده است. آزمون انتخاب بين جذب مخاطب و توليد سرگرمي يا حذف مهم ترين برند دو دهه اخير تلويزيون؛ برنامه نود درخت با هويت و بااصالت سرگرمي در تلويزيون است پس با تيشه غضب و هيجان مديران جوان ريشه مهم ترين نشان رسانه اي جذب مخاطب در روزهاي بي مخاطبي تلويزيون را نزنيم. حفظ نود يعني حفظ مخاطب ميليوني.

عادل فردوسي پورتلويزيونبرنامه نود
روزنامه نگار، منتقد سینما، دانش پژوه تاریخ اسلام، پژوهشگر فوتبال/ استفاده از مطالب این صفحه مشمول قانون کپی رایت است
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید