ویرگول
ورودثبت نام
پرنیان سیفی
پرنیان سیفی
خواندن ۳ دقیقه·۵ سال پیش

مدیریت ایده ها چه کمکی به ما می کند؟

تعداد زیادی از ما فکر میکنیم که نوآوری فقط در شروع شکل گیری یک محصول مهمه و از این موضوع غافلیم که بدون سوار شدن بر چرخ نوآوری ، مسیر سختی پیش رو داریم.

بعد از مطالعه مطالب زیادی در مورد نوآوری و استراتژی های مدیریت نوآوری و ... ، موضوع مدیریت ایده ها برام به چند دلیل از همه جالب تر بود:

  • به دلیل شغلی که دارم با ایده های زیادی از سمت خودم یا ذینفعان و مدیران رو به رو میشم و از طرفی نیاز به دریافت ایده از مشتریان و … هم دارم . همیشه تصمیم گیری در مورد اینکه کدوم ایده بهتره و چطوری این ایده ها رو مدیریت کنم برام سخت بوده.
  • بارها در سازمان ایده هایی رو مطرح کردم که بازخوردی دریافت نکردم و یا از بازخورد بی کیفیتی که دریافت کردم انگیزه ای برای بیان ایده هام برای بار بعدی نداشتم.

مدیریت ایده چیست؟

فرآیند سیستماتیکی است که به سازمان ها و افراد در سطوح مختلف این امکان را می دهد که ایده های جدید کارمندان، مشتریان یا تامین کنندگان را مدیریت کنند. اهداف اصلی مدیریت ایده ها این است که:

یک؛ نیاز برای دریافت ایده را شفاف کنیم. دو؛ از ارائه ایده ها پشتیبانی کنیم. سه؛ ایده های دریافت شده را ارزیابی کنیم.

انواع برنامه های مدیریت ایده

برنامه های مدیریت ایده به ما کمک میکنند که هدفی که از ایده ها داریم رو به خوبی مدیریت کنیم.

  • برنامه مدیریت ایده منابع انسانی: این برنامه ها تمرکزش بر شنیده شدن صدای کارکنان است. مسئول برگزاری آن واحد منابع انسانی است و هدف افزایش رضایت کارکنان، فراهم آوردن محیط کاری بهتر و در نهایت افزایش تعداد کارکنان خلاق و نوآور است.
  • برنامه مدیریت ایده تحقیق و توسعه: این برنامه ها تمرکزش بر ارائه ایده های جدید متحول کننده است که تاثیرات شگرفی در ارائه سرویس و محصول و… ایجاد خواهد کرد. مسئول برگزاری آن واحد تحقیق و توسعه است .
  • برنامه مدیریت ایده مارکتینگ: این برنامه ها تمرکزش بر مشارکت مشتریان محصول است. مسئول برگزاری آن واحد مارکتینگ است. هدف اصلی آن افزایش تعداد مشتریان وفادار سازمان است.

به نظر من وقتی هدف از دریافت و ارائه ایده ها مشخص باشد، مدیریت ایده ها راحت تر می شود و از طرفی نتیجه گیری بهتری خواهیم داشت و همچنین با چالش هایی از قبیل ایجاد انگیزه در افراد برای ارائه ایده، ارائه بازخورد مناسب و انتخاب ایده با کیفیت، مواجه نخواهیم شد.

تجربه شخصی :

مدت ها پیش فکر میکردم بهترین ایده را برای پیشبرد محصول ام انتخاب کردم. بعد از جلسه ای که در خصوص تامین محصول با بچه های تامین داشتم، بعد از ارائه ایده ام، منتظر این بودم که نظراتشون رو بشنوم. با سیل انبوهی از ایده رو به رو شدم که فقط تونستم در جلسه اونها رو یادداشت کنم و بعد از بررسی بدون ارایه فیدبک، یکی از ایده ها را جهت پیاده سازی انتخاب کردم.

در جلسه های بعدی که داشتیم موضوعات مختلفی مطرح می شد ولی ایده های کمی دریافت می شد و افراد انگیزه ای برای ارائه ایده نداشتند . بعد از صحبت در مورد این موضوع و شنیدن دغدغه هاشون، فهمیدم که ارایه فیدبک و ارزیابی درست ایده ها علاوه بر اینکه در انگیزه افراد برای بیان ایده ها تاثیر دارد ، باعث افزایش دریافت ایده های با کیفیت هم می شود.

مدیریت ایدهنوآوریمدیریت محصول
از وقتی با دنیای بی انتهای خلق محصول آشنا شدم، زندگیم عوض شد.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید