ویرگول
ورودثبت نام
پرنیان سیفی
پرنیان سیفی
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

کلاب هاوس؛ تقابل ترس و لذت

تقریبا دو ماه از حضور من در کلاب هاوس می گذره. تو این مدت اتاق های زیادی رو شرکت کردم و به طور متوسط حداقل روزی دو ساعت از وقت ام رو تو این پلتفرم گذروندم. دیشب به طور اتفاقی عنوان یک اتاق توجه ام و جلب کرد شاید بیشتر به خاطر اینکه سوال من هم بود؛ "آیا در کلاب هاوس می مونی ؟".

تقریبا دو هفته ای بود که این سوال رو از خودم می پرسیدم پس وارد اتاق شدم تا شاید با شنیدن نظر بقیه جواب یه سری سوال های ذهنی ایم رو بگیرم و در همون حال شروع کردم به نوشتن نکات مثبت و منفی توی نت گوشیم.

این ها نکاتی هست که من یادداشت کردم و خیلی از این موارد با موضوع هایی که توی اون اتاق مطرح شد مشترک بود؛ به عبارتی درد مشترک.

نکات مثبت کلاب هاوس از دید من این بود که؛

  1. گوش دادن موثر. یادگرفتم بهتر و بیشتر گوش بدم. خیلی وقتها پیش میاد تو ارتباط های کاری، دوستانه و .... توی یک جمع حضور دارم و فقط می شنوم و یا دنبال جواب دادن و اظهار نظرم. خیلی وقتها تو حرف ام پریدن و رشته کلام از دست ام خارج شده و برعکس. اما تو کلاب هاوس تنها راه ارتباطی تو با افراد از طریق صداشون هست و از طرفی اکثر اتاق ها طوری مدیریت میشه که باید به نوبت افراد صحبت کنند پس برای اینکه نظرت رو بگی باید صبر کنی و گوش بدی و خیلی وقتها می بینی طرف در ادامه حرفش جواب تو رو میده و فقط کافیه صبور باشی.
  2. شبکه سازی. با افراد مختلفی آشنا شدم تو حوزه های مختلف کاری و غیر کاری و اطلاعات خیلی خوبی به دست آوردم. البته در ادامه میگم که این جنبه منفی هم داشت :)
  3. شفافیت بیشتر. بر خلاف شبکه های دیگه به خصوص اینستاگرام که افراد این امکان رو دارند که عقاید مخالف با شخصیت اشون رو به تصویر بکشند و بعضا هیچ راهی برای آشنا شدن با افراد نیست. در کلاب هاوس افراد با بیان افکارشون و شرکت در اتاق های مختلف تا حد زیادی عقایدشون شفاف تر میشه و برای من این امکان فراهم شد که با گوش دادن به حرف های یک شخص در مورد موضوعات مختلف بتونم ارزیابی درست تری از فالو کردن اون فرد داشته باشم.
  4. امکان رشد. کلاب هاوس با وارد کردن لاین درآمد زایی و فیچرهای جدید بر اساس فیدبک هایی که جمع کرده، به نظرم به شدت امکان رشد داره و با ظهور رقبای جدید مثل توییتر، اسپاتیفای، لینکدین و ... که الان دارن محصولی شبیه کلاب هوس رو عرضه می کنند، محکوم به ارایه خدمات بهتر و با کیفیت تر هستش.

اما نکات منفی؛

  1. ترس از ندونستن. ترسناک ترین و استرس زا ترین حسی که من در کلاب هاوس داشتم و من و چندین روز درگیر کرد، همین بود. با شرکت کردن در اتاق های مختلف در مورد موضوعات مختلف، با حجم زیادی از اطلاعات رو به رو شدم که من دوست داشتم همه رو بدونم و در عین حال نمی تونستم چون هم ظرفیت اش رو نداشتم و هم واقعا بک مسیر متفاوت از اون چیزی بود که من اومده بودم و من رو دچار شک و تردید زیادی کرد.
  2. اتلاف وقت زیاد. کلاب هاوس مثل مکش جارو برقی، زمان رو می بلعه و به خودت میای میبینی ساعت هاست پای صحبت افراد نشستی و اصلا متوجه هم نبودی و راه برگشتی هم نیست.
  3. عدم تمرکز. این موضوع تو روزهای اول برای من شایع تر بود. یعنی داشتم کار میکردم میگفتم زمان ناهار شه برم ببینم کلاب هاوس چه خبره. داشتم آشپزی میکردم به جای پادکستی که همیشه گوش میدادم، انتخابم شده بود کلاب هاوس و خیلی جاهای دیگه اولویت شده بود کلاب هاوس در حالیکه شاید محتوای خاصی هم اضافه نمی کرد بهم ولی کنجکاوی بودن در این پلتفرم شده بود اولویت.
  4. فالو کردن اشتباه. تو نکات مثبت گفتم که من تونستم با افراد خوبی آشنا بشم و ارتباط برقرار کنم. اما نکته به همین سادگی نبود. چون من شروع کردم به فالو کردن این افراد و وقتی این افراد اتاق های بی ربط و با ربط به علاقه من می رفتن هم من متوجه می شدم و نوتیف میومد و این خودش نه تنها برای من منبع اتلاف وقت می شد چون میخواستم ببینم چیه موضوع شاید به درد من هم بخوره، بلکه باعث شد ببینم این افراد شاید تو فقط یه زمینه برای من مفید هستن و لازم نیست حتما تو کلاب هاوس فالو کنم. پس سعی کردم مثلا اگر اکانت لینکدین دارن همونجا فالو کنم و ارتباط ام رو پیش ببرم و ادامه بدم.

در کل جواب من به این سوال اینه که؛ فعلا در کلاب هاوس می مونم چون اعتقاد دارم به هر پلتفرمی باید فرصت داد و روش استفاده از اون رو یادگرفت و این روش کاملا میتونه برای هر شخص متفاوت باشه. اما اگه به هیچ نتیجه ای نرسم و اون پلتفرم بیشتر من رو مدیریت کنه و کنترل از دستم خارج شه، از اون فاصله میگیرم. این در مورد کلاب هاوس هم صدق میکنه و به نظرم باید بسیار محتاط و هوشیار رفتار کرد.

خوشحال میشم اگر تجربه ای داشتید در کامنت ها به اشتراک بزارید.


کلاب هاوسمدیریت خودمدیریت زمانشبکه اجتماعی
از وقتی با دنیای بی انتهای خلق محصول آشنا شدم، زندگیم عوض شد.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید