ویرگول
ورودثبت نام
Sara Ghasemi
Sara Ghasemi
خواندن ۵ دقیقه·۲ ماه پیش

هوش مصنوعی، دستیار دیزاینر

در طی بیش از ۱ سالی که تب هوش مصنوعی داغ شده و هر جایی ممکنه اخبار اون رو ببینید، خیلی مقالات در مورد آیا هوش مصنوعی جای "فلان شغل" رو خواهد گرفت نوشته شده اما به نظر من بهتره دنبال تاپیک‌های چگونه از هوش مصنوعی در "فلان تخصص" استفاده کنیم باشید.

ترجیح من اینه که از نگرانی سوال اول بگذریم و به سوال دوم بپردازیم. تو دنیای طراحی محصول هوش مصنوعی از طرق مختلف جای خودش رو باز کرده و من بنا دارم تو این مطلب بگم که خودم چه استفاده‌ای ازش کردم تا حالا.

ساخت عکس و طرح گرافیکی

برای ساخت لندینگ و یک سری دیزاین‌ها که نیاز به عکس و طرح گرافیکی داشتم، با سایت‌های مختلفی که با نوشتن prompt عکس‌های مختلف می‌سازند کار کردم. شما ممکنه تو بخش community فیگما یا سایت‌های مختلف مثل freepik و unsplash عکس و وکتورهای مناسبی پیدا کنید اما وقتی عجله دارید استفاده از Dall-E و Adobe firefly رو خیلی توصیه می‌کنم.

کافیه براش تمام جزئیاتی که میخواهید داخل عکس باشه بنویسید، استایل مورد نظر و حتی رنگ‌بندی انتخاب کنید. معایب این سایت‌ها اینه که برخی جزئیات ممکنه غیر واقعی بنظر برسند و معمولا برای وکتور و آیکون مناسب نیستند.

تو مطالب خارجی Midjourney, Copilet رو هم پیشنهاد دادند که من نتونستم با توجه به تحریم‌ها ازشون استفاده کنم.

تحقیق اولیه در مورد محصول و پرسونا

برای اینکه مهم‌ترین عملکردهای یک محصول و پرسونای اون رو بشناسید، سریع‌ترین راه استفاده از Chat gpt هست. بهترین نوع promptنویسی هنگام چت با هوش مصنوعی اینه که ابتدای امر خودتون رو بهش معرفی کنید و هدف‌تون رو هم بگید. مثلا "من یک طراح محصول در شرکت حوزه‌ی هنری هستم و می‌خواهم یک لندینگ برای انتشار فیلم طراحی کنم. فرض کن تو یک طراح محصول سنیور هستی و …"

و بعد سوالاتتون رو بپرسید. هر چیزی که به ذهن خلاق و کنجکاو یک دیزاینر می‌رسه رو بپرسید:

  • به‌ نظر تو باید چی توی صفحه باشه؟
  • از نگاه کاربر چی باعث میشه با دیدن لندینگ، جذب فیلم بشه؟
  • دکمه‌ی call to action رو چی می‌تونیم بذاریم؟
  • فیلم درباره‌ی مسائل خانوادگی و کمدی هست، به نظرت مخاطب چه پرسونایی داره؟
  • رنگ و لعاب طرح چطور باشه؟
  • و …

هوش مصنوعی می‌تونه به عنوان یک همکار (تقریبا mid level رو به جونیور) کنارتون بشینه و با هم مشورت و حتی brainstorm کنید. مثلا بهش بگید: من نظرم اینه که صفحه باید اسکرول نخوره و یه عکس و یه پاراگراف توضیح و یه دکمه خرید بلیت داشته باشه، نطر من رو نقد کن و مزایا و معایب‌اش رو بهم بگو. و به نظرت چه چیزهای دیگه‌ای مهم هستن؟

یکی از بهترین سوال‌هایی هم که می‌تونید در مورد محصولات مختلف ازش بپرسید این هست که به نظرت تو محصول x برای پرسونای y چه pinpointهایی وجود دارد؟

و بخواهید که بهتون چند تا سایت که این مشکلات رو حل کردند مثال بزنه و حتی لینک‌شون رو بفرسته.

از بین جواب‌های خودش ازش سوال بپرسید و مثلا بخواید یکی از موارد رو بیشتر توضیح بده.

تحلیل و پیش بینی Focus area

سایتی به نام Clueify هست که می‌تونید تا چند روز ازش رایگان استفاده کنید. عکس طراحی‌تون رو براش آپلود می‌کنید و اون تحلیل می‌کنه که به نظر می‌رسه کدوم بخش‌ها بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت. می‌تونید براش area تعریف کنید و دو تا نسخه رو با هم مقایسه کنید.

نمونه تحلیل و پیش بینی Focus area با Clueify
نمونه تحلیل و پیش بینی Focus area با Clueify

هوش مصنوعی Clarity

اگر از کلریتی استفاده کرده باشید، شاید بخش insightاش رو دیده باشید. تو این بخش می‌تونید نظر هوش مصنوعی مایکروسافت رو برای هر ویدئو یا به انتخاب خودتون برای چند تا ویدئو، مطالعه کنید. همین‌طور برای جمع‌بندی heatmap هم به کار میاد. فقط حواستون به فیلترها باشه، بهتره که یک صفحه به‌خصوص رو انتخاب کنید و زمان متناسبی رو فیلتر کنید که تغییرات دیزاینی و محصولی تو این بازه کم باشه.

نمونه insightهوش مصنوعی Clarity
نمونه insightهوش مصنوعی Clarity


و اما دیزاین با Framer

محیط فریمر درست مشابه فیگما هست و این کار با اون رو آسون می‌کنه. از همون ابتدای کار، مزیتی که نسبت به فیگما ارائه داد داشتن هوش مصنوعی بود. شما می‌تونید با نوشتن prompt و توضیح کامل پروژه‌تون، صفحات مختلف در قالب دسکتاپ، تبلت و موبایل تحویل بگیرید، اگر دلخواه‌تون نبود می‌تونید ازش بخواهید باز هم نمونه طراحی بزنه. هر بخشی از اون رو خواستید می‌تونید درست مثل فیگما تغییر بدین و این تغییر تو هر ۳ سایز اتفاق می‌افته.

علاوه بر این یه بخشی داره که می‌تونید section مورد نظر خودتون رو پیدا کنید و به‌جای اینکه هر فریمی رو از ابتدا بسازید از این فریم‌های پیش ساخته استفاده کنید. برای نوشتن prompt چند تا نکته هست که بهتره بدونید.

درست مثل chat gpt، با معرفی خودتون و عنوان اینکه فرض کن تو یک طراح محصولی شروع کنید. بعد با نوشتن توضیح بیشتر در مورد طرحی که میخواید، اینکه نوع صفحه چیه، مخاطب اون چه کسی هست و به چه موضوع و صنعتی ارتباط داره، ادامه بدین. می‌تونید از چنین قالبی برای promptنویسی استفاده کنید:

You are a professional product designer.

Design a [website type] website for [who]. Take into consideration their [context] and convey it with the design of the website.

Website type= [Landing page]

Who= [a new Mobile app called "Expensify"]

Context= [This is a new mobile app that helps individuals track their expenses.]

برای اطلاعات بیشتر درمورد Framer می‌تونید این ویدئو یوتیوب رو مشاهده کنید.

با یک جستجوی سریع تو گوگل می‌تونید پلاگین‌های هوش مصنوعی مختلفی رو برای فیگما پیدا کنید که شاید به کمک‌تون بیان. این تجربه من از استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی بود. امیدوارم شما هم تجربیات خودتون رو تو بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

هوش مصنوعیطراحی محصولطراحی تجربه کاربریمایکروسافت کلریتیchat gpt
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید