ویرگول
ورودثبت نام
پوریا گودرزی
پوریا گودرزی
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

چین کلاغ


امروز میخواهم در مورد یکی از زیباترین کوهستان‌های تهران بنویسم. کوهستان چین کلاغ از مجموعه کوه‌های شمال تهران. قله‌ چین کلاغ به ارتفاع ۲۸۲۰ متر یکی از آسان‌ترین قله‌ها برای صعود می‌باشد. مسیر دسترسی به این کوه،‌ از طریق اتوبان یادگار اما و شهرک بام تهران می‌باشد. پیشنهاد میکنم قبل از صعود برای اولین بار،‌لوکیشن دقیق مسیر را از مپ نگاه بیاندازید تا مثل من اشتباه نروید. در کل مسیر سر راستی برای دسترسی به چین کلاغ وجود دارد. میانگین متوسط برای صعود به این قله حدود ۲ ساعت می‌باشد و در کل به خود کوهنورد بستگی دارد. اغلب کوهنوردان با من هم‌نظرند که برگشت از چین کلاغ بسیار سنگین‌تر از صعود به آن است. مسیر برگشت از یال چین کلاغ فشار بسیار بالاتری نسبت به مسیر رفت وارد می‌کند. دره چین کلاغ یکی از زیباترین طبیعت‌ها را بین کوه‌های شمال تهران دارد.

بهترین راه برای برگشت از قله چین کلاغ،‌ یال شرقی می‌باشد. اگر هوا پاکیزه و عاری از غبار و ابر باشد میتوان در طی مسیر از مشاهده قله زیبای دماوند لذت برد. واقعا منظره دل‌انگیزی دارد همزمان هم قله دماوند را ببینید و هم صعود به قله چین کلاغ داشته باشید، خیلی زیباست.

خب ابتدا اجازه دهید در مورد دره چین کلاغ صحبت کنیم. دره چین کلاغ، دره‌ای بسیار زیبا و دارای درختان انبوه و منحصر به فرد است. اغلب کسانی که وارد چین کلاغ می‌شوند به انتهای همین دره بسنده کرده و بالاتر نمی‌روند.

پس از پیمایش دره، به چشمه می‌رسیم. تابلویی در کنار چشمه وجود دارد و نام آن را چشمه ببرستان گذاشته‌اند. چشمه ببرستان آب بسیار خنک و گوارایی دارد و از آب آن برای آبیاری درختان استفاده میکنند. خوشبختانه اکثر کوهنوردان به درختان اهمیت میدهند و اهمیت ویژه‌ای برای طبیعت قائل می‌باشند.

کل مسیر دره و سرسبزی چین کلاغ شاید ۳۰ دقیقه و حتی کمتر طول بکشد اما در طول همین سی دقیقه انرژی مثبت به کسانی که در کوهستان قدم میزنند منتقل می‌شود.

ای عکس را از بالای دره چین کلاغ گرفته‌ام.
ای عکس را از بالای دره چین کلاغ گرفته‌ام.

متاسفانه بارها دیده‌ام که افرادی با انواع ابزارها به جان درخت‌ها افتاده و آن‌ها را نابود می‌کنند. متاسفانه اینگونه افراد هیچ درکی از طبیعت ندارند و برای روشن کردن آتش درختان را نابود می‌کنند. برخی از آن‌ها آتش را به درستی خاموش نکرده و محیط کوهستان را ترک میکنند، واقعا جای تاسف و افسوس دارد.

ابتدای یال چین کلاغ برای صعود به قله
ابتدای یال چین کلاغ برای صعود به قله

وقتی که دره را رد میکنیم،‌شیب بیشتر می‌شود. تازه میتوان گفت که مسیر کوهنوردی در حال آغاز است. با کمی پیمایش به یک درخت در ادامه مسیر میرسیم. جای خوبی برای استراحت و نوشیدن کمی آب می‌باشد.

بعد از استراحت باز هم به مسیر ادامه میدهیم. شیب تندتر میشود. سنگ‌ها را رد کرده و به ابتدای یال میرسیم. در ابتدای یال نیز تک درختی وجود دارد. که عکسش را بالاتر گذاشتم.


کوهنوردان در حال رسیدن به ابتدای یال
کوهنوردان در حال رسیدن به ابتدای یال


پس از آماده شدن به سمت قله حرکت میکنیم. در ینجا چون وارد یال میشویم، هرچه به سمت قله میرویم شیب بیشتر و بیشتر می‌شود. خیلی باید مراقب باشید. پس از گذشت چهل دقیقه روی قله چین کلاغ با افتخار به مناظر می‌نگریم.

قله چین کلاغ دید بسیار جذابی به کوهستان توچال دارد. واقعا منظره لذت بخشی است. از فراز قله چین کلاغ میتوان به قله دوشاخ، پلنگچال، شاهنشین، توچال، گردنه اشترگردن، قله کلکچال، دماوند و سایر قلل دید مستقیم داشت. اگر به منظره پشت نگاه کنیم دید بسیار جالبی به شهر تهران خواهیم داشت.

اگر به سمت شرقی (‌راست) نگاه کنیم،‌ دره درکه و مسیر صعود به پناهگاه پلنگچال را میبنیم. میتوان از قله چین کلاغ تا توچال را پیمایش کرد اما مسیر بسیار سنگین و خسته کننده است و به همه پیشنهاد نمی‌شود. صرفا افراد حرفه‌ای میتوانند این برنامه کوهنوردی را اجرا کنند.

حیات وحش چین کلاغ
حیات وحش چین کلاغ


امیدوارم این مطلب با همه کمی و کاستی‌ها مورد قبول خوانندگان و مخاطبان قرار گیرد. دوستان عزیز جهت هرگونه سوال و یا انتقاد و پیشنهاد میتوانند از طریق لینکدین من با من در ارتباط باشید و یا با مراجعه به وبسایت شخصی من هم در مورد سایر صعودهای من بخوانید و از کوهستان آموزش‌های کاملی به دست بیاورید و هم با من در ارتباط باشید و اگر پیشنهاد و یا انتقادی هست با من در میان بگذارید.

*راستی تا یادم نرفته یه معرفی هم از خودم داشته باشم، من پوریا گودرزی هستم، مدت‌هاست کوهنوردی میکنم و خیلی به قله توچال و کلکچال علاقه دارم. اخیرا خیلی به قله چین کلاغ صعود میکنم چون طبق مطلبی که براتون نشوتم، بسیار مسیر زیبایی دارد.


امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

*پیشنهاد میکنم پست جدید وبسایتمو مطالعه کنید. در این پست به معرفی کامل قله چین کلاغ پرداخته‌ام.






چین کلاغقله چین کلاغدره چین کلاغمسیر چین کلاغکوهنوردی
دانشجوی دامپزشکی، علاقه‌مند به کوهنوردی و شاغل در برنامه نویسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید