سامان موسوی
سامان موسوی
خواندن ۹ دقیقه·۵ سال پیش

من طراح بازی هستم... خب این یعنی که چه؟!

این یعنی اینکه همیشه باید از یه جایی شروع کرد. نقطه اول کجا میتونه باشه؟! برای اینکه به سمت طراح بازی شدن حرکت کنیم و بدانیم چه کارهایی را باید انجام دهیم، این موضوع رو در نظر بگیریم که قرار نیست مرحله به مرحله بریم جلو، همه چی در کنار هم و با هم باید پیش بره. یک طراح بازی باید بخواند و بخواند و بخواند... از همه موضوع‌ها، هیچ موضوع نامربوطی برای یک طراح بازی وجود ندارد.

طراح بازی در کنار داشتن دیدگاهی نسبتا خوب به مسایل و آدمها باید بتواند بازی‌ها را درک کند و آن‌ها را ارائه دهد. فقط داشتن یک ایده بازی برای یک طراح بازی کافی نیست، این تنها 1 تا 5 درصد کل پروژه طراحی یک بازی است. طراح بازی در واقع یک بازی را از نسخه اولیه تا محصول نهایی راه‌اندازی می‌کنه. بر اساس تعریف جِس شِل(Jesse Schell)، "طراحی بازی به معنی عمل تصمیم­‌گیری درباره‌­ی این است که یک بازی باید چگونه باشد و تصمیم­‌گیرنده طراح بازی است". همچنین او در کتاب The Art of Game Design برای بازی تعریفی دارد:

"بازی، فعالیتی در راستای حل مساله است که با نگرش بازیگوش‌وار به این موضوع پرداخته می‌شود"

"a game is a problem-solving activity, approached with a playful attitude."

تعاریف دیگری نیز از زبان کِیث بِرگِن، سید مِیِر و بِرنارد سوایتس وجود دارد که تعریف بازی را به زبان اصلی خودشون بیان میکنم:

In the book Game Design Theory, Keith Burgun presents a much more limited definition of game: "a system of rules in which agents compete by making ambiguous, endogenously meaningful decisions."
Game design legend Sid Meier says that "a game is a series of interesting decisions."
In his 1978 book The Grasshopper, Bernard Suits (who was a professor of philosophy at the University of Waterloo) declares that "a game is the voluntary attempt to overcome unnecessary obstacles."


همه چیز از یک جرقه و فکر شروع می‌شود

باز لازمه تکرار بشه که طراح بازی صرفا ایده دهنده نیست. در حقیقت ایده‌ها کم ارزشند و در تیم طراحی بازی می‌تواند هر کسی ایده را داده باشد. اولین وظیفه طراح بازی تبدیل ایده خام اولیه به یک سند قابل فهم است. این سند توصیف کلی از ایده بازی است که شروعی جهت توجیه گام به گام مراحل از جمله تکنولوژی، هزینه، زمان و غیره که برای توسعه بازی لازم است. این سند قدم محکم اولیه برای طی کردن مسیر طولانی توسعه یک بازی است.

سند طراحی بازی GDD| Game Design Document

این سند مفهومی گسترش پیدا کرده و جزئیات بیشتری را در برمی­‌گیرد و به عنوان یک سند طراحی بازی (GDD) شناخته می‌­شود. این سندی از تمام جنبه­‌های کوچک و بزرگ و جزئیات بازی است و مرجعی برای اعضای تیم بازی­‌سازی است و برای پاسخ­‌های احتمالی پرسش­‌هایتان باید به این سند رجوع کنید. طراح بازی طی فرآیند توسعه GDD مسئولیت حفظ اسناد و مدارک به روز شده را دارد. ولی به‌طور کلی یک چشم‌انداز از بازی تعریف می‌شود. از عناوینی که در این سند مطرح میشه این موارد بیشتر مطرح است:

مخاطب اصلی - خلاصه بازی - سبک بازی - پلت‌فرم - گیم‌پلی - اهداف و گل‌ها - مکانیک‌های اصلی - کنترل‌ها - اجزاء - تجربه کاربری - سبک بصری و رابط کاربری - شخصیت‌ها و داستان

نمونه‌­های اولیه و تکرارها (Prototypes and Iterations)

در توسعه بازی ابتدا باید یک نمونه اولیه ساخته میشه که در این روش طراح بازی تلاش می­‌کند خروجی و مکانیک­‌های پایه­‌ای بازی و مسیر کلی بازی را نشان دهد. نمونه‌­های اولیه اغلب غیر دیجیتال هستند و طراح بازی می­‌تواند آن را به سادگی و سرعت بسازد. ایده بازی واقعی نخواهد شد مگر اینکه اولین نمونه‌­سازی ساخته شوداین نمونه اولیه بازی شود و بازی شود و بازی شود تا مکانیک­‌های بازی به طور موثر نهایی بشه. در اینجا طراح بازی باید به طور مستقیم تمام چرخه­‌های تکرار و راه­‌حل­‌های جدید را پیاده‌­سازی می‌کند.

تنظیم و بالانس بازی

مقادیر قابل سنجش موجود در بازی که قابلیت تغیر و اندازه‌گذاری هستن، باید به درستی تنظیم شود تا بازی بالانس باشد. اینکه شخصیت بازی چطور امتیاز جمع‌آوری می‌کند، چطور آسیب می‌بند و آسیب می‌زند، چطور برنده بازی مشخص می‍شود، تمام این مقادیر اغلب در یک سند اِکسل جمع­‌آوری می‌­شه، به طوری که طراح بازی آزادانه می­‌تواند آنها را تغییر دهد و شبیه‌­سازی را اجرا کند. اما در نهایت این مقادیر در بازی قرار داده شده و در زمان اجرا تنظیم می‌­شود.

به عنوان یک طراح بازی چه چیزهایی را باید بدانم و مطالعه کنم؟

همه چیز. طراحی بازی به معنی یک طیف گسترده­ از دانش­‌ها و موضوعهاست. البته تمامی موارد در نهایت مفیدند اما برخی از آنها بسیار مهمتر هستند. به یاد داشته باشید، این مسیر آسان نیست، اما جذاب و چالش‌­برانگیز است. یک طراح بازی خوب باید دانشی گسترده داشته باشد، علاوه بر آن، باید در مورد یک یا چند موضوع هم دانشی عمیق داشته باشد. این مطلب به این معناست که حتی اگر به دانشگاه نرفته‌­اید، به منظور انجام طراحی بازی شما نیازمند دانشی قابل قیاس با مطالب ارائه شده در یک دانشگاه هستید.

در حال حاضر مهم‌ترین موضوع برای یک طراح بازی چیست؟

همه چیز مهم است. اما اگر از بین همه، چند مورد را بخواهیم انتخاب کنیم باید به ادبیات، هنر، تاریخ، ریاضیات و مطالعات رسانه‌­ای اشاره کنم که می­‌توانند موضوعات مفیدی باشند. در نهایت برای تبدیل شدن به یک طراح بازی دو چیز لازم است: ۱. یادگیری تئوری طراحی بازی ۲. بهبود دانش عمومی خودتان.

آیا طراح بازی باید برنامه‌نویسی و کدنویسی بلد باشد؟

در قدم اول خب قطعا نه، شما با طراحی بازی‌های آفلاین می‌توانید وارد دنیای بازی و طراحان بازی شوید. شما می‌توانید در مسیر طراحی بازی در همین فیلد بمانید و با فضای طراحی بازی‌های آفلاین که کم هم نیستند و حتی به دلیل نبود انعطاف تکنولوژی در بعضی موارد دارای مراحل طراحی دشوارتری هم هستند، لذت ببرید و محصولات خود را از جمله بازی کارتی یا بازی رومیزی توسعه دهید. اما خب برای هر طراح بازی، دنیای دیجیتال جذاب خواهد بود، که باید گفت برای اینکه پیشرفت کنید حتما باید حداقل یک زبان کدنویسی بلد باشید. نیازی نیست کدزَن (Coder) باشد اما واقعا به طرز چشمگیری در روند کارتان و بهبود آن موثر است اگر شما حداقل اساس یک زبان برنامه­‌نویسی را یاد بگیرید. واضح است که این موضوع تنها در مورد بازی­‌های دیجیتال صدق می‌­کند. اگر شما یک دانش کلی از برنامه­‌نویسی داشته باشید قادر به انجام اکثر کارها بدون نیاز به دیگران خواهید بود: آماده‌­اید که نمونه اولیه و پایه‌­ای را کامل کنید و چیزی که در سرتان می­‌گذرد را به صورت کارآمد به دیگران نشان دهید. شما اگر تا حدی برنامه­‌نویسی بدانید قادرید کدهای نوشته شده توسط دیگران را درک کنید و پیشنهادات بهتر و منطقی‌تری بدهید و با لحن درست‌تر و سریع‌تری مطلبتان را به دیگران برسانید تا کامل متوجه منظورتان شوند.

آیا نیاز به یادگیری نقاشی و طراحی دارم؟

بله به عنوان یک ستون اصلی در مهارت‌های شما وجود دید و تخیل هنری است. طبیعتا کارهای سخت هنری باید به هنرمندان محول شود اما یک طراح بازی خوب حداقل باید قادر باشد ایده ذهنی خودش را طراحی کند. به یاد داشته باشید، شیگرو میاموتو(Shigeru Miyamoto) یکی از بزرگترین طراحان تمام دوران، کار خود را به عنوان هنرمند (Artist) آغاز کرد. یک دانش هنری کلی تا حد زیادی در انتقال ایده اصلی‌­تان به دیگران و ایجاد ارتباط خوب و موثر با تیم به شما کمک خواهد کرد و در بهبود کیفیت نمونه اولیه شما موثر است. در نهایت
همانطور که دانش شما در بخش کد­نویسی به برقراری ارتباطتان با برنامه­‌نویسان کمک می­‌کند، دانش هنریتان نیز در زمان کار به ارتباط با هنرمندان کمک می‌کند.

از کجا شروع کنیم؟

اگر می­‌خواهید که طراح بازی شوید، باید از طراحی بازی شروع کنید. شما می‌­توانید بازی­‌ها را با یک دسته کارت طراحی کنید. البته مداد را فراموش نکنید. شما می­‌توانید با آجر­های لِگو، با یک صفحه شطرنج قدیمی این کار را انجام دهید. درس اول شما این است: «بازی فقط به گرافیک و نرخ فریمش نیست، بازی به قوانینش است.» شما می­‌توانید شروع به ساخت بازی کنید با هر آن چیزی که دم دستتان است. Raph Koster

اگر می­‌خواهید بازی طراحی کنید، باید مستقیما از ساخت بازی شروع کنید. ساخت بازی نوشتن مفاهیم آن نیست، ساخت بازی به معنی، برداشت ذهنی شما و شروع آن تا رسیدن به مرحله پایانی­ است. در واقع بازی را شروع کنید و به مرحله نهایی برسانید. اگر هنوز کدنویسی بلد نیستید ‌(باید یاد بگیرید) با هر چیزی که می‌توانید شروع به ساخت بازی کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. یک طراح بازی همیشه باید بازی بسازد. به علاوه، ۱۰ بازی اولتان احتمالا شکست می­‌خورند‌، اما این تقصیر شما نیست و در این مسیر بازی‌­ها بهتر و بهتر می‌­شود و به زودی قابل بازی­‌کردن خواهند شد.

چطور می­‌توانم اولین بازی خود را بسازم؟

راه­‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. اگر نمی‌­توانید کد بزنید، با نوشتن روی کاغذ شروع کنید. ساخت یک بازی رومیزی (Board Game) برای شروع آموزش­‌های زیادی را به شما می‌دهد. ایجاد یک بازی رومیزی راه بسیارخوبی برای شروع تبدیل شدن به یک طراح بازی­ست. همیشه زمان برای رسیدن به موارد دیجیتال وجود دارد اما اگر هنوز هم اصرار دارید که از صفحه نمایش کامپیوتر استفاده کنید ابزارهایی مانند Game Maker یا Stencyl برای شروع مناسبند. هر دو آنها برای یادگیری اصول اولیه در مورد اینکه یک بازی چگونه کار می­‌کند بسیار مفید هستند. البته بسیار محدودند (به خصوص Stencyl) اما در حال حاضر شما باید یاد بگیرید که چطور بازی­‌های کوچک و سرگرم­‌کننده بسازید. موارد پیچیده‌­تر بماند برای بعد، زمانی که شما به اندازه کافی تجربه کسب کردید. اگر بیشتر به بازی­‌های 3D علاقه دارید، Unity 3D یک انتخاب عالی‌­ست. یادگیری آن ساده است و جامعه‌­ی بسیار بزرگ وجود دارد که می‌توانند در صورت نیاز، به شما کمک کنند. البته، تمام این موارد فقط یک سری پیشنهاد است و موتورهای بازی­‌سازی بسیار زیادی وجود دارد.

گیم جَم(Game Jam) برای شروع بسیار ارزشمند و مفید است. Game Jam رویدادی­‌ست که در آن توسعه­‌دهندگان بازی سعی می­‌کنند طی یک دوره کوتاه مدت ( ۴۸ ساعته) یک بازی را تکمیل کنند. این رویداد در سراسر جهان همزمان انجام می­‌گیرد و امسال در ایران کلاس‌های بسیاری از سمت انستیتو ملی بازی‌ها برگزار می­‌شود که برای ثبت نام می‌­توانید از این لینک استفاده کنید: www.globalgamejam.org و موقعیت مکانی خود را انتخاب کنید تا متوجه دورهمی‌ها و کلاس‌های آموزش بازی در اطراف خود شوید. اگر واقعا تصمیم دارید یک طراح بازی شوید حتما سعی کنید در این رویداد شرکت کنید چون خیلی چیزها یاد می­‌گیرید.

چه بازی­‌هایی را انجام دهیم؟

به عنوان یک قاعده کلی باید خیلی بازی کنیم. هر بازی که می­‌توانید را بازی کنید و به یاد داشته باشید که باید نگاهی منتقدانه به بازی­‌ها داشته باشیم. بازی­‌ها را تشریح کنید و سعی کنید، درک کنید که چطور کار می­‌کنند، آن‌ها را بشکنید و تجزیه و تحلیل کنید. یک روش خوب برای این کار مطالعه مطالب موجود در اینترنت در رابطه با ارزیابی، بحث و انتقاد  در مورد بازی‌­های منتشر شده. در این بررسی­‌ها میتوانیم متوجه این موضوع شویم که بازی­ مورد نظر چطور ساخته شده­ یا اینکه توسعه­‌دهندگان با چه مشکلاتی روبرو شده‌­اند و این موارد بسیار به کمک خواهد کرد.

به روز بمانید

در نهایت تَکرار کنم که باید بخوانیم و بخوانیم و بخوانیم. این موارد میتواند براتون جذاب باشه:

از شنیدن نظراتتون به شدّت استقبال میکنم... ????
SOURCE: WHANNABE

طراحی بازیبازی سازیبازیgame designerتوسعه دهنده بازی
درست و اشتباه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید