ویرگول
ورودثبت نام
محمد قلی‌زاده
محمد قلی‌زاده
خواندن ۱ دقیقه·۳ سال پیش

مدیریت ریسک: اولین گام برنامه‌ریزی برای پروژه

در پست‌های قبلی قول دادم که در مورد مدیریت پروژه بنویسم و بخوانم و اتفاقا دلیل آن را هم ذکر کردم:" چون خودم در این زمینه شکست خورده بودم".

پیش از این گفتم که مدیریت پروژه شامل 5 مرحله است: آغاز پروژه، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و پایان. در مورد قسمت اجرا در اینجا صحبت کردیم. اکنون می‌رسیم به مرحله برنامه‌ریزی پروژه. در این مرحله مهم‌ترین و اولین گام مدیریت ریسک‌ها است. برای انجام این کار ابتدا باید ریسک‌های مختلف را که شاید با آنها روبه رو شویم شناسایی کنیم. در اینجا لازم است کاملا ذهن خود را باز بگذارید یا اگر می‌توانید از طوفان فکری برای شناسایی حداکثر ریسک‌ها استفاده کنید. پس از شناسایی، سعی می‌کنیم به هر کدام وزن دهیم:

وزن هر ریسک= احتمال وقوع * شدت اثر

احتمال وقوع تعریف مشخصی دارد; چه قدر احتمال می‌دهید ریسک موردنظر رخ دهد. شدت اثر نیز به معنای میزان اثری است که اگر آن ریسک رخ دهد روی پروژه شما دارد. می‌توانید برای سادگی کار به هر کدام عددی بین 1 تا 5 دهید که وزن نهایی شما قطعا عددی بین 1 تا 25 خواهد بود. ریسک‌های که وزن آنها بیشتر از 15 است لازم است که مورد توجه بیشتر شما قرار گیرند.

برای مدیریت ریسک های با وزن بالا می‌توانید از یکی از چهار راه‌حل زیر بهره ببرید:

1- حذف ریسک: اگر می‌توانید ریسک را پیش از نزدیکی به برنامه حذف کنید.

2- کاهش ریسک: دنبال راهی باشید که از طریق آن بتوانید وزن ریسک را کاهش دهید.

3- انتقال ریسک: اگر می‌توانید ریسک را روی دوش دیگری بیندازید.

4- پذیرش ریسک: ریسک را بپذیرید و به این فکر کنید که اگر رخ داد چه کاری می‌توانید انجام دهید.

همانطور که گفتم سری نوشته‌های من در مورد مدیریت پروژه، برداشت شخصی من از کتاب مدیریت پروژه برای غیرمدیر پروژه است. این کتاب توسط انتشارات آریانان قلم ترجمه و چاپ شده است.

مدیریت پروژهمدیریت ریسکانتشارات آریاناقلم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید