ویرگول
ورودثبت نام
ro.     زا
ro. زا
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

«تسلی بخشی‌های فلسفه» که تسلی بخش من شد!

وقتی دیدم چالش مهر ماه کتابخوانی طاقچه درباره فلسفه است، با خودم گفتم ای وای! نه!!!
من هیچ وقت فلسفه را نفهمیدم و هیچ وقت هم نتوانستم یک کتاب در باب فلسفه را تا آخر بخوانم.
همین دنیای سوفی که همه به ظاهر از سادگی و روان بودنش می گفتند، نه تنها برای من قابل هضم نبود بلکه باعث شد همان اوایل خواندن کتاب، از ادامه مطالعه منصرف شوم و شدم رزایی که تصمیم گرفت دور فلسفه را خط قرمز بزرگی بکشد.
اما چالش کتابخوانی طاقچه که خودم را ملزم کرده ام هر ماه در آن شرکت کنم و نفهمیدم از کجا این ابرام و اصرار در من به وجود آمد، باعث شد دوباره بخت خودم را در فلسفه بیازمایم.
آلن دوباتن را از کتاب مسیر عشق اش شناختم و به حدی این کتاب کمک کننده و مجذوب کننده من بود که به دیگران هم امانت دادم و آنها هم لذت بردند. حالا در اولین ماه پادشاه فصل ها « پاییز»، کتاب دیگری از این نویسنده را با نام تسلی بخشی های فلسفه با ترجمه عرفان ثابتی خواندم.
خواندم و لذت بردم از اینکه به زبان فوق العاده ساده، روان و ملموس توانستم با مشاهیر دنیای حکمت آشنا شوم و حتی یکی از آنها را به عنوان فیلسوف محبوبم انتخاب کنم.
کتاب به چند بخش تقسیم شده است و هر بخش به یکی از فیلسوفان به نام و تاثیر گذار تعلق دارد. نکته جالب اینکه برای هر فیلسوف، لقبی در نظر گرفته شده تا مشخص شود که آن فیلسوف ، تسلی بخش کدام قسمت زندگی ماست!
مثلا سقراط «تسلی بخش در مواجهه با عدم محبوبیت» است یا سنکا فیلسوف مورد علاقه من تا اینجا« تسلی بخش در مقابل ناکامی» لقب گرفته است.
در این کتاب علاوه بر اینکه گریزی کوتاه به زندگی شخصی فیلسوف زده شده است، اندیشه ها و نگرش های آنها هم با زبان ساده بیان شده است.
دانستن عقاید حکیمان و فیلسوفان در گذشته و نگاهی که به مسائل دنیا داشتند، می تواند تا حد زیادی راهگشا باشد.
این کتاب، جذاب است، متن روانی دارد که باعث می‌شود دلتان نخواهد، تا پیش از تمام شدن، آن را زمین بگذارید و مثل یک آرام بخش برای روح عمل می کند.
در پایان نکته ای هم باید یادآوری کنم که غلط های املایی در این کتاب، درست حکم دست انداز را داشت و ذهن من را که به شدت روی استفاده صحیح از لغات حساسم، مشوش می کرد ( آخه ویراستار عزیز مگه میشه چند جای کتاب، کلمه صاعقه اومده و هربار سائقه نوشته بشه؟)
« تسلی بخشی های فلسفه» آلن دوباتن را بخوانید و لذت ببرید تا مانند من ، حداقل انگشتان پاهای تان ، کمی از دریای وسیع فلسفه را احساس کرده باشند.

تسلی بخشی‌های فلسفهچالش کتابخوانی طاقچهطاقچهآلن دوباتن
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید