ویرگول
ورودثبت نام
سمیراسلیمی
سمیراسلیمی
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

اشتباهات رایج من در اسپرینت دوم کارآموزش

نقش یادگیری در تمام صحنه‌های زندگی نمایان است. اشتباه کردن یک فرایند مناسب جهت رشد و بالندگی‌ست و این امر در پروسه یادگیری امری اجتناب ناپذیر است! درک اشتباهات رایج به ما کمک می‌کند که از آن‌ها درس بگیریم و دوباره تکرارشان نکنیم.

در اسپرینت دوم اشتباهات ریز و درشت زیادی انجام دادم که علاوه بر شناسایی و درک آن‌ها، تلاش کردم از اشتباهاتم پُلی به سمت یادگیری درست کنم.

بدون یادگیری از طریق اشتباهات، محکوم به تکرار دوباره خطاها هستیم و این امر کاملا در عملکردمان مشهود است. اگر از فواید یادگیری از طریق اشتباهات گذشته آگاه باشیم، به‌جای دست رد زدن به سینه خطاها با آغوشی باز به استقبالشان می‌رویم. درنتیجه با تجزیه و تحلیل دلیل این خطا را متوجه شده و با تکرار نکردن آن خودمان را نجات می‌دهیم.

در این قسمت از سری مقالات کارآموزش می‌خواهم از اشتباهات رایجم در اسپرینت دوم کارآموزش وبسیما، که پلی به سمت موفق شدنم بود را بنویسم. با من همراه باشید تا شما هم نجات پیدا کنید!

اشتباهات رایج در اسپرینت دوم کارآموزش محتوا
اشتباهات رایج در اسپرینت دوم کارآموزش محتوا

تیتر نویسی جذاب به کمک گوگل

راه‌های زیادی برای انتخاب عنوان کاربر پسند برای مقاله وجود دارد. اما بهترین راه برای تبدیل کاربران عادی اینترنت به خواننده مقاله شما تیترهای تصادفی چشم‌گیر هستند که در گوشه و کنار صفحه وب به چشم می‌خورند.

خلاقیت در نگارش تیتر یکی از رمزهای موفقیت در حوزه تولید محتواست. برای موفقیت در این امر، از کمک گوگل در این مسیر غافل نشویم.

بعد از انتخاب تیتر مدنظرتان، آن را در قسمت سرچ باکس گوگل بزنید و از پیشنهادات آن استفاده کنید.

اشتباه من عدم استفاده از پیشنهادات گوگل بود و فقط به ذهن مبارک تکیه می‌کردم. اما بالاخره فهمیدم حتی اگر محتوای نوشته من غنی باشد ولی در دید کاربر نباشد، با نبودن آن مقاله برابری می‌کند. این خطا به مرور در تایتل‌های مقالاتم کمتر شد و یاد گرفتم در نگارش تیتر از عبارت‌های پرجستجو استفاده کنم.

استفاده از تیترهای جذاب به دیده شدن محتوا کمک بزرگی می‌کند
استفاده از تیترهای جذاب به دیده شدن محتوا کمک بزرگی می‌کند

یادگیری مهارت نوشتن به جای متخصص شدن در تمام حوزه‌ها

ماهیت شغل کارشناس محتوا، تخصص در نگارش محتوایی‌ست که در آن تخصص ندارد! شاید تعجب کنید، آیا بدون خِبرگی در موضوعی می‌توان نظر داد و حتی مقاله نوشت؟ بله یک کارشناس محتوا می‌تواند. وقتی فردی که در مسیر کروی محتوا قدم بگذارد، باید مهارت‌های نوشتن در هر موضوعی را به‌دست آورد. با گذشت زمان چارچوب ذهنی برای این کار حاصل خواهد شد.

من فکر می‌کردم اگر موضوعی را بلد نباشم، قادر به نگارش در آن حوزه نیستم. در روزهای اول اسپرینت دوم قسمت عمده‌ی زمانم صرف یادگیری عنوان‌های مقاله می‌شد. قبل از اینکه برای نوشتن متن دست به کار شوم، متون تخصصی در شاخه مرتبط می‌خواندم و این مسئله تایم زیادی از من میگرفت. به مرور متوجه اشتباهم شدم و درعوضِ مطالعه بیش از اندازه، در نگارش هرچه بهتر موضوع وقت گزاشتم.

هنر کارشناس محتوا، درست نویسی است نه متخصص بودن در همه حوزه‌ها!
هنر کارشناس محتوا، درست نویسی است نه متخصص بودن در همه حوزه‌ها!

انتخاب تایتل‌ها بر اساس عنوان اصلی مقاله

درک عنوان اصلی مقاله کمک زیادی به انتخاب تایتل‌ها می‌کند. در این مسیر مخاطب را فردی در نظر بگیرید که اطلاعاتی پیرامونِ عنوان اصلی می‌خواهد و از دادن اطلاعات اضافه و کلیشه‌ای به آن جلوگیری کنید.

به واسطه تازگی و جذاب بودن عنوان‌هایی که برای آن‌ها مقاله می‌نوشتم، برای نوشتن توضیحات بیشتر تقلا می‌کردم. ولی با این کار گور محتوای خودم را می‌کندم! نکته‌ی خیلی مهمی که یاد گرفتم این بود؛ مخاطبتان را بشناسید و متناسب با سطح دانش او بنویسید. فردی که این عنوان را سرچ کرده تا چه حدی با این موضوع آشناست؟ این مسئله کمک می‌کند از زیاده‌گویی به درست نویسی برسیم.

توضیحات متا؛ ویترین جذاب محتوا

متا دیسکیریپشن یا توضیحات متا بعد از عنوان اصلی مقاله، در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. همین مسئله درجه اهمیت آن را بیان می‌کند و توجه زیادی را از مخاطبان جلب می‌کند‌‌. با توضیحات متا چکیده‌ی ارزشمندی از کل محتوا به کاربر ارائه می‌دهیم.

درجه اهمیت توضیحات متا قابل چشم‌پوشی نیست اما من با غفلتِ تمام آن‌هارا نادیده می‌گرفتم! برای نگارش مقاله ۳ ساعت تایم اختصاص می‌دادم اما برای متا ۱ دقیقه! با شروع هفته چهارم کارآموزش، ضعف من در نگارش متا کمتر شد و اهمیت بیشتری به نوشتن آن اختصاص دادم و امید دارم در آینده از این ویترین رایگان استفاده بهینه کنم.

هدف از نگارش توضیحات متا جلب توجه کاربران در صفحه نتایج گوگل است
هدف از نگارش توضیحات متا جلب توجه کاربران در صفحه نتایج گوگل است

استفاده از کلمات هم‌معنی به‌جای بمباران کلمه کلیدی

در سال‌های قبل تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در مقاله، جایگاه ما را در صفحه نتایج ارتقا می‌داد. اما با هوشمند شدن الگوریتم‌های گوگل، بمباران کلمه کلیدی باعث افت شدید جایگاه ما در نتایج خواهد شد. اگر تکرار بیش از حد کلمه کلیدی اتفاق بیوفتد، گوگل متوجه این موضوع شده و دیگر کاری با شما نخواهد داشت.

تکرار کلمه کلیدی یکی از اشتباهات رایج افراد تازه‌کار است، برای بهبود این خطا باید یاد بگیریم چند بار کلمه کلیدی را در متن سئو شده تکرار کنیم؟

از کلمات هم‌خانواده یا LSI، هم معنی کلمه کلیدی، نوشتار انگلیسی و دیگر خصوصیاتی که به آن کلمه اختصاص می‌دهند استفاده کنید. با انجام این کار از تکرار بیش از حد یک کلمه در متن جلوگیری می‌شود.

آیا ماندن در پروکسیما ادامه دارد؟

امروز آخرین روز اسپرینت دوم در سیاره پروکسیما است. منتورها با آزمونی کیفی، سطح مهارت‌های ما را می‌سنجند. میزان عملکرد، کیفیت نگارش مقالات و سطح اشتباهاتی که داشتیم، برای ادامه حضور یا بازگشتمان به زمین تصمیم می‌گیرند. سفینه در انتظار انتقال ما به زمین است، اما ویزای حضور در سیاره پروکسیما برای کدام یک از ما باطل خواهد شد؟

من در این یک ماه تلاش کردم خودم را با شرایط جوی سیاره وفق دهم و تا می‌توانم یاد بگیرم. تجربه‌ی نابی بود و از این بابت لبخند رضایت بر لب دارم. تصور خودم دوباره ماندن و ساختن است! چون هنوز خیلی چیزها مانده که فرصت تجربه کردن‌شان را نداشتم. من اینجا ریشه در خاکم، من اینجا عاشق این خاکم، اگر آلوده یا پاکم، من اینجا تا نفس باقیست می‌مانم.

کارآموزشوبسیماتولیدمحتوااشتباهات رایج
دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، در حوزه بازاریابی محتوایی فعالیت میکنم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید