ویرگول
ورودثبت نام
Amirhossein Sabourtinat
Amirhossein Sabourtinat
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

بخش بندی بازار

سرگیجه 6: آخ جون سرگیجه م برطرف شد. بازارم رو بخش بندی کردم : High Price, Mid Price, Low price ؟

سرگیجه تراپی 6: این بخش بندی بازار نبود. شیوه فروش زورکی به بخشهای مختلف بازار بود !


نویسنده: دکتر امیرحسین صبورطینت (فرازی از هندبوک سرگیجه های کسب و کار)

? با وجودی که مفهوم بخش بندی بازار (Market Segmentation) ساده به نظر می رسد اما بنظرم نحوه بکارگیریش هنوز هم درک نشده و بسیار مشکل دارد !

? اولا شما وقتی تفکرت، تفکر فروش و push محصول به مشتری باشه، اصولا وارد بخش بندی هم که بشی، کار رو درست انجام نخواهی داد. چون بخش بندی بازار، بر مبنای سلائق، ارجحیت ها و خواسته های مشتری هست، اما شما وقتی تفکرت فروش زورکی باشه، بخش بندی بازارت هم آبکی میشه.

? نتیجه ش میشه اینکه تقریبا 90 درصد مدیرانی که باهاشون مواجه شدم، بعد از اینکه فکر می کنن معنی بخش بندی رو متوجه شدن میگن آهان: بازار ما سه بخشه: High price, mid price, low price

? و من هم با کمال پوزش عرض می کنم : عزیزم این بخش بندی بازار نیست. کیک تولد رو هم بهتر برش می زنند. این شیوه فروش زورکی به مشتریان مختلف هست. یعنی شما محصولاتت رو در سه رنج قیمتی طراحی می کنی چون میدونی بالاخره قدرت خرید ادمها ازت متفاوت هست. این شیوه بخش بندی، عدم درک از منطق بازاریابی استراتژیک می باشد.

? من زمانی که در گروه بهمن بودم و با شرکای ژاپنی مثل مزدا کار می کردم تازه مفهوم بخش بندی بازار رو متوجه شدم. اونها وقتی از ما بیزنس پلن میخواستن به هیچ وجه، منطق بخش بندی، مشتری با قیمت بالا، متوسط و پایین رو از ما نمپذیرفتن. چون میگفتن این که بخش بندی ارجحیات مشتریان نیست.

? بذار بگم خودشون چطوری بازار خودرو در ژاپن رو بخش بندی کرده بودن. اینطوری :

o گروه اول : سینه چاکان محیط زیست !

o گروه دوم: پیرمردهای عشق جوانی کردن !

o گروه سوم: عاشقان سفرهای جمعی خانوادگی !

o گروه چهارم: اسپورت بازان

o گروه پنجم: هویت خواهان از خودرو

o گروه ششم: غیرمالکان (آنها که از خودرو جابجایی می خواهند)

و ..

فکر می کنم همین مثال کافی بود تا معنای واقعی بخش بندی روشن شود.

دکتر صبورطینتهندبوک سرگیجهبخش بندی بازارتارگت مارکت
استراتژیست منابع انسانی، علاقه مند به حوزه های میان-رشته ای
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید