خلاصه ای بر مکتب های ادبی

مکاتب شهیر ادبی - گردآوری: سعید مشکبیز

۱ ✍️باروک:
اوج قرن ۱۶ و ۱۷
بالتازار گراسیان
کونگورا نویسنده اسپانیایی
زبینکو مورشین لهستانی

خارج از عرف، مبهم

رمان : سیپلیسیسموس گریملسگائوزبا
( ماجرای غمگین و خنده دار مرد جوان ساده )
____
۲ ✍️کلاسیسیزم:
از زبان یونانی «کلاسیکوس» به معنای درجه اول
چهارچوب خاص
جستجوی کمال و تعادل

ممنوعه ها : بحث تند سیاسی، ضد مذهب ، کفر ...

پاسکال، کورنی، سن سیمون
⭕ خط قرمزها را شکستند

آنا کارینا، سه تفنگدار، جنایات و مکافات
____
۳ ✍️ رمانتیزم:
فرد گرایی، ستایش طبیعت و گذشته
تاکید بر احساسات

ویکتور هوگو، شاتوبریان، آلکساندر دوما، لامارتین

رنه اثر شاتوبریان
نبرد یونانی اثر هوگو
___
۴ ✍️ رئالیزم:
میانه قرن ۱۹
هرچیز هرآنچه هست بیان شود

شامفلوری، مورژه ، دورانتی
جورج الیوت، ویلیام هالز
گوستاو فلوبر

چشمهایش : بزرگ علوی
حاجی آقا : صادق هدایت
___
۵ ✍️ پارناسیزم:
قرن ۱۹ فرانسه

پارناس:
نام کوهی در افسانه های یونان که ۹ دختر زئوس با برادرشان آپولون در آن بودند

شعار: هنر برای هنر
( انتظاری برای هدفِ هنر وجود نداشت )

شرقی ها : ویکتور هوگو
مادمازل دوموپن : تئوفیل گوتیه
____
۶ ✍️ نتورالیزم:
قرن ۱۹ و ۲۰
ادبیات آن از میان رئالیزم شکل گرفت
نظریه فرگشت داروین به
علاوه دخیل شدن ژنتیک، وراثت،
( بر پایه زمینه‌ی سرنوت باوری )

روگن ماکار : کتاب ۲جلدی امیل زولای
دور از اجتماع خشمگین : تامس هادی
____
۷ ✍️ سمبولیزم:
پایان سده ۱۹

هر چیزی نباید مستقیما همان نشان داده شود

پل ورلن، آرتور رمبو، استفان مالارما، هاکسلی

رویای پاریسی : شارل بودلر
نژاد پرست : آرتور رمبو
شاهدخت‌ مالن : موریس مترلینک
___
۸ ✍️ اکسپرسیونیزم:
حدود ۱۹۱۸ تا ۱۹۴۱

فشار و فشردگی
شدیدا ضد واقع گرایی

فرانسیس بیکن، برتولت برشت

کوشش هنرمند صرف نمایش و بیان حقایقی است که بر حسب احساسات و تاثیرات شخصی خودش درک شده است.
مجله دراشتورم : سردبیر: هروارتس والدن
رمان برخاستن : جیمز جویس
تابلوی جیغ : ادوارد مونک ۱۸۹۳
___
۹ ✍️ کوبیزم:
آغاز سده ۲۰
از واژه لاتین : cubus به معنی مکعب

میکوشند تا کلیت یک پدیده را در آن واحد
در یک سطح ۲بعدی عرضه کنند

در سه نوع:
پیش کوبیست
کوبیست تحلیلی
کوبیست ترکیبی

آپولینر، پیکاسو، روبرت دلونه، خوان گری

تابلوی معروف دوشیزگان آوینیون: پیکاسو
کتاب : نقاشان کوبیسم: گیوم آپولینر
____
۱۰ ✍️ دادایزم:
زوریخ ، جنگ جهانی اول - قرن ۲۰

زبان حال کسانی که به پایداری و دوامِ هیچ امری امید ندارند.
کنار هم چیدن چیزهای بی ربط
مخالف با همه چیز، شک به همه چیز

کتاب دادایی ۱۹۱۷

تصویرگری مجله دادافون ۱۹۲۰
توسط: فرانسیس پیسابیا

ملاقات در گردان ۱۹۲۲ : من ری

صدای شعر( ترکیب تصویر و شعر ) : بونسِت
___
۱۱ ✍️ سورئالیزم:
اوایل قرن ۲۰
رویایی، خیالی
بدون تحکم عقل
- اوج : ۱۹۳۰

- گیوم آپولینر درسال ۱۹۲۱ در نمایشنامه خود نام برد
- آندره برتون مکتب را نام برد

نقاشی های دالی
دعوت به مراسم گردن‌زنی : ولادمیر ناباکوف
بوف کور : صادق هدایت
بارش کلاه مکزیکی : ریچارد براتیگان
____
۱۲ ✍️ اگزیستانسیالیزم:
اواخر سده ۱۹ و اوایل سده ۲۹
هستی گرایی، وجودیت گرایی
نگرش به هستی

- احساس عدم تعلق و گمگشتگی در مواجهه با دنیای به ظاهر بی معنی

نیچه، داستایوفسکی، ژان‌پل‌سارتر، سورن‌ کی‌یر‌کگور

مفاهیم بنیادی: هستی، آزادی، مسئولیت، اصالت

شب‌های روشن : داستایوفسکی
تیفوس : ژان پل سارتر
یا این یا آن : سورن کی ‌یر‌کگور
___
۱۳ ✍️ نئو ناول:
قرن ۲۰
رمان‌های نئونوار
داستان های تاریک معاصر

نئو نوار
نوار کلاسیک

تخیلی ادبی، علمی تخیلی، ترسناک، متجاوزانه،
گروتسک، رئالیسم جادویی


گاتهام نوار ۱۹۴۹گاتهام نوار ۱۹۴۹
نکسوس : دبورا موریسون
محرمانه لس‌آنجس : جیمز الروی
آیا انروید‌ها خواب گوسفند برقی میبینند : فیلیپ‌کی‌دیک
جزیره شاتر : دنیس لِهَنس