ویرگول
ورودثبت نام
Azamsalimi
Azamsalimi
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

مقایسه کردن ممنوع



یکی از مهمترین عوامل در کاهش عزت نفس مقایسه خود با دیگران است. اینکه چرا افراد دچار این حالت می شوند اغلب به دلیل فرهنگ اشتباه در خانواده و مدرسه است و در نهایت مقایسه باعث احساس حقارت و خود کم بینی در افراد می شود.

راههای از بین بردن عادت مقایسه

اولین و مهمترین عامل خودشناسی و آگاهی نسبت به خود است یعنی من چه کسی هستم و چه اهدافی در زندگی ام دارم .به بیان ساده تر من تکلیفم با خودم روشن باشد. مثلاً اگر خانواده مرا به خاطر درسم همیشه با پسر خاله یا دختر خاله مقایسه کرده اند من به خوبی می دانم که به طور مثال در ورزش بسیار موفق خواهم شد و 100 درصد تلاشم را در آن زمینه می گذارم و توجهی به نظر اطرافیان خودم حتی نزدیکترین افراد خانواده ام ندارم.آدم تکلیف روشنی هستم اگر ادامه تحصیل را دوست دارم به خاطر دوستم که ازدواج کرده یکدفعه تغییر عقیده نمی دهم و سر هدف خودم می مانم. البته این اهداف باید برای شما اولویت بندی شده باشند و گرنه به مشکل برخورد می کنید.

رفتار(اقدام)

برای هر هدفی که دارم یک رفتار تعریف می کنم مثلاً برای ورزش روزی یک ساعت وقت می گذارم و اگر ادامه تحصیل برای من مهم است روزانه برای مطالعه در آن زمینه برنامه ریزی می کنم و اقدامی انجام می دهم این کار باعث احساس شادی و افزایش عزت نفس می شود.

پذیرش و دوست داشتن خود

خودم را همین گونه و با شرایط همین الان خودم می پذیرم .این کار را جلوی آیینه نیز می تواند انجام دهید. و عباراتی را با تاکید به خودتان بگویید.

از عبارت خوشبحالت پرهیزید شما فقط مجاز هستید به خودتان بگویید خوشبحال خودم 3 سال دیگه...

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که مقایسه شوید؟

مقایسه کردنعزت نفستکنیک آینههدفرفتار
یه معلم عاشق در زمینه رشد و توسعه فردی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید