محمدرضا صادقی | رضاصاد
محمدرضا صادقی | رضاصاد
خواندن ۳ دقیقه·۴ ماه پیش

نمای بسیار نزدیک و نقش آن در داستان‌گویی بصری

در دنیای سینما، نمای بسیار نزدیک (Extreme Close-Up یا ECU) یک ابزار قدرتمند برای انتقال حس و ایجاد تأثیر عمیق در مخاطب است. این نما به فیلمسازان این امکان را می‌دهد که جزئیات دقیق یک چهره، اشیا یا عناصر مهم را به تصویر بکشند و بدین‌وسیله احساسات و تنش‌های خاصی را برجسته کنند. در این مقاله، به بررسی نمای بسیار نزدیک و کاربردهای آن در فیلم می‌پردازیم.

تعریف و انواع نمای بسیار نزدیک

همان‌طور که از نامش پیداست، نمای بسیار نزدیک به جزئیات دقیق یک سوژه تمرکز می‌کند، چه این جزئیات مربوط به چهره فرد باشد، چه یک شیء خاص یا بخشی از یک صحنه بزرگ‌تر. به عنوان مثال، در فیلم "ترس و نفرت در لاس وگاس" نمای بسیار نزدیک از چهره جانی دپ با لنز واید استفاده شده که باعث تحریف صورت او و ایجاد حالتی از تغییر حالت ذهنی می‌شود.

در مقابل، نمای بسیار نزدیک در فیلم "هفت" از لنز بلند استفاده می‌کند تا چشم‌های ویلیام سامرست را برجسته کند و توجه ما را به جزئیات خاصی جلب کند. هر نوع لنز، ویژگی‌ها و احساسات متفاوتی به نما می‌بخشد.

کاربردهای داستانی نمای بسیار نزدیک

نمای بسیار نزدیک می‌تواند احساسات و اهداف مختلفی را به تصویر بکشد. این نماها نباید به عنوان عناصر اضافی استفاده شوند، بلکه باید نقش مهمی در روایت داستان ایفا کنند. قبل از استفاده از این نما، دو نکته مهم را باید مدنظر داشت: زمان و مکان استفاده از آن و هدف روایی آن.

زمان و مکان استفاده

بسته به زمان و مکان استفاده، نمای بسیار نزدیک می‌تواند تأثیرات مختلفی ایجاد کند. به عنوان مثال، استفاده نادر از نمای بسیار نزدیک می‌تواند لحظه‌ای خاص را برجسته کند و تأثیر دراماتیک آن را افزایش دهد. در مقابل، استفاده مکرر از این نماها می‌تواند حس ناراحتی و سردرگمی در مخاطب ایجاد کند.

یک مثال بارز از استفاده تدریجی نمای بسیار نزدیک در فیلم‌های وسترن کلاسیک دیده می‌شود، مانند فیلم "خوب، بد، زشت" که صحنه دوئل نهایی از نمای باز شروع شده و به تدریج به نمای بسیار نزدیک از چشم‌ها می‌رسد.

هدف روایی

سؤال مهم دیگر این است که چرا به نمای بسیار نزدیک در این نقطه خاص از صحنه نیاز داریم؟ هدف روایی آن چیست؟ نمای بسیار نزدیک می‌تواند به عنوان "تفنگ چخوف" عمل کند؛ اگر در پرده اول نمایش داده شود، باید در پرده بعدی شلیک کند، وگرنه نباید از آن استفاده کرد.

انتقال احساسات در نمای بسیار نزدیک

نمای بسیار نزدیک می‌تواند به طور مؤثری احساسات و واکنش‌های شخصیت‌ها را به نمایش بگذارد. این نما به ما اجازه می‌دهد تا به ذهن شخصیت‌ها نزدیک شویم و حتی جزئی‌ترین واکنش‌های آن‌ها را مشاهده کنیم. در فیلم "روانی" از آلفرد هیچکاک، صحنه معروف دوش با استفاده از نمای بسیار نزدیک از دهان بازیگر تأثیر بیشتری به صحنه داده است.

انتقال جزئیات

یکی دیگر از وظایف نمای بسیار نزدیک ارائه جزئیاتی است که مخاطب نمی‌تواند به راحتی آن‌ها را ببیند. این نما به فیلمسازان این امکان را می‌دهد که اطلاعات مهم داستان را بدون استفاده از دیالوگ یا توضیحات اضافی منتقل کنند.

به عنوان مثال، در فیلم "اولین انسان" دیمین شزل، نمای بسیار نزدیک از چشم‌های رایان گاسلینگ درست قبل از فرود ماه، احساسات و تنش‌های او را به خوبی منتقل می‌کند.

نتیجه‌گیری

نمای بسیار نزدیک ابزاری است که می‌تواند احساسات و اطلاعات داستان را به شیوه‌ای منحصر به فرد و مؤثر منتقل کند. این نما می‌تواند ارتباط عمیقی بین شخصیت و مخاطب ایجاد کند و جزئیات مهمی را که ممکن است در نماهای دیگر از دست بروند، به نمایش بگذارد. با استفاده صحیح و هوشمندانه از نمای بسیار نزدیک، فیلمسازان می‌توانند داستان‌های خود را با عمق و تأثیر بیشتری روایت کنند.

نمایلنز واید
من محمدرضا صادقی هستم و نام هنری من رضاصاد هست. آدرس سایت آموزشی من : rezasadeghi.net
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید