ویرگول
ورودثبت نام
نِوی‌صآد
نِوی‌صآد
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

۵ غلط املایی که خیلیامون داریم?

سلام

خوبید؟ خوشید؟ سلامتید؟

داشتم تو شبکه های اجتماعی گشت می زدم که یه سری اشتباهات املایی و بعضا مفهومی حسابی ذهنم رو درگیر کرد. ببینیم با هم؟

۱.کج دار و مریز

یکی از مهم تریناش "کج دار و مریز" بود؛ البته یکی نوشته بود:کژدار و مریض! بین خودمون بمونه؛ دلم می خواست به نویسنده پیام بدم و معناش رو بپرسم. شاید براش دلیل داشت. یه جستجوی کوچک این شعر زیبا از خیام رو آورد:

یا رب تو جمال آن مه مهرانگیز
آراسته‌ای به سنبل عنبربیز
پس حکم همی کنی که در وی منگر
این حکم چنان بود که کج دار و مریز

کاربردش هم برای وقتیه که باید مراعات کرد و دست به عصا جلو رفت.

۲. جد و آبا

خیلی ها می گن: جد و آباد فلانی رو آوردم جلوی چشمش! شاید جدش رو بتونن بیارن ولی آبادش(!) رو فکر نکنم. چون آبا درسته؛ جد و آبا.

۳. صحت خواب

دیدید وقتی از خواب بلند می شید می گن: ساعت خواب؟ این ترکیب در اصل صحت خواب بوده که شاید به دلیل شباهت تلفظی به ساعت این شکلی رواج پیدا کرده. خیلی هم قشنگه. چون با گفتنش برای شخص مقابل خوابی خوش و سالم آرزو می کنن. پس بهتره درستش رو بگیم؛ صحت خواب.

۴.خواب ظن چپه

گاهی وقتی یه خانم خوابش رو تعریف می کنه، آخر بحث به این می رسه که: خواب زن چپه! یعنی خواب خانم ها درست نیست و بی معنیه. شاید این برداشت از مردسالاری ريشه گرفته باشه اما به هر حال، ما باید معنی درستش رو یاد بگیریم. خواب ظن یعنی خوابی که از دیدنش مطمئن نیستی و بهش شک داری. اون خواب رو خیلی نباید روش حساب کنی چون خواب ظن چپه.

۵.زیر کاسه، نیم کاسه ایست

راستش رو بخواید این از همه برای من جالب تر بود. چون خودم هم فکر می کردم کاسه ای زیر نیم کاسه است؛ در حالی که جابجا فکر می کردم. در گذشته مردم، برای سالم موندن مواد غذایی، اون ها رو داخل کاسه می ریختن و در سرداب یا یخچال قرار می دادن چون یخچال‌های امروزی وجود نداشتن. بعضی وقت ها کاسه برعکسی رو می دیدن متوجه می شدن که یه ظرف کوچک تر یا یه نیم کاسه زیر اون کاسه است و کاسه روش برای محافظت از اونه که مثلا گرد و خاک یا چیز دیگه ای روش نریزه. این موضوع ایجاد شک می کرده و احتمالا این ضرب المثل از همون موقع رواج پیدا کرده.

شما چه اشتباهاتی رو دیدید؟ این پایین بگین?


فارسیایرانادبیاتاشتباهآگاهی
اگر من بخشی از افسانه تو باشم، تو روزی به من باز خواهی گشت...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید