توی دنیای اسکرام، برای انجام کارها یه بازه زمانی کوتاه (معمولا ۲ هفتهای) انتخاب میشه که بهش میگیم اسپرینت.
(البته طول اسپرینتها از یک تا ۴ هفته متغیره، اما ایدهآلش همون ۲ هفته یا ۱۰ روز کاریه. مثلا چون آخر ساله ما تصمیم گرفتیم این بار یه اسپرینت ۳ هفتهای داشته باشیم و هفته آخر رو به فیکس کردن باگها بگذرونیم.)
اول هر اسپرینت با جلسه پلنینگ شروع میشه. توی این جلسه مالک محصول یوزر استوریها (همون تسکها) رو با جزییات میخونه و پوینتشون توسط تیم فنی مشخص میشه و بعد اسپرینت به جریان میافته.(مفصل واستون راجع به فلسفه پوینت و پلنینگ میگم حالا)
اینکه چرا به جای اینکه از اول ماجرا شروع نکردم و از پلنینگ نگفتم برم جلو، هم دلیل داره.
چون فردا روز دموی ماست و من دوست داشتم شما هم از حس و حال تیم ما در لحظه باخبر باشید.
اعضای تیم اسکرام که آدمهایی کاملا سلف ارگانایز هستن، بعد از پلنینگ میرن از بین تسکهای روی بورد هر کدوم رو خواستن برمیدارن و انجام میدن تا روز دمو.
روز دمو
وقتی اسپرینت به نیمه رسید، روز دمو هم فرا میرسه.
برپایی جلسه دمو مثل تمام جلسات اسکرام با اسکرام مستره و حضور تمام تیم اسکرام الزامیه. (تیم اسکرام شامل اسکرام مستر، مالک محصول و تیم توسعهست.)
روز دمو که میرسه اسکراممستر اول میره سراغ تیم فنی تا ببینه حجم استوریهایی که باید دمو بشه چقدره. زمان دمو نباید از یک ساعت تجاوز کنه چون جلسه خسته کننده و فرسایشی میشه. به همین دلیل هم برای اینکه بشه زمان رو نگه داشت، ۳ یا ۴ استوری برتر که برای مالک محصول (پروداکت اونر) بیشتر مهمه و کارش تموم شده، برای دمو انتخاب میشه.
بعد از اینکه حجم دمو مشخص شد، اسکرام مستر یه ساعت به عنوان ساعت جلسه دمو به تیم اسکرام اعلام میکنه.
کی میاد دمو؟
جلسه دمو برای مالک محصول و ذینفعان اسپرینت (در صورت تمایل مشتری، سرمایهگذار اسپرینت و ...) انجام میشه.
چیکار میکنیم؟
اینجا جاییه که مالک محصول بهتون میگه راه رو درست رفتید و چیزی که توی ذهنش بوده رو ساختید یا نه.
مثلا ممکنه توی استوری از شما خواسته باشه موس آبی بسازید و شما موس رو ساخته باشید اما با رنگ سفید یا هر نکته فنی دیگه که توی انجام استوری دیده نشده یا جا مونده.
اصلا به چه دردی میخوره؟
خوبی جلسه دمو اینه که میشه روند پیشرفت کار رو دنبال کرد و اگه تغییری لازمه سریع انجامش داد تا به دوباره کاری و هزینههای بعدی نیفتیم.
دیگه چیکار میکنیم؟
در کنار دمو کردن، اگر استوری نیاز به ریپوینت داره و کاری بیشتر از حد تصوره، این جلسه بهترین جا برای صحبت و تغییر پوینته. چون همه هستن و در جریان تغییرات جدید قرار میگیرن.
بعد از دمو هم دوباره اسپرینت ادامه پیدا میکنه و بچهها اگه تغییری لازم بود روی استوریها میدن یا میرن سراغ سایر استوریهای روی بورد تا پایان اسپرینت.
چیکار نکنیم؟
جلسه دمو هم مثل تمام جلسات دنیا آدابی داره که باید رعایت کنید.
مثلا نباید بدون اجازه اسکرام مستر جلسه رو ترک کنید.
سرتون رو توی گوشی نکنید و دل بدید ببینید همکارتون چی داره دمو میکنه.
استوری حاضر باشه و وقت جلسه رو برای یه تسک نصفه نیمه که آماده دمو نیست، نگیرید.
دمو رو نادیده نگیرید.
ختم کلام
این بود خلاصه یک روز در جلسه دمو. فقط یادتون باشه قبل از جلسه دمو استوری رو یکبار کامل مرور کنید و مطمئن بشید پروژه بدون خطا برپا میشه. نباید زمان یک ساعتی جلسه صرف آمادهسازی استوری یا جملات «ااا ببخشید فکر میکردم کار میکنه» بشه.
به عنوان نکته آخر هم بگم که لطفا جلسه دمو رو نادیده نگیرید. یکی از بزرگترین اشتباههای تیمهای اسکرام اینه که همهچیز رو نصفه نیمه انجام میدن. دمو به شما و تیم کمک میکنه تا به تغییرات سریعتر پاسخ بدید و هزینه جبران اشتباهات رو پایین بیارید.
اگه هنوز هم دمو واستون شفاف نیست و کلی سوال دارید، من آمادهم بیشتر توضیح بدم. همینجا توی کامنتها بپرسید من سریع برمیگردم. :)
پ.ن: راستی، گفته بودم که ما دورکار شدیم. فردا میخوایم دمو رو برای اولین بار بهصورت مجازی و از خونه برپا کنیم. ببینیم چطور میشه میام تجربهمون رو بهتون میگم.