پارادایمی‌ها
پارادایمی‌ها
خواندن ۵ دقیقه·۵ سال پیش

چطور یک بازی موفق برای اینستاگرام طراحی کنیم ؟

این مطلب سعی داره خیلی مختصر و طبقه بندی شده در مورد طراحی بازی و ایجاد تعامل در اینستاگرام صحبت کنه. سوژه از این قراره که برند بارجیل که یه فروشگاه آنلاین آجیله به مناسبت روز جهانی آجیل قصد داره به مخاطبش 7 نوع آجیل متنوع رو معرفی کنه.

مزیت رقابتی بارجیل تنوع آجیل و طعم‌های متنوع‌شه

پیش از هر چیزی باید هدف، محدودیت‌ها و امکاناتی که داریم رو مشخص کنیم:

هدف: تعامل بامخاطبان اینستاگرام، دیده شدن نام برند، افزایش فالوئره؛ پس برای تعامل با مخاطب باید به سراغ روش‌های تعاملی‌تر بریم. بازی یا گیم برای شبکه‌های اجتماعی همیشه ایده‌ی جالبیه و به اندازه کافی به جلب مشارکت مخاطب‌ها کمک می‌کنه؛ اما محدودیت‌ها و امکانات ما برای ایجاد یه گیم چیه؟

محدودیت‌ها: یه گیم باید طوری طراحی بشه که به راحتی قابلیت انتشار و به اشتراک گذاشتن رو داشته باشه. دوم این‌که نیاز به صرف‌کردن وقت زیادی نداشته باشه و قابلیت تنظیم کردن با قوانین اینستاگرام مثل محدودیت کپشن و زمان ویدئو و استوری رو هم داشته باشه. از همه مهم‌تر با موضوع و سوژه هم‌خوانی داشته باشه.

امکانات: بودجه مشخص و متناسب؛ مناسبتی‌بودن موضوع‌مون و تنوع و متفاوت بودن طعم‌ها

"روز جهانی آجیل؛ یه آجیل فروشی آنلاین که به تنوع طعم و مزه اهمیت میده"

برای اینکه طعم‌های متنوع آجیل رو از سراسر دنیا تجربه کنیم، باید سفر کنیم و هفت تا قاره رو بگردیم پس سفر می‌تونه یه کلید واژه باشه؛

سفر و هم خانواده‌های اون مسیر اصلی ایده پردازی رو به خودشون اختصاص دادن. از سفر و مسیر بازی‌های متنوعی رو میشه طراحی کرد؛ پازل؛ سوال و مسابقه‌هایی مثل حدس بزنید و دوستان‌تون رو منشن کنید. اما همون‌طور که اول راه به گیم فکر کردیم حالا هم با ایده‌ی طراحی گیم جلو می‌ریم تا از تعاملی بودن و در عین حال متفاوت بودنش، خیالمون راحت باشه. وقتی در مورد بازی‌ها و مسابقه‌های سوشال مدیا صحبت می‌کنیم اولین و تکراری‌ترین حالت منشن کردن و تگ کردن دوستان‌مون برای بالا بردن شانس‌مون توی یه قرعه کشیه

منشن کردن و اجبار کردن برای شرکت‌کردن توی مسابقه‌ها می‌تونه مخاطب‌های هوشمند و مشتری‌های خوب رو آزار بده ؛ نوتیف میاد و یک نفر شما رو منشن کرده این اتفاق می‌تونه چند بار توی روز بیافته و این کار هم کاربر و هم دوستانش رو به انجام کاری مجبور می‌کنه به عبارت بهتر بین تعامل کردن به قیمت اذیت کردن خودش و دوستانش و یا تعامل نکردن و از دست دادن بازی و مسابقه باید یکی رو انتخاب کنه!

نتیجه‌ای که از این بحث گرفتیم این بود که مسابقه گیم یا هر چیزی که طراحی می کنیم باید حق انتخاب مخاطب رو لحاظ کنیم و این جذابیت مسابقه باشه که باعث منتشر شدن و شرکت کردن تعداد بیشتری بشه.

حالا تعامل و حق انتخاب هم به واژه‌های روی تخته اضافه میشه.

دوباره بر می‌گردیم به اصل موضوع؛ طراحی گیم با ایده سفر و گردش برای اینستاگرام؛ باهدف تعامل و جذب مخاطب.

بازی‌های مختلفی رو در نظر گرفتیم. پازل، بیست سوالی، کوئیز، حتی بازی نوستالژیک حدس زدن و پیدا کردن تفاوت تصاویر و maze. طی فرآیند ایده پردازی بازی maze مورد توجه همه‌ی تیم قرار گرفت. Maze حل کردن حسی مشابه سفر و جست و جو داره؛ از طرف دیگه احتمالا با یه اسکرین‌شات گرفتن قابل حله.

از سفر به مسیر و از مسیر به maze رسیدیم؛ maze از هفت قاره برای معرفی آجیل‌های سراسر جهان؛

طراحی هفت maze متفاوت برای این‌که مخاطب حق انتخاب داشته باشه و هر کدوم رو که دوست داشت انتخاب کنه؛ برای طراحی maze ها حتما از حال و هوای آجیل‌های هفت قاره الهام می‌گیریم.

خب کلیت بازی مشخص شده و طراح هفت maze رو به ما تحویل داده؛ حالا باید قوانین دقیقی برای بازی طراحی کنیم؛ که هم تعامل و حق انتخاب مخاطب رو در نظر بگیریم و هم با هدف‌مون یعنی جذب مخاطب و معرفی برند هماهنگ باشه. پس سعی کردیم قوانین رو تا حد امکان ساده و هوشمندانه طراحی کنیم؛ و البته راه دور زدن رو ببندیم.

جایزه:

اینکه جایزه چی باشه؟ اول همه به بودجه مربوط میشه اما از اون مهم‌تر این که چطور این جایزه طراحی بشه که هم مخاطب رو ترغیب کنه و هم با توجه به بودجه ظاهر خوبی داشته باشه اهمیت داره.

در مورد بازی بارجیل بودجه مشخصه؛ 600 هزارتومان.

خب این مبلغ رو چطور می‌تونیم به جایزه تبدیل کنیم؟معادل آن آجیل ارسال کنیم؟به ارزش 200 هزار تومان به سه نفر اجیل هدیه بدیم؟نقدی؟

جایزه رو چطور در نظر بگیریم کپی رایتینگ هم اینجا خیلی اهمیت داره؛ نوشتن و لحن اون روی ذهن مخاطب خیلی اثر میذاره؛ در مورد بارجیل ما اهمیت رو به مبلغ دادیم و از ترکیب اعتبار آنلاین استفاده کردیم. تا هم مخاطب رو بیشتر ترغیب کنیم هم اهمیت مبلغ اعتباری رو نشون بدیم.

200 هزار تومان اعتبار خرید آنلاین آجیل برای سه نفر.

برای جایزه مهم‌ترین نکته منصفانه بودن جایزه نسبت به کارهاییه که از مخاطب انتظار داریم. هدف ما بازی کردن و سرگرم شدن بود و اختصاص یه جایزه دویست هزار تومانی برای خرید آجیل؛ منصفانه به نظر می‌آید.

نتایج:

چهار روز بازی بارجیل ادامه داشت و حدود 250 نفر شرکت کردند؛ این تعداد افرادی بودند که استوری رو آپلود کرده بودن و به بارجیل اطلاع داده بودند. از این تعداد دست کم 170 نفر کامل قوانین رو رعایت کرده بودند.

افرادی که قانون های بازی رو رعایت نکردند؛ دو دوسته بودند یا کپشن رو کامل نخونده بودند و یا بازدید استوری آنها کمتر از 100 نفر بود و تلاش کرده بودند بازدید را بیشتر اعلام کنند؛ مثلا یک صفر به تعداد بازدیدها اضافه کرده بودند :)

در پایان روز چهارم از بین 170 نفری که قوانین رو رعایت کرده بودند قرعه کشی رو انجام دادیم.

250 نفر شرکت کننده؛ 200 فالوئر و افزایش 50 درصدی بازدید(reach) استوری‌ها هم در پایان بازی قابل توجه بود.

بازی و در ادامه آن انتشار استوری‌های مخاطبان تعاملی پای یا پای ایجاد کرد که علاوه بر موضوع مسابقه، جایزه و تبلیغات پیرامون آن رابطه ای دوطرفه بر مبنای سرگرمی و دورهمی ایجاد کرد.

نویسنده: تیم پارادایم/ حدیث خسروی

سوشال مدیااینستاگرامبازیتعاملتولیدمحتوا
پارادایم یه آژانس خلاقه است که خدمات دیزاین، برند و طراحی محصول ارائه میده؛ اینجا از حال و هوای کار توی پارادایم و چالش‌هایی که باهاش درگیر هستیم می‌نویسیم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید