ویرگول
ورودثبت نام
زینب بیشه ای
زینب بیشه ای
خواندن ۵ دقیقه·۱ سال پیش

بولت ژورنال چیست؟

بولت ژورنال عنصر مبهم و مجهولی بود که هرچقدر بیشتر در مورد آن مطالعه کردم، کمتر به ماهیت آن پی می‌بردم. همه از عالی‌بودن این‌شیوه سخن می‌گفتند. از اینکه با این روش موفق شده‌اند زندگی خود را تغییر بدهند. از اینکه این شیوه با همه روش‌های گذشته فرق دارد و آنها توانسته‌اند بر اساس آن به همه برنامه‌های ریز و درشت خود برسند. برخی موفقیت‌های خود را مدیون بولت ژورنال بودند و برخی آن را مایه نشاط و فرح خود می‌دانستند.

«برنامه‎ ریزی به روش بولت ژورنال» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/69380
«برنامه‎ ریزی به روش بولت ژورنال» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.com/book/69380



از کجا شروع کنم؟

ابتدا از خواندن کتاب رایدر کارول شروع کردم. کارول مخترع این روش برنامه‌ریزی است. کتاب مطالب مفیدی در مورد فواید برنامه‌ریزی داشت و ضرورت هر یک از اقدامات مربوط به بولت ژورنال را با دلایل علمی توضیح داده بود. در ابتدای مطالعه آن حس خوبی داشتم و گمان می‌کردم در یک یا دو فصل مطالب عملی به تفکیک توضیح داده می‌شود. اما نکته این بود که کتاب همه آموزش‌های لازم را بین نکات علمی و توضیحات بی‌پایان بیان کرده بود. مطالعه آن خسته‌کننده به نظر می‌رسید. به همین‌دلیل سراغ میکرو بوک رفتم و توانستم همه مطالب مفید را در صفحات کمتری به دست آورم. پس نکات را به شکل خلاصه یادداشت کردم و تصمیم گرفتم کار را شروع کنم.

«برنامه ریزی به روش بولت ژورنال» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/89988
«برنامه ریزی به روش بولت ژورنال» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.com/book/89988


از تئوری تا عمل؛ چگونه عمل‌گرا باشیم؟

توضیحات کتاب و خواندن همه نکات ذهنم را آماده ساخته بود اما هنوز نمی‌توانستم شروع کنم. به نظر می‌رسید مانعی وجود دارد. گمان می‌کردم باید بیشتر بدانم. پس به گروه تلگرام بولت ژورنالیست‌ها پیوستم و نحوه عملکرد آنها را بررسی کردم.

بولت ژورنال یک شیوه برنامه‌ریزی دقیق است که نکات و جزئیات زیادی داشت. وقتی با کتاب یا آموزش‌های وب روبه رو می‌شویم، این جزئیات جای خود را به آموزش اولیه می‌دهد و تیغِ عمل‌گراییِ ما را کُند می‌کند. چرا که از همان ابتدا تمایل پیدا می‌کنیم همه جزئیات را پیاده کنیم و این کمال‌گرایی که از ابتدای کار به سراغ ذهنمان می‌آید، مانع از انجام کار اصلی خواهد شد.

ساده شروع کنیم تا استمرار داشته باشیم.

به خودم قبولاندم همه جزئیات و نکات اضافه را رها کنم. هر ویدئوی آموزشی که می‌دیدم و مطلبی که در وب می‌خواندم، نکته جدیدی می‌گفت و از قابلیت تازه‌ای پرده برمی‌داشت. حالا می‌دانستم این روش گمشده من است اما هجوم این همه اطلاعات مغزم را فلج می‌کرد. پس ساده‎ترین چارچوب ممکن را برگزیدم تا فقط کار را آغاز کنم:

  • بولت ژورنال از شما می‌خواهد ابتدا تکلیف خود را با زندگی در ماه / سال/ هفته آینده روشن کنید.
  • وقتی مشخص کردید تصمیم دارید در یک بازه زمانی معین دقیقا کدام فعالیت‌ها را به سرانجام برسانید، باید برای انجام آنها اقدامات خرد بچینید.
  • من حوزه‌های مورد علاقه‌ام را به تفکیک نوشتم و برای هرکدام نتایجی که توقع دارم تا آخر امسال به دست بیاورم، پیش‎بینی کردم. این کار زمان و تمرکز زیادی از من گرفت.
  • بعد از ثبت اهداف کلان که در انتهای سال به آنها باید برسیم، روزهای هفته را بین اهدافم تقسیم کردم و هرروز را به انجام یک اقدام خرد برای هدف کلان انتخاب کردم.
  • برای هرروز اقدامات متعددی طراحی نکردم. بلکه با کم‌کردن اولویت‌ها و انتخاب مهم‌ترین اقدامات شروع برنامه‌ریزی را حتی‌الامکان ساده کردم. مثلا در روزهای دوشنبه نوشتن پست برای ویرگول را برگزیدم و سه‌شنبه‌ها مشغول‌شدن به سایت را انتخاب کردم.
  • حالا نوبت پیش‌بینی اهداف در انتهای هفته و ماه رسیده بود. به این‌صورت که اگر بنا باشد هر هفته یک مطلب در ویرگول منتشر کنم، انتهای ماه اردیبهشت چهار مطلب باید منتشر کرده باشم. (در ابتدای کار از برنامه‌ریزی برای سال اجتناب کردم.)

ثبت جزئیات دردسر ساز است!

ممکن است تصور کنید نوشتن همه جزئیات برای شما کاری سخت و آزاردهنده است. احتمالا از فرصتی که باید برای ثبت این ایده‌ها بگذارید، از زمانی که باید پای بررسی برنامه‌‌ها و عملیاتی شدن آنها گذاشت خواهید ترسید. اما توجه به چند نکته بسیار لازم است:

  • اول اینکه بولت ژورنال با ایجاد نظم در زندگی شما فرصت و فراغت زیادی فراهم خواهد آورد. اگر این سیستم برنامه‌ریزی برای شما ساده بشود و به آن عادت کنید، وقتِ زیادی از شما نخواهد گرفت و بهره‌وری بسیاری خواهد داشت.
  • نکته دوم اینکه بولت ژورنال به شما کمک می‌کند میزان موفقیت خود را با مقادیر دقیق اندازه بگیرید. و بتوانید عوامل رشد و رکود خود را کاملا شناسایی کنید. پس با فرصتی که برای طراحی بولت ژورنال می‌گذارید، به نوعی در حال سرمایه‌گذاری هستید.
  • نکته سوم این است که زندگی همیشه به سرعت نیاز ندارد. گاهی باید ایستاد و به عقب نگاه کرد. وقتی تصمیم می‌گیریم با ثبت ایده‌ها و فعالیت‌هایمان گذشته را مرور کنیم، دید وسیع‌تری خواهیم داشت. پس بولت ژورنال هم نوعی سرگرمی مفید است و هم محاسبه دستاوردهایمان را راحت می‌کند.
  • نکته چهارم اینکه در بولت ژورنال بخشی وجود دارد به نام مهاجرت. یعنی هرکاری که در زمان خودش انجام نشود، اول بررسی می‌شود که به چه دلیل متوقف فشده و بعد به زمان دیگری موکول می‌شود. (بدون سرزنش و ملامت!) پس بولت ژورنال مامور عذاب شما نیست، بلکه وظیفه بررسی طبع شما را دارد.

به ساده‌ترین شکل شروع کنیم.

بولت ژورنال یک شیوه برنامه‌ریزی منعطف است که در همه جنبه‌های زندگی به شما کمک خواهد کرد. به مرور هرچقدر بیشتر پیش بروید با قابلیت‌های این برنامه آشنا خواهید شد و بعد از مدتی می‌توانید به کمک بولت ژورنال عادات تازه بسازید، ایده‌هایتان را پیگیری کنید و موفقیت‌ها و شکست‌هایتان را درست بسنجید.در ابتدا درگیر جزئیات نشوید و تنها با طراحی فعالیت‌های خرد و کلان آغاز کنید.


بولت ژورنالبرنامه ریزیاولویتانعطافنظم
خواندن و نوشتن دو بال پرنده خوشبختی هستند. به دنیای تأملّات من خوش‌آمدید. ranabishe88@gmail.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید