حجاب و عفاف کامل، دستور و توصیه ی خداوند مهربان به همه دختران و زنان باایمان است؛ یا ایها النبی قل لازواجک و بنائک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابییهن؛ ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: جلباب های (روسری های بلند) خود را بر خویش فرو افکنند. این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است . پوشش یا حجاب، به صورتی که زیبایی ها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشم چرانی مردم هرزه و بی تربیت و آلودگان به شهوت حیوانی و حالات شیطانی حفظ کند، دستوری قرآنی، تکلیفی انسانی و برنامه ای اخلاقی است. اصل حجاب بنا به روایات مختلف از زمان خود پیامبر اکرم (ص) به وجود آمده است به طوری که به عنوان مثال در تاریخ می خوانیم که بعد از نزول سوره نور، عایشه زنان انصار را به علت رعایت حجاب تحسین می کند. با توجه به قرآن، تاریخ اسلام و نظر فقها، هدف از حجاب در اسلام فقط پوشاندن بدن زن از تماس با نامحرمان و ممانعت از جلوه گری و خودنمایی اوست؛ نه پرده نشین کردن او. حجاب در اسلام از این منشا سرچشمه می گیرد که محل انواع التذاذهای زن و مرد از یکدیگر تنها باید محیط خانواده باشد و اجتماع منحصراً باید محل کار و فعالیت گردد. می توان گفت اسلام در مورد فلسفه حجاب، جنبه های ذیل را درنظر گرفته است: 1.ارزش و احترام زن: گوهر گرانبها و پرقیمتی چون زن، قوتی در صندوق الهی حجاب قرار داشته باشد، از دستبردزدن، غارت گران و آلودگان به لجن معصیت و گناه در امان خواهد بود. زنان وقتی دیده نشوند و چهره پاک و معصوم آنان در معرض دیدگان مردم قرار نگیرد، شعله ی هوس ها و هواها، آتش آمال و غرایز به سرکشی و سوزاندن پاکی یک ملت و خراب کردن بنای معنویت یک مملکت برنمی خیزد. 2.آرامش روانی: غریزه جنسی یک حس اشباع نشدنی است و در صورت رهاشدن، گرایش به آن زیاد و زیادتر می شود. اسلام بر این پایه دستورات خاصی برای تعدیل این غریزه آتشین در زن و مرد صادر کرده است. در این بین وظایف خاص زنان پرهیز از هرگونه خودآرایی برای جلب توجه مردان است. 3.استحکام پیوند خانوادگی: اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در محدوده ازدواج مشروع، پیوند زن و شوهری را محکم می سازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر می شود. 4.استواری اجتماع: کشاندن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می کند. 5.موفقیت های معنوی: زن پوشیده، از بین خود و خدا، خدا را برگزیده است. چنین انتخابی به روحیه تفکر و عمل او حال و هوای دیگری می بخشد و به پوشش او معنا می دهد و آن را عملی منطقی، خداپسندانه و در راستای حرکت های تکاملی او قرار می دهد که به زیبای های درونی او تجلی بخشیده است. پوشیدگی زن نمود بارز تقوای اوست. مقام معظم رهبری در بیانات خود از حجاب به عنوان مظهر معنویت یاد نموده و می فرمایند: سال ها غرب با معنویت و با مظاهر معنویت جنگیده است. یکی از مظاهر معنویت که غرب هیچ وقت با آن سر سازگاری نداشته، حجاب بوده است . 6.سلامت جسمانی و روانی: پوشش دینی، پیام عفت، شخصیت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانوئی چشم طمع نخواهند برد و پاکی و نجابت او را می ستایند و از طرفی بدن و زیبائی های او در سایه ی حجابی که دارد، از چشم نامحرمان پوشیده خواهد بود. در این صورت است که زن در سنگر حجاب خود از تیر نگاههای زهرآلود و سخنان آزاردهنده و برخوردهای اراذل جامعه مصون خواهد بود و آرامش و امنیت درونی او برقرار خواهد شد. حجاب و پوشش دینی نگهبان زن از نگاه های آلوده و آسیب های احتمالی است که به زن آرامش و مصونیت می بخشد و هر چه این پوشش کامل تر گردد، درصد امنیت و حفاظت آن بالاتر می رود. برعکس آنچه مخالفین حجاب خرده گیری می کنند، حجاب موجب فلج کردن نیمی از افراد اجتماع نیست؛ حکم اسلام در مورد حجاب، مانع هیچ گونه فعالیت اجتماعی یا اقتصادی نیست؛ آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماع است، بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی و آلوده کردن محیط کار به لذت جویی های شهوانی است. برخی از روش های ترویج حجاب عبارتند از: 1.آموزش حجاب در مدارس. 2.تشویق زنان و دختران به رعایت حجاب اسلامی. 3.فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ سازی حجاب. 4.ترویج فرهنگ غیرت. 5.نظارت لازم بر رسانه های جمعی. 6.فعالیت های موثر قوای سه گانه در امر ترویج و گسترش فرهنگ حجاب. 7.امر به معروف و نهی از منکر. 8.تقویت عقلی و منطقی حجاب در بین زنان.