درست در میانههای شهر اصفهان و درست در میان میدانی که پر است از شگفتی و جذابیت مسجدی قرار گرفته با گنبدی جذاب که از آن به عنوان یکی از زیباترین آثارتاریخی ایران از آن یاد می کنند. سخن از مسجد شیخ لطف الله است مسجدی که معماریش هر بینندهای را مجذوب میکند. مسجد شیخ لطفالله به واسطه کاشیکاریهای معرق چه در داخل و چه در خارج و پر از ظرافت و زیبایی است. حالا نزدیک به یک ماه است که مرمت یکی از ترکهای گنبد این مسجد و تفاوت رنگ این ترک با بخش های دیگر گنبد هم تعجب همگان را برانگیخت هم باید مشخص می شد که یکی از جذابترین گنبدهای جهان چرا و به چه دلیل به این روز دچار شده است. در حالی که گمانه زنی ها بر روی این موضوع بیش از پیش قوت می گرفت که چرا باید گنبد مسجد شیخ لطف الله دچار چنین تغییر رنگی شده باشد و از طرف دیگر در حالی که مدیر روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی کشور نیز اتهاماتی را در خصوص فتوشاپی بودن تصاویر منتشر شده از گنبد مطرح میکرد. اصفهان با بارش برف مواجه شد بارشی که پیچیدگی اوضاع مرمت دو ترک گنبد را بیش از پیش کرد تا این اندازه که برف بر روی قسمت مرمت شده ننشست تا حالا منتقدان رسانه ها و فعالان میراثی بیش از پیش نگران شوند. در این زمینه کارشناسان دو نظر متفاوت ارائه کردند عده ای گفتند احتمال دارد بر روی دو ترک مرمتشده گنبد از نوعی پوشش استفادهشده که از دیدگاه برخی روغن بزرک و از دیدگاه برخی دیگر نانو مواد و یا مواد پلیمری ترکیب با گچ بوده باشد. هرچند که مشکل گنبد از آبانماه ایجاد شده بود، اما وقتی که مدیران میراث فرهنگی و همچنین رضایت مسئول پروژه گفته بود اگر باران بیاید آن هم دو سه بار مشکل رنگ گنبد بهبود مییابد. همه منتظر شدند چه میراث دوستان چه استادکاران قدیمی چه مردم اصفهان چه تشکلها، همه به مدیران اعتماد کردند منتظر شدند تا باران بیاید. باران رحمت الهی بارید یک بار، دوبار، سه بار، چهاربار، اما آذرماه بود که عکسهای منتشر شده از گنبد نشان داد. گنبد مسجد شیخ لطف الله در دو ترک مرمت شده دچار تضاد رنگ است و باران که هیچ برف هم آمد نه تنها اوضاع را بهبود نبخشید بلکه پیچیده تر کرد و تضادها و نظارت متناقض نیز بیشتر شد.
یک روز فریبا خطابخش از کاشیهای دوره صفویه گفت و روز دیگر فریدون الهیاری از کاشی های پهلوی در شبکه چهار تلویزیون نام برد. تضادها هر روز وجود داشت حتی در نوع مدل مرمتی، استفاده کردن یا نکردن از دوغ آب و ... موضوعاتی بود که هرکسی از نگاه خود آن را تفسیر می کرد.
در این میان علی اصغر مونسان که حالا اولین وزیر وزارت خانه میراث فرهنگی هم به حساب میآید ناگهان به اصفهان آمد و قول داد به کنار گنبد برود و بررسی کند، او حضور اساتید فن را در کنار گنبد بلامانع دانست، اما جایی هم گفت که همه ایران نمی توانند بیایند گنبد را بررسی کنند، اما سخنان مونسان آنجا تعجب برانگیز میشود که در خصوص آبگریز شدن گنبد میگوید: بسیار خوب است که اگر این اتفاق بیفتد. گفتم که اگر ما بتوانیم (گنبد را) آب گریز کنیم، بسیار خوب است. این آب روی آن نفود نمیکند، بنابراین طول عمر گنبد زیاد میشود. فقط نگران موضوعات دیگری هستیم، مثلا جلوی تنفس بنا را میگیرد، پیشنهاد دادم دانشگاه هنر و دانشکده فنی آنجا به عنوان یک کار پژوهشی سفارش بگیرند که چطور میتوان آب گریزی را انجام داد. اگر تا زمان مرمت ترکهای گنبد رسید که بهتر وگرنه دستکم در بناهای دیگر از آن (نتیجه پژوهش) استفاده کنیم.»
اما از همه جذاب تر پر ابهام تر این جمله مونسان بود، مدیر پایگاه میراث فرهنگی میدان نقش جهان، معتقد است حتما بابت (مرمت گنبد مسجد) از یونسکو لوح میگیرد .
حالا درست حوالی همین روزها داربستهایی اینبار بلندتر از داربست های گذشته برای مرمت دو ترک دیگر از گنبد نصب شده اند، تا کار مرمت شروع شود پس از پایان این دو ترک بی شک تفاوت رنگ آنها با دو ترک دیگر و مابقی گنبد خودش مبین بسیاری از موضوعات خواهد بود و باز از همین امروز به مدیران میراث فرهنگی میگوییم آقایان و خانمها این گنبد ارث پدری هیچکسی نیست و مردم اصفهان بر روی آن حساس بودهاند و حالا حساس تر شدهاند اطلاع رسانی در مورد عملیاتهایی که انجام می دهیم نه تنها اشکالی ندارد بلکه موجب اعتماد و اطمینان مردم می شود. اینکار را بکنید تفاوت رنگها دلیل دارد پس بهتر از واقعیتها را بگوییم. همه مردم می خواهند به مرمت اصولی تر و به دور از هیاهو به میراث فرهنگی کمک کنند. ما انتظار داریم گنبد مسجد شیخ لطف الله پس از مرمت هم همچنان یکی از مجذوب ترین آثارتاریخی دنیا بماند.