رجب جانفزا با کولهباری از نوید رسید. چرا رجب ماه حرام است و اصولا ماه حرام چیست؟
چهار ماه حرام داریم. ذی الحجة و ماه قبل و بعدش و رجب. چرا این چهار ماه حرامند؟ سه تای اول به دلیل اعمال حج سالانه و مسیر یکماههی رفت و برگشتش و رجب به خاطر عمرهی مفرده. به عبارتی، ماههای حرام، تسری حرمت مکان بیت الله، به زمان هستند. اگر بخواهیم کمی بیش از حد کنجکاوی کنیم باید بپرسیم مگر خدا لامکان نیست؟ پس چرا بیت الله حرمت دارد؟ و به نظرم سؤال اصلی این است.
عبارت «حَرَّم الله» در شش آیهی قرآن به کار رفته است. سه آیه به صورت صریح از «النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ» صحبت میکنند و یک آیه به «الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ (۹:۲۸-۲۹)» اشاره میکند و دیگری به «الشَّهْرُ الْحَرَامُ (۹:۳۷)». یعنی به ترتیب انسان، مکان و زمان. این سه، ساختمانی استعاری را میسازند با نام «حُرُمَاتِ اللَّهِ- حریمهای خداوند (۲۲:۳۰)».
اصیلترین بخش و زیربنای این ساختمان، مردم هستند، بنا بر آیهی:«وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا- و هنگامی که ما خانهی خدا را مایهی بهره و امان مردمان قرار دادیم. (۲:۱۲۵)» یعنی «خانهی خدا» همان محل بهره و امان مردمان است در تقابل با مفهوم «خانهی خویش» در آیهی «وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ- هر کس از خانهی خویش خارج شود برای هجرت به سوی خدا… (۴:۱۰۰)». پس «الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ» (مکان) و «الشَّهْرُ الْحَرَامُ» (زمان) تسری حرمت «النفس التی حرم الله» (انسان) به مکان و زماناند.
به همین دلیل در بسیاری از نصوص دینی، نفس به المسجد الحرام و حتی حرمتدارتر از آن تشبیه شده است. نفس انسانی در تمام مراتب آن (مال/ جسم/ جان/ کرامت) از حرمات الله است و علت حرمت دزدی، زنا، قتل و غیبت در دین، همین حرمت اصیل نفس است.
احادیث زیر را به یاد بیاورید:
- الغیبة (کرامت) أشد من الزنا (جسم). - غیبت شدیدتر از زناست. که برساخته از آیهی:«الْفِتْنَةُ (کرامت) أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ۚ (جسم) (۲:۱۹۱)» است.
- عرض المؤمن (کرامت) كدمه (جان). - آبروی مؤمن همچون خون اوست.
- المؤمن (کرامت) أعظم حرمة من الكعبة (مکان). - حرمت مؤمن از کعبه عظیمتر است.
- الربا (مال) سبعون جزءا فأيسره مثل أن ينكح الرجل أمه في بيت الله الحرام (مکان). - ربا هفتاد جزء دارد و سادهترینش آن است که فردی با مادرش در مسجدالحرام زنا کند.
- ولان أعول أهل بيت من المسلمين (انسان) أسد جوعتهم وأكسوا عورتهم فأكف وجوههم عن الناس أحب إلي من أن أحج حجة وحجة وحجة ومثلها ومثلها حتى بلغ عشرا ومثلها ومثلها حتى بلغ السبعين (مکان). - اگر یک خانوادهی مسلمان را سیر کنم و عیوبشان را بپوشانم و آبرویشان را در مقابل مردم حفظ کنم نزد من دوستداشتنیتر است از آن که هفتاد حج بهجا بیاورم.
ماه رجبتان مبارک. ماهی که حریم الهی است برای حفظ حرمت انسان. هوای اطرافیانتان را بیشتر داشته باشید و نگذارید انسانها که حامل روح الهی هستند در اطرافتان تباه شوند. ماه حرامتان مبارک.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
حدیث:
در حجة الوداع وقتی پیامبر مناسک حج را به پایان برد، در منا ایستاد و گفت: مردم، به آنچه میگویم گوش کنید و آن را نزد خود نگه دارید که نمیدانم شاید پس از این سال دیگر شما را اینجا نبینم.
سپس پرسید: حرمت کدام روز از همهی روزها بیشتر است؟
گفتند: امروز.
پرسید: حرمت کدام ماه از همهی ماهها بیشتر است؟
گفتند: همین ماه.
پرسید: حرمت کدام شهر از همهی شهرها بیشتر است؟
گفتند: این شهر.
پس گفت: تا روز دیدار او که از اعمالتان از شما میپرسد، حرمت خونها و اموالتان بر شما همچون حرمت این روز در این ماه و در این شهر است. «ألا هل بلّغتُ؟» آیا [رسالتم] را ابلاغ کردم؟
گفتند: آری.
گفت: خداوندا تو شاهد باش.
عن أبي عبد الله عليه السلام قال: إن رسول الله صلى الله عليه وآله وقف بمنى حين قضى مناسكه في حجة الوداع فقال: أيها الناس اسمعوا ما أقول لكم فاعقلوه عني فإني لا أدري لعلي لا ألقاكم في هذا الموقف بعد عامنا هذا، ثم قال: أي يوم أعظم حرمة؟ قالوا: هذا اليوم، قال: فأي شهر أعظم حرمة؟ قالوا: هذا الشهر، قال: فأي بلد أعظم حرمة؟ قالوا: هذا البلد، قال: فإن دماء كم وأموالكم عليكم حرام كحرمة يومكم هذا في شهركم هذا في بلدكم هذا إلى يوم تلقونه فيسألكم عن أعمالكم ألا هل بلغت؟ قالوا: نعم، قال اللهم اشهد.
الكافي - الشيخ الكليني - ج ٧ - الصفحة ٢