ویرگول
ورودثبت نام
Alireza Pooyanasab
Alireza Pooyanasab
خواندن ۲ دقیقه·۴ ماه پیش

#تجربه غیر مستقیم با زندگی ما چه می کند؟

تجربه غیر مستقیم با زندگی ما چه می کند؟
تجربه غیر مستقیم با زندگی ما چه می کند؟

سر کلاس دستش رو بلند کرد و گفت: استاد! من ته بدبختای عالمم و شروع کرد قصه خواب دیشبش رو تعریف کردن.

□”خواب دیدم یه ماشین #بنز_لوکس و #حرفه ای سوارم؛ اتفاقا خیلی هم حال داد و کیف کردم. صبح که از خواب بیدار شدم و خوابم رو مرور می‌کردم متوجه شدم که توی بنز عین #پراید بود. یعنی استاد حتی توی خوابم بیشتر پراید نمیتونم تصور کنم!

”●خندیدیم و ماجرا به شوخی و خنده گذشت. ذهنم درگیر ماجرا شد. به نظرم خوابش کاملا طبیعی بود. شخصی که فقط بیرون ماشین بنز رو دیده و داخلش رو اصلا به چشم هم ندیده، هیچ درکی از داخل ماشین نداره و توقع بیشتر هم ازش نمیشه داشت. مطمئنا اگه یه دور با #بنز زده بود، تقریبا بعید بود که بنزِ داخل پراید تو خواب ببینه!

○اگه تا الان یه ذره لبخند اومده رو لباتون که عالیه و دمتون گرم. با اجازتون یه درس و یه نکته هم تا لبخنده برقرار هست مرور کنیم.

■انسان ها ۲ شکل تجربه رو میتونن داشته باشن.▪︎اولیش تجربه غیر مستقیمه. چیزایی که توی کتابا میخونیم، توی فیلم ها میبینیم، معلمامون برامون توضیح میدن، متن های #روزنامه_ها رو مرور می‌کنیم و ... ما رو مجرب میکنن از نوع تجربه غیر مستقیم. این شکل تجربه (غیر مستقیم) خاصیتش اینه که دانش آدم ها رو میبره بالا. بدون اینکه یه ذره خاکی بشن و یا لباسشون لک بیفته. و نکته مهم اینکه دانش زیاد به تنهایی آدم ها رو متوقع میکنه؛ آنهم چه توقعی!

□از قدیم گفتن درختی که پربارتره سر به زیرتره. ولی این مال اینجا نیست. اینجا بیشتر با عالمان بی عمل سر و کار داریم. آدم های فقط با دانش، پرتوقع و غرغرو میشن و از سر به زیری خبری نخواهد بود.

●چند تا مثال بزنم؟!

▪︎من خیلی از متخصصین تغذیه رو میشناسم که خودشون چاق هستن. اینا مگه عالِم ترین و دانشمندترین افراد به موضوع تغذیه نیستن و اصلا مگه به بقیه هم نصیحت نمیکنن؟ پس رژیم خوبه ولی برای همسایه؟ چرا خودت مراعات نمیکنی؟ اینا صرفا دانش دارن و هر وقت غذای پرکالری میخورن، غر میزنن.

▪︎من چندین دوست پزشک دارم که سیگار میکشن و اتفاقا در نکوهش سیگار هم مقاله می‌نویسن و گاهی سخنرانی هم می‌کنن. این یعنی چی؟ یعنی ما هم باید سیگار بکشیم؟ اونام فقط غر می‌زنن چون صرفا دانش دارن و دانش صرف الزاما به مرحله عمل نمی‌رسه.

▪︎همه می‌دونن لاغر شدن یعنی کمتر خوردن و فعالیت بیشتر. خیلی ساده است. همه آدمها من جمله چاق ها هم میدونن. ولی چرا انجامش نمیدن و همیشه در حال غر زدن هستن؟ و...

تجربه مستقیمبنزپرایدروزنامهبدبختی
یک رسانه ای، استراتژیست، یک فعال محیط زیست
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید