ویرگول
ورودثبت نام
Pasha Barahimi
Pasha Barahimi
خواندن ۱۰ دقیقه·۱۰ روز پیش

راهنمای خودخوان آزمون زبان IELTS

سلام سلام، امیدوارم حالت خوب باشه.

توی این پست می‌خوام کمی در مورد آموزش خودخوان آیلتس و مسیری که در پیش گرفتم صحبت کنم بلکه شاید یک روزی بتونه به کسی کمک کنه.

لازم به ذکره که مواردی که داخل این پست می‌نویسم لزوما بهترین روش نیستن و صرفا تجربیات من هستش که باعث شد بتونم نمره خوبی توی آزمون آیلتس بگیرم. پس لطفا این متن رو به صورت کامل مبنا قرار نده و سعی کن صرفا ازش ایده بگیری که بتونه توی مسیرت کمکت کنه.

قبل از همه چیز، می‌خوام از دوست خوبم علیرضا تشکر کنم که توی این مسیر همراهیم کرد و انگیزه داد که بتونم نمره‌ای که می‌خوام رو کسب کنم. تجربیات خود علیرضا توی این مسیر هم خیلی با ارزشه و می‌تونی تجربیاتش رو اینجا بخونی. من قصد ندارم خیلی حرف‌های علیرضا رو تکرار کنم و صرفا می‌خوام در تکمیل حرف‌هاش، تجربیات خودم رو هم بنویسم؛ پس پیشنهاد می‌کنم حتما قبل از خوندن این متن، پست علیرضا رو بخونی.

مقدمه

دانش زبان انگلیسی

یکی از مواردی که می‌تونه روی نحوه و مدت زمان مطالعه برای آیلتس تاثیر بسزایی داشته باشه، دانش و سطحی هست که از قبل از زبان انگلیسی داری. من تا قبل از سال کنکورم تقریبا ۹ سال کلاس زبان رفتم ولی حدودا ۵ سالی میشه که دیگه کلاسم رو ادامه ندادم. به همین دلیل، در حالی که دانش جنرال خوبی از زبان داشتم، اما خیلی چیزها رو فراموش کرده بودم و قطعا اعتماد به نفس قبل رو هم در مورد زبان نداشتم.

چرا تافل رو انتخاب نکردم؟

قطعا هر کدوم از این آزمون‌ها، مزایا و معایب خودش رو داره. در مورد من، یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد آیلتس رو انتخاب کنم، هزینه بالای تافل برای ارسال مدرک بود که به ازای هر دانشگاه، باید مبلغ قابل توجهی پرداخت بشه. دلیل دوم رو می‌تونم جو بین دوستانم در نظر بگیرم که اکثرا قصد داشتن آیلتس بدن و حس کردم اینطوری به منابع بهتری دسترسی دارم.

مدت زمان مطالعه

من مجموعا حدود ۵۰ روز برای مطالعه آیلتس وقت گذاشتم؛ از ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ شروع کردم تا اینکه نهایتا در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ آزمون اصلی رو شرکت کردم.

نحوه مطالعه و تقویت زبان

تقویت جنرال - لغات (vocabulary) و گرامر (grammar)

قبل از هر چیز، اگر که جنرال خوبی نداری، شاید روش خودخوان خیلی برات مناسب نباشه و بهتر باشه کلاس ثبت‌نام کنی یا با استادی کار کنی که بتونه بهت توی این مسیر کمک کنه.

من حدودا ۳ هفته ابتدایی رو فقط به این بخش اختصاص دادم؛ معمولا روزانه یک تایمی رو به یادگیری لغات اختصاص می‌دادم و یک تایم کوتاهی رو هم برای مرور گرامر در نظر می‌گرفتم.

حقیقتا مطالعه گرامر خیلی به من کمکی نکرد چون هم وقت زیادی رو واسش در نظر نگرفتم و هم اینکه اکثر مواردش رو از قبل یادم بود و مشکل خاصی از این لحاظ نداشتم. اما اگر گرامرت ضعیفه، سعی کن حتما روش وقت کافی بذاری چون یه بخشی از مهارت‌های writing و speaking رو رنج گرامر (استفاده از گرامرهای پیچیده‌تر در کنار گرامرهای ساده) و درستی استفاده ازشون تشکیل میده. برای این مورد، پیشنهاد می‌کنم از کتاب Communicate What You Mean استفاده کنی. عکس جلد این کتاب رو می‌تونی در ادامه ببینی.

جلد کتاب گرامر Communicate What You Mean
جلد کتاب گرامر Communicate What You Mean

از طرف دیگه، یادگیری لغت هم خیلی مهمه و می‌تونه توی هر ۴ مهارت آزمون تاثیر زیادی داشته باشه. قبل از اینکه در مورد کتاب‌های لغات صحبت کنم، میخوام روش‌هایی که برای مرور لغات استفاده می‌کردم رو توضیح بدم. به طور کلی به نظرم ۲ تا روش رو میشه برای مرور لغات در پیش گرفت که به نظر خودم روش دوم بهتره:

  1. می‌تونی یه شیت Excel یا Google Sheets داشته باشی و کلماتی که می‌خوای رو به همراه معنی (و احتمالا مثال) داخلش بنویسی و به طور مداوم مرور کنی.
  2. یک روش دیگه‌ای که خیلی برای یادگیری لغات کاربردیه، روش spaced repetition هست که به این صورته که لغاتی که یاد گرفتی رو در فرکانس پایین‌تر (مثلا هفته‌ای یکبار) و لغاتی که روشون مسلط نشدی رو در فرکانس بالاتر (مثلا هر روز یا ۲ روز یکبار) مرور می‌کنی تا زمانی که روی همه لغات به صورت کامل مسلط شی. برای این کار می‌تونی از اپلیکیشن Leitnary ( که داخلش دیکشنری هم داره) و یا اپلیکیشن Anki استفاده کنی.

در مورد کتاب‌های لغت من از موارد زیر استفاده کردم:

کتاب Vocabulary for IELTS که کمبریج چاپ کرده و کلمات خیلی خوبی رو به تفکیک موضوعات مختلف آموزش میده. یه مشکلی که این کتاب داره اینه که تمرین‌هاش خیلی جذاب نیستن و شیوه آموزشش یه مقداری رو مخه =) ولی به نظرم تحملش کن چون کلمات خوبی داخلش هست و واقعا ارزشش رو داره. این کتاب یه نسخه advanced هم داره که من فرصت نکردم ازش استفاده کنم و به نظرم نیازی هم بهش نبود. البته یه دلیلی که اکثرا این نسخه رو مطالعه نمی‌کنن احتمالا همین جذاب نبودن تمریناتش باشه که رغبت و انگیزه کافی ایجاد نمی‌کنه. عکس جلد نسخه عادی این کتاب رو هم می‌تونی در ادامه ببینی.

جلد کتاب لغت Vocabulary for IELTS
جلد کتاب لغت Vocabulary for IELTS

کتاب Barron's IELTS Essential Words هم خیلی کتاب خوبیه و تمریناتش هم یه مقداری جذاب‌تره. عکس جلد این کتاب رو می‌تونی در ادامه ببینی.

جلد کتاب لغت Barron's IELTS Essential Words
جلد کتاب لغت Barron's IELTS Essential Words

دقت کن که کلمات این دو کتاب کاملا با هم یکسان نیستن و در خیلی از بخش‌ها تفاوت زیادی با هم دارن؛ پس پیشنهاد می‌کنم هر دو کتاب رو مطالعه کنی.

مهارت‌های listening و reading

برای گرفتن نمره خوب توی این دو مهارت بیشتر از همه نیازه که جنرالت خوب باشه؛ در نتیجه اگر جنرالت قوی نیست، شاید بهتر باشه یه مدتی رو به تقویتش اختصاص بدی. برای اینکه یه حدودی از سطح جنرالت دستت باشه، می‌تونی چندتا آزمون کمبریج رو بدون زمان بزنی.

اگر جنرال خوبی داری، همچنان لازمه که یک سری تکنیک‌های تست زدن رو بلد باشی و برای این مورد پیشنهاد می‌کنم ویدیوهای یوتیوب Simon رو ببینی. بعد از دیدن این ویدیوها، با تمرین زیاد و استفاده از تکنیک‌هایی که تو ویدیو گفته شده، می‌تونی سرعتت رو توی تست زدن بالا ببری. برای تمرین کردن هم پیشنهاد می‌کنم آزمون‌های کمبریج رو با زمان بزنی.

یک موردی که به نظرم خیلی مهمه اینه که در مورد این دو مهارت خیلی نمیشه به نمرات ماک موسسه‌ها اعتماد کرد چون معمولا سوالاتشون خیلی غیراستاندارد هست و نمره‌ای که می‌گیرین احتمالا نمره واقعی‌تون نخواهد بود. حدس میزنم یه بخشی از این غیر استاندارد بودن عمدی باشه که مردم با دیدن نمرات پایین‌شون برن کلاس‌های اون موسسه رو ثبت‌نام کنن. بهترین روش سنجش نمره همون آزمون‌های کمبریج هست.

مهارت writing

نمره بالا گرفتن توی این مهارت معمولا برای اکثر افراد سخت‌تر از بقیه مهارت‌هاست. اما یه نکته مثبتی که در مورد writing و speaking وجود داره اینه که نمرات این دو مهارت با تمرین در زمان خیلی کمتری افزایش پیدا می‌کنن و به نظر من مثل دو مهارت قبلی نیاز به تمرین طولانی مدت برای تقویت جنرال ندارن.

قبل از همه چیز لازمه که روی رنج لغت و گرامرت کار کنی چون این موارد دو بخش از نمرات writing رو تشکیل میدن. بخش سوم نمره مربوط به coherence & cohesion هست که برای اینکه نمره بالایی از این بخش بگیری، نیازه توی writing استراکچر خوبی داشته باشی؛ برای این مورد هم ویدیوهای Simon می‌تونه خیلی کمک‌کننده باشه. بخش چهارم نمره هم مربوط به task response هست که باید متنت در جواب همون سوالی باشه که ازت پرسیده شده و جای پرت نرفته باشی؛ این هم معمولا با تمرین کردن بهتر میشه.

در خصوص تصحیح اگه استادی داری که می‌تونه رایتینگت رو واست تصحیح کنه، خیلی خوبه. اما اگه این مورد رو نداری (که خودم هم نداشتم)، می‌تونی از ChatGPT برای تصحیح رایتینگ کمک بگیری. فقط یه نکته خیلی مهم اینه که نمراتی که ChatGPT میده اصلا قابل اعتماد نیست و به نمره اصلا کاری نداشته باش. فقط سعی کن از نسخه ویرایش (revise) شده‌ای که بهت میده یاد بگیری و توی رایتینگ‌های بعدیت از اون مواردی که یاد گرفتی استفاده کنی. یه روشی که خیلی به من کمک کرد این بود که لغات و عبارات نسخه revise شده که به نظرم خوب بودن رو یه جا می‌نوشتم و دفعات بعدی که می‌خواستم متنی بنویسم اون لیست رو میذاشتم جلوم و سعی می‌کردم ازشون توی رایتینگم استفاده کنم. اینطوری آروم آروم این عبارات رو حفظ شدم و روزهای آخر حتی بدون نگاه کردن به اون لیست ازشون توی متن‌هام استفاده می‌کردم. برای تصحیح رایتینگ توسط ChatGPT هم می‌تونی از یه prompt مشابه مورد زیر استفاده کنی:

Here is an IELTS Academic writing task [TASK]: [QUESTION] Here is my essay: [ESSAY] Evaluate my essay based on the IELTS Academic writing marking criteria, provide me with in-depth and detailed feedback and suggest major and minor improvements and refinements, and write the revised version of the essay.

به نظرم خوبه که هر از گاهی رایتینگت رو بدی یک نفر به جای ChatGPT صحیح کنه که یه ایده‌ای از نمره حدودیت داشته باشی. برای این کار به نظرم تصحیح مجموعه برزآبادی مناسب بود.

برای موضوعات رایتینگ هم می‌تونی از همون آزمون‌های کمبریج استفاده کنی.

مهارت speaking

برای تقویت این مهارت بهترین روش اینه که با یک یا چند پارتنر به صورت روزانه تمرین کنی. با این روش، هم اعتماد به نفست بالاتر میره، هم می‌تونین ایرادات همدیگه رو بگین که بتونین این ایرادات رو رفع کنین، و هم می‌تونین از ایده‌های همدیگه استفاده کنین.

در خصوص منابع، ۲ مورد هست که می‌تونه خیلی کمک‌کننده باشه:

  1. کتاب Makkar که هر ۴ ماه آپدیت میشه و معمولا پی‌دی‌افش رو میشه از سایت‌های ایرانی یا گروه‌های آیلتس پیدا کرد. منبع نسبتا سنگینی هست و احتمالا نمی‌تونی این مورد رو کامل مطالعه کنی.
  2. اپلیکیشن IELTS Speaking Assistant که نسخه رایگانش صرفا سوالات رو بهت میده و برای مشاهده جواب‌ها یا ایده‌ای نمونه باید نسخه پریمیوم رو داشته باشی. اگه گوشی اندرویدی داری، می‌تونی نسخه پریمیوم رو از سایت سافت۹۸ دانلود کنی. فقط دقت کن که روی این آیکون این نسخه سال ۲۰۲۱ نوشته شده ولی اپلیکیشن از داخل آپدیت میشه و می‌تونی به آخرین سوالات دسترسی داشته باشی. توی این اپلیکیشن یه سری سوالات به عنوان hot topic یا new topic نوشته شده و احتمال اینکه این سوالات در آزمون اصلی ازت پرسیده بشه بیشتره.

توی این دو منبع می‌تونی اکثر سوالاتی که در امتحان اصلی ازت پرسیده میشه رو پیدا کنی. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنم حتما تمرین کافی داشته باشی.

یه کاری که خودم انجام دادم این بود که که برای سوالات پارت ۲ جواب‌هایی آماده کرده بودم که سر امتحان سورپرایز نشم. دقت کن که حفظ کردن جواب اصلا توصیه نمیشه و اگزمینر می‌تونه این مورد رو با توجه به نحوه حرف زدنت متوجه شه؛ اما می‌تونی برای پاسخ سوالات ایده داشته باشی که کل اون مدت یک دقیقه رو برای پیدا کردن موضوع صرف نکنی.

آزمون‌های کمبریج

کمبریج هر سال یک کتاب شامل ۴ آزمون مشابه آیلتس منتشر می‌کنه که تا این لحظه (سال ۲۰۲۴) ۱۹ جلدش منتشر شده. نسخه‌های ۱۰ به قبل خیلی قدیمی هستن و تفاوت زیادی با آزمون‌های فعلی دارن و استفاده ازشون خیلی سودی نداره. به نظرم بهترین کار اینه که با توجه با زمانی که داری، از جلدهای آخر شروع کنی و هرچقدر تونستی بیای عقب‌تر؛ در کل جلدهای آخر با توجه به شباهتشون مهم‌تر از جلدهای قدیمی‌تر هستن.

اگر قراره آزمون اصلیت به صورت کاغذی باشه (که در حال حاضر در ایران برگزار نمیشه)، به نظرم خوبه که برای آزمون‌های کمبریج هم کتاب‌ها رو تهیه کنی و به صورت کاغذی آزمون بدی.

اما اگر آزمون اصلیت کامپیوتری هست، بهترین کار اینه که از سایت‌هایی که وجود دارن برای آزمون دادن استفاده کنی که به آزمون کامپیوتری عادت کنی. برای این کار هم سایت‌های زیادی وجود داره ولی به نظرم بهترین سایت IELTS Test Simulation هست.

نتایج

در طول این ۵۰ روز، ۳ کتابی که معرفی کردم رو برای لغت و گرامر مطالعه کردم و مجموعا ۱۶ آزمون کمبریج از کتاب‌های ۱۵ تا ۱۹ رو برای listening و reading و writing انجام دادم. همچنین، حدودا ۴۰ رایتینگ (مجموعا برای تسک ۱ و ۲) نوشتم و با کمک ChatGPT تصحیح کردم و در دو هفته منتهی به آزمون به صورت روزانه با دوستانم برای speaking تمرین می‌کردم.

در آزمون‌های کمبریج، معمولا نمراتم به این صورت بود:

  • Listening: 8-9
  • Reading: 7.5-8.5

در روز ۶ شهریور یک ماک شرکت کردم که نمراتم به این صورت بود:

  • Listening: 6.5
  • Reading: 7.5
  • Writing: 6
  • Speaking: 6
  • Overall: 6.5

در نهایت، آزمون اصلی رو در روز ۳۰ شهریور شرکت کردم و نمرات نهایی به این صورت شد:

  • Listening: 8.5
  • Reading: 9
  • Writing: 8
  • Speaking: 7
  • Overall: 8

امیدوارم که تو هم توی آزمونت موفق باشی و بهترین نمره رو بگیری😉

آزمونieltsزبانآیلتسآزمون زبان آیلتس
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید