هیأت داوران جشنواره فیلم فجر در طول ادوار مختلف برگزاری این رویداد مهم فرهنگی - هنری گاه نسبت به معرفی برندگان سیمرغ بلورین یا اعلام نامزدهای دریافت این جایزه ارزنده، خطای دید داشتهاند و گاهی هم نخواستهاند اقبالی به دستاورد خوب عوامل فنی یک فیلم نشان دهند. اما مهمترین بخشی که میتوان بیشترین خطای دید را در آن جست و جو کرد، اهدای سیمرغهای بازیگری است. در این بخش گاه خطاهایی آشکار رخ داده که تاریخ جشنواره فیلم فجر را پر از نامها و نقشهایی کرده که اکنون چندان رد و نشانی از آنها باقی نیست.
در سوی دیگر گاه هیأت داوران، سیمرغ را بیتوجه به اصالت ماندگاری نقش و با دلایلی ظاهرا فیلسوفانه و گاه بیمنطق به بازیگران اهدا کردهاند که این شیوه نیز از اعتبار آن جایزه در گذر تاریخ کاسته است. برای مثال درنظر آورید در بسیاری از دورهها سیمرغ را به جای اصالت اجرای حسی نقش و دستاوردهای بازی تنها به اصالت کاریزماتیک نقش دادهاند یا در برخی دورهها منطق تشویق جوانان یا احترام به پیشکسوتان سبب شده تا جایزه به فردی که واقعا محق است، نرسد. چنین تناقضاتی همانگونه که پیشتر هم اشاره شد، بیش از هر بخش دیگری در قسمت سیمرغهای بازیگری نمود داشته است که در ادامه به مهم ترین نمونههای قابل ذکر در ادوار مختلف برگزاری این رویداد اشاره می کنم.
1- فرامرز قریبیان برای نقش اول مرد در فیلم سفیر باید سیمرغ بلورین می گرفت
2- علیرضا خمسه برای نقش مکمل مرد در فیلم مرگ یزدگرد
3- علی نصیریان برای نقش مکمل مرد در سربداران
4- زنده یاد جمشید مشایخی برای نقش اول مرد در کمال الملک باید سیمرغ می گرفت
5- سوسن تسلیمی برای نقش اول زن در فیلم مادیان باید سیمرغ بلورین می گرفت
6- اکبر عبدی برای نقش مکمل مرد در اجاره نشین ها
7- جهانگیر الماسی برای شبح کژدم باید جایزه ویژه هیات داوران را دریافت می کرد
8- زنده یاد هادی اسلامی برای سرب باید سیمرغ نقش اول مرد را می گرفت
9- محمد علی کشاورز برای فیلم مادر باید سیمرغ ویژه هیات داوران را دریافت می کرد
10- ابوالفضل پورعرب برای نقش اول مرد در عروس
11- اکبرعبدی برای ای ایران باید جایزه ویژه هیات داوران را دریافت می کرد
12- علیرضا خمسه برای جیب برها به بهشت نمی روند باید سیمرغ نقش اول را می گرفت
13- گوهر خیراندیش برای فیلم بانو شایسته سیمرغ بلورین نقش مکمل زن بود
14- اکبر عبدی برای دوفیلم دلشدگان و ناصرالدین شاه آکتور سینما شایسته ترین فرد در کسب سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد بود که داوران حتی او را کاندید جایزه نکردند
15- زنده یاد هما روستا برای ازکرخه تا راین باید سیمرغ نقش اول زن را می برد
16- اکبر عبدی شایسته ترین فرد برای کسب سیمرغ بلورین نقش اول مرد در دوره یازدهم به واسطه بازی تماشایی اش در هنرپیشه بود
17- مهدی هاشمی برای فیلم همسر باید سیمرغ نقش اول مرد را می گرفت
18- اکبر عبدی باید جایزه ویژه هیات داوران را به واسطه بازی تماشایی اش در روز فرشته دریافت می کرد
19- جمشید جهانزاده برای بازی تماشایی اش در جنگ نفت کش ها باید سیمرغ نقش مکمل را می برد
20- اکبر عبدی برای آدم برفی باید سیمرغ نقش اول مرد را دریافت می کرد که به دلیل بروز حواشی و خارج کردن این فیلم از فهرست داوری، یکی از مهم ترین نقش های سینمایی وی دست خالی از جشنواره بازگشت
21- فاطمه گودرزی برای می خواهم زنده بمانم باید جایزه ویژه هیات داوران را دریافت می کرد
22- علی نصیریان برای بوی پیراهن یوسف باید جایزه ویژه هیات داوران را دریافت می کرد
23- فریبرز عرب نیا برای سلطان باید سیمرغ نقش اول را می برد
24- لیلا حاتمی برای لیلا باید جایزه نقش اول زن را دریافت می کرد
25- فردوس کاویانی برای جنگجوی پیروز باید سیمرغ نقش مکمل مرد را می گرفت
26- پرویز پرستویی برای مومیایی 3 باید جایزه ویژه هیات داوران را دریافت می کرد
27- مژده شمسایی برای سگ کشی باید سیمرغ نقش اول زن را می گرفت
28- پرویز پورحسینی برای مریم مقدس باید سیمرغ نقش اول مرد را می برد
29- جمشید هاشم پور برای مسافر ری باید سیمرغ نقش مکمل مرد را دریافت می کرد
30- کتایون ریاحی برای شام آخر باید سیمرغ نقش اول زن را می گرفت
31- اکبر عبدی برای نان و عشق و موتور هزار باید سیمرغ نقش مکمل مرد را می برد
32- جمشید هاشم پور برای واکنش پنجم باید سیمرغ نقش اول مرد را می گرفت
33- هانیه توسلی باید برای شب های روشن سیمرغ نقش اول زن را دریافت می کرد
34- فقیهه سلطانی باید برای صورتی نقش مکمل زن را می برد
35- گلاب آدینه برای مهمان مامان باید سیمرغ نقش اول زن را دریافت می کرد
36- رضا رویگری برای بازی درخشانش در بوتیک باید سیمرغ نقش مکمل مرد را می برد اما با نمایش فیلم در بخش خارج از مسابقه این فرصت طلایی برای او از دست رفت
37- فاطمه معتمدآریا برای گیلانه باید سیمرغ نقش اول زن را دریافت می کرد
38- حمید فرخ نژاد برای چهارشنبه سوری باید سیمرغ نقش اول مرد را می برد
39- رویا تیموریان برای کافه ستاره شایسته ترین فرد در راه کسب سیمرغ نقش مکمل زن بود
40- حامد بهداد برای بازی درخشانش در روز سوم باید سیمرغ نقش مکمل مرد را دریافت می کرد
41- اکبر عبدی برای بازنمایی متفاوت از خلقیات دو جوان 25 ساله به نام های نارگیل و بایرام در فیلم های قاعده بازی و اخراجی ها باید جایزه ویژه هیات داوران را دریافت می کرد
42- رضا ناجی برای بازی ممتازش در آواز گنجشک ها باید سیمرغ نقش اول مرد را می برد
43- اکبر عبدی برای بازی ممتازش در خوابم می آد علاوه بر سیمرغ نقش مکمل مرد باید جایزه ویژه هیات داوران را هم دریافت می کرد
44- فرهاد اصلانی برای دختر باید سیمرغ نقش اول مرد را می برد
45- اکبر عبدی برای نقش آفرینی جذابش در رسوایی یک باید سیمرغ نقش اول مرد را دریافت می کرد
46- شهاب حسینی برای بازی ممتازش در جدایی نادر از سیمین باید سیمرغ نقش مکمل مرد را می برد
47- نوید محمدزاده برای بازی در سرخپوست باید سیمرغ نقش اول مرد را دریافت می کرد
48- اکبر عبدی برای بازی در خواب زده ها باید جایزه ویژه هیات داوران را دریافت می کرد
49- رضا عطاران برای بازی در دو فیلم ورود آقایان ممنوع و اسب حیوان نجیبی است باید جایزه ویژه هیات داوران را دریافت می کرد
50- فاطمه معتمدآریا برای آباجان باید جایزه ویژه هیات داوران را دریافت می کرد