ویرگول
ورودثبت نام
سارا رشادی
سارا رشادی
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

چطور یه تیم اسکرام خفن بسازیم؟ (۱۰ نکته کاربردی)

Scrum Team
Scrum Team

در این پست می‌خوام بهتون بگم چطور می‌تونید با کمک ۱۰ نکته کاربردی، یه تیم اسکرام خیلی خفن بسازید.

تجربه سال‌ها کار کردن به من یاد داد که یه شروع خوب، باعث می‌شه نصف راه رو راحت طی کنی.

این روزها خیلی از تیم‌ها تصمیم می‌گیرن برای پاسخگویی سریع‌تر به تغییرات از اسکرام استفاده کنن، برای همین هم آدم‌ها رو می‌فرستن کلاس اسکرام، بعد هم بلافاصله کنار هم می‌چینن و می‌گن خب شما تیم اسکرام شدید. این یه انتظار غیر منطقیه و واقعا نباید انتظار نتیجه دلچسبی رو داشته باشید.

در اسکرام همه چیز درباره تیم‌های خودسازماندهیه که به طور مداوم در حال توسعه محصولی که کار می‌کنه، هستن.

نمی‌شه آدم‌ها رو به زور کنار هم گذاشت و گفت دیگه شما یه تیم هستید. در کار تیمی همه چیز درباره همکاری، ایمنی و توجه ب نقاط قوت همدیگه‌س.

برای ایجاد یه تیم اسکرام جدید، استفاده از مدل تاکمن (از اینجا می‌تونید با مدل تاکمن بیشتر آشنا شید.) خیلی خوبه. این مدل کمک می‌کنه بفهمید توی تیم چی می‌گذره و برای ادامه به چی نیاز داره. با صبر و حوصله به تیم نگاه کنید ببینید توی کدوم مرحله هستید. بعد از شناسایی مرحله مورد نظر، این ۱۰ نکته می‌تونه به شما در تیم‌سازی کمک کنه:

۱ زمانی رو برای استارت کار در نظر بگیرید.

استارت کار چیزی نیست که مثلا بگید دو ساعت آخر روز دوشنبه انجامش می‌دیم. این لحظه تاسیس تیمه، حداقل دو تا سه روز واسش زمان بذارید.

روز اول رو صرف آموزش اسکرام و بازنگری اصول کنید. درباره چگونگی استفاده بهینه از اسکرام در تیم حرف بزنید.

روز دوم رو صرف تیم‌سازی کنید و سعی کنید همدیگه رو بشناسید. در ادامه همین روز یه مانیفست تیمی تدوین کنید. با این کار در واثع نوع بحث و درگیری‌های مرحله طوفان ایجاد می‌شه.

روز سوم هم به ایجاد بک لاگ محصول و شروع اسپرینت اول اختصاص بدید.

بهتون تضمین می‌دم که همه تیم‌هایی که این بازه زمانی سه روز رو برای شروع در نظر بگیرن، در ادامه مشکلات کمتری رو تجربه می‌کنن و کارشون با سرعت بیشتری پیش می‌ره.

۲ شناختن همدیگه، نیمی از کاره

مهم‌ نیست که همه با هم غریبه هستن یا یه مدتی با هم کار کردن، به هر حال باید وقت بذارن و در اولین جلسه تیمی همدیگه رو بیشتر بشناسن.

مثلا ازشون بخواید خودشون رو در قالب یه کاراکتری که دوست دارن معرفی کنن و از نقاط قوتشون بگن. می‌خوام بهتون بگم باید یخ آدم‌ها رو بشکنی و مجبورشون کنی حرف بزنن. سعی کنید فضا رو گرم و صمیمی کنید و از مشارکتشون ابزاری برای تهدید نسازید تا نتیجه خوبی بگیرید.

۳ آموزش اسکرام

نباید اینطوری باشه که از کل تیم اسکرام فقط دو نفر درباره اسکرام خونده باشن. می‌شه توی ساعت‌های استراحت در حد ۱۵ دقیقه هر روز درباره‌ش حرف زد. متاسفانه علی‌رغم محبوبیت اسکرام، بیشتر مردم تفسیر یا برداشت غلطی نسبت به اسکرام دارن. (یادم بندازید بعدا یه خاطره درباره این تفسیر غلط واستون تعریف کنم.)

Development Team
Development Team

کلا بهتره شروع کار با آموزش اسکرام باشه که نکات غلط توی ذهنشون موندگار نشه. اگه تیم درباره اینکه اسکرام دقیقا چیکار می‌کنه، اطلاعاتی داره، بذارید بیان کنه و تعامل برقرار شه. بیان اختلاف نظر در نهایت نشون می‌ده که آدم‌ها اهمیت می‌دن و احساس می‌کنن به تیم و هدفش وفادار هستند. تیمی که سکوت کنه و انتقاد یا اختلاف نظری نداشته باشه، نگران کننده‌س.

۴ تدوین چشم‌انداز تیمی

به تیم بگید که بدترین تیم ممکن و بهترین تیم ممکن رو تصور کنن. بعد بگید دو نفر دو نفر درباره مواردی که برای تیم اتفاق می‌افته حرف بزنن و نتایج رو بگن. این کار به تیم کمک می‌کنه که درباره رفتارهای مولد و غیر مولد آگاه بشن و چشم اندازی از موانع داشته باشن. در اصل تیم دیدگاهی از معنای یه تیم خوب به دست میاره. در نهایت می‌تونه یه مانیفست تیمی برای خودش تدوین کنه و ببینه به کجا می‌خواد برسه.

۵ تدوین قرارداد تیمی

بهتره همین اول کار، شفافیت داشته باشید. چطور قراره به صورت تیمی کار کنیم؟ چه کسی مسئول چیه؟ رویدادها کی برگزار می‌شه؟ چه موقع به عنوان تیم خوشحالیم؟ هدف اسپرینت چیه؟ وضوح در نقش‌ها و رویدادها باعث ایجاد نظم می‌شه و در تشکیل تیم موثره. تیم در این مرحله هنوز احساس امنیت نداره و باید دغدغه‌هاش رفع شه. بهتره یه قرارداد تیمی بنویسید و همه چیز رو مشخص کنید.

۶ انتخاب نام تیم

در مرحله هنجارسازی، تیم هویت پیدا می‌کنه. این هویت به کمک هنجارها، ارزش و اصول روابط به دست میاد. دوباره آدم‌ها رو به دسته‌های دو نفری تقسیم کنید و ازشون بخواید اسم انتخاب کنن. تجربه نشون داده تیم‌ها به نام خودشون افتخار می‌کنن و این بهشون حس عضویت می‌ده. خیلی از تیم‌ها می‌رن تصاویر مرتبط با نامشون پیدا می‌کنن و سعی می‌کنن بهش بها بدن.

۷ تعیین انتظارات

یه تیم اسکرام خوب با یکی دو اسپرینت، شکل اصلی خودش رو پیدا نمی‌کنه. زمان می‌بره تا بفهمید چطور بهترین کار رو انجام بدید اما در هر صورت صرف زمانی قبل از شروع کار باعث می‌شه بعضی چیزها سرعت بگیره. مواظب باشید انگیزه اولیه از بین نره و انتظارات تیم و آدم‌های بیرون از تیم رو مدیریت کنید.

چند اسپرینت اول معمولا سخت می‌گذره، اما به مرور تیم شکل خودش رو پیدا می‌کنه که معمولا همین روند سه تا پنج اسپرینت طول می‌کشه.

۸ رترو، رترو و رترو

رویداد رترو، فرصت خوبی برای شکایت از مشکلاته اما مزایاش فقط به همین مورد محدود نمی‌شه. رترو می‌تونه باعث رشد تیم بشه. از ایده‌های جدید استفاده کنید. کلی ایده‌ برای ایجاد تنوع رترو وجود داره که کافیه دنبالشون بگردید.

Retrospective
Retrospective

۹ درگیر کردن مدیریت برای حمایت از استارت کار

یه تیم اسکرام هم در داخل و هم در خارج تیم با پیچیدگی‌های زیادی روبرو می‌شه. باید مدیریت از این روند حمایت کنه و این حمایت رو به صورت عملی نشون بده. یادتون نره که پشتیبانی فقط به حرف نیست، مدیریت باید بدونه اسکرام چیه و چه اتفاقی می‌افته. در غیر اینصورت پیام‌های متناقضی دریافت می‌کنید.

۱۰ «خودسازماندهی را به تیم بیاورید.»

تیم اسکرام، خود سازمانده است. این جمله خیلی انتزاعی و مبهمه. چنین تیمی می‌تونه مشکلاتش رو به تنهایی درون تیم حل کنه. اینجا نقش اسکرام مستر به عنوان حلال مشکلات نیست، بلکه به تیم کمک می‌کنه تا راه حل مناسب رو پیدا کنن. تا وقتی خودسازماندهی رو به تیم نیارید، تیم نمی‌تونه پاسخ مشکلاتش رو پیدا کنه.

نتیجه‌گیری:

رویداد استارت کار برای تیم جدید اسکرام، کار کمی نیست. درسته زمان و هزینه صرف می‌شه اما در نهایت می‌تونید در مراحل بعدی سریعتر پیش برید.


ترجمه آزاد: https://medium.com/the-liberators/how-to-kickstart-a-great-scrum-team-10-practical-things-to-do-2143bdde1a8d

اسکرامبرنامه نویسیمالک محصولرتروscrum master
روزانه‌های یک اسکرام‌مستر
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید