تفسیر سوره دخان، آیات 36-30: آیت الله جوادی آملی قسمت یازدهم 24/11/94
علت استناد قتل نبيين توسط پيامبر به يهود زمان خودش
اين وصفي که قران فرمود: (يَقْتُلُونَ) بعد در عصر پيغمبر (صلی الله علیه و آله) هم وجود مبارک حضرت، فرمود شما اين کاره هستيد! اينکه فرمود شما اين کاره هستيد، يعني الآن هم اگر دستتان بر بيايد همين کار را میکنيد. (فَلِمَ تَقْتُلُونَ) براي اين است که راضي هستيد! اگر گروه «لاحق» کار گروه «سابق» را نپذيرد و آن روش را نداشته باشد که به گروه «لاحق» اسناده داده نميشود.
ٴ در سوره مبارکه «بقره» پيغمبر (صلی الله علیه و اله) فرمود: شما ميکُشيد و حال آنکه اينها که معاصر حضرت بودند و پيغمبرکُشي نکردند! پس آنان به سنّت سيّئه گذشتگان خودشان راضي بودند. آيه 91 سوره مبارکه «بقره» اين است: (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ) شما چرا پيامبران را ميکُشيد؟ یهودیانی که در زمان وجود مبارک پيغمبر که پيامبرکُشي نکردند! معلوم است اينها هم اگر شرايط فراهم شود، همين کار را ميکنند. این مورد اول. علاوه بر این به سيّئات نياکان خودشان راضي بودند. این هم مورد دوم. اينها چنين گروهي هستند! قرآن کريم از چهره آنان پرده برداشته و فرمود اينها گروهي هستند که ساختار اصلي آنان خيانت است.
اخطار خداي سبحان به پيامبر دربارهٴ نقشههاي كينه ورزانه يهود
خدای متعال درباره يهوديها به پيغمبر فرمود: (وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَائِنَةٍ مِنْهُمْ) صَياصي« يعني کاخ، چه کسي اينها را
از آن کاخ بيرون آورده؟1 چه کسي درِ قلعه خيبر را يک نفره کَند؟ او مأمور ما بود. حضرت فرمود: (ما قلعت باب خیبر ورمیت به خلف ظهری اربعین ذراعاً بقوّة جسدیة ولاحرکة غذائیة لکنّی اُیّدت بقوّة ملکوتیّة).
بعد فرمود اينها اينطور نيست که حالا فرار کردند يا فعلاً ساکت هستند و کاري با شما نداشته باشند، (وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَائِنَةٍ مِنْهُمْ). هر روز در حال تقشه کشیدن علیه تو هستند. آن عقل کُلّ به پيغمبر فرمود: مواظب باش و به مسئولين خودت بگو که اينها هر لحظه مواظب نقشه دشمن باشند. چون بنا بر اين نيست که عالم با معجزه حرکت کند. بخش اساسي عالم با معجزه حرکت ميکند. بعد مردم که راه افتادند بايد با اختيار خودشان بروند. چون وظيفهاي هست، جهادي هست، يک عمل صالحي هست. تمام امور با معجزه حلّ بشود که کمال نيست. فرمود مواظب باشيد اينها هر لحظه دارند نقشه ميکشند. آن هم با فعل مضارع بيان کرد که مفيد استمرار است، فرمود: (وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَائِنَةٍ مِنْهُمْ).
صدر و ساقهٴ آيات قرآن دال بر بيآبرويي غالب يهوديان است
اين صدر و ساقه قرآن را که بررسي ميکنيد، آبرويي براي يهوديها نگذاشت. شما براي کدام قوم ديديد که (كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ) آمده باشد؟ برای همينها بود. کدام قوم است که آمده باشند و (وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ)، برای همينها بود. (وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَائِنَةٍ مِنْهُمْ) يعني از بس اينها اهل جهالت و مَکر و خيانت بودند، ما هيچ چارهای نداشتيم و مرتّب أنبياء را فرستاديم. البته یهودیان هم مرتّب آنها را کشتند.
در سوره مبارکه «زخرف» هم گذشت. اينطور نيست که حالا اگر ملتي پيامبر خودشان را بکشند ما ديگر پيامبر نفرستيم، اينطور نيست. ما مرتّب پيامبر ميفرستيم ولو اين که آنها را مرتّب شهيد کنند. بنابراين (إخترنا) و امثال آن، هيچ نظام ارزشيای براي يهوديها نمیسازد.
با این حال يک گروه خاصي در هر ملتي مستثنی هستند که قرآن آنها را با احترام ياد ميکند. میفرماید: (مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ). در اين ميليونها نفر، چند نفر آدم سالم هم هستند که آنها را هم قرآن با احترام ذکر ميکند. اما آن قشر و نژاد غالب آنها همين است. قرآن حرمت آن افراد قليل را هم حفظ کرده است. اينجا هم فرمود: (وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِینَ)2 معلوم ميشود که يک حساب خاصي نيست.
پینوشت:
1 – احزاب/26 : وَأَنْزَلَ الَّذِينَ ظَاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ صَيَاصِيهِمْ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقًا تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِيقًا.
2- دخان/32