چند روز پیش مطلبی را در بازیاتو تحت عنوان بررسی و تست فنی بازی موبایلی منتشر کردم و از مراحل مختلفی که باید برای تست بازی طی شود کمی صحبت کردم.
خوش حال میشم نظر و تجربیاتتون را در این حوزه با من در میان بگذارید.
به عنوان یک بازیساز، پس از طی کردن مراحل پیشتولید (ایده بازی، ویژگیها، تحلیل نیازها و…) و تولید (برنامهنویسی، طراحی، ادغام ماژولها و…) وارد مرحله تست میشوید؛ مرحلهای که ممکن است با فراز و نشیبهای بسیاری در قسمتهای طراحی و توسعه بازی (Game Design and Game Develop) همراه باشد.
مرحله تست یک فرایند تکرارپذیر است که پس از هر خروجی (Build) باید انجام شود، چرا که هر نسخه ممکن است دارای اشکالاتی باشد که آزمایش و بررسی کامل آن باعث حفظ و بهبود سطح رضایت کاربران و افزایش سطح کمی و کیفی آنها میشود.
سوال: آیا پس از آماده سازی هر نسخه باید یک تست کامل انجام شود؟
پاسخ: خیر، با توجه به هزینه زمانی و مالی این سری تستها کافیاست تنها یک بار این فرایند را هنگام انتشار به صورت کامل انجام دهید و پس از آن تستهای کوچک و چابکتری را برای بررسی بازیتان طراحی و اجرا نمایید.
همچنین توجه داشته باشید که تمام مراحل تست بازی باید با توجه به یک ساختار اولیه مشخص و بدون درنظر گرفتن اندازه بازی و زمان لازم برای تولید آن، طراحی شوند.
تستهای عملکردی به دنبال حل مشکلات عمومی درون بازی مثل بهم ریختگی رابطکاربری، مسائل مربوط به مکانیک بازی، پایداری و یکپارچگی اطلاعات است و تا حدودی کاربرپسند بودن بازی را تضمین میکند.
مثال: بررسی رنگها و پسزمینهها، ساختار منو، جهت و وضوح صفحهنمایش، اندازه قلم، ناوبری سیستم (مانند زمان بارگزاری، پیام تایید، انیمیشنها و عناصر صوتی، پیامهای گفتگو)، تجربه کاربری (UX)، رابط کاربری (UI) و…
بررسی سازگاری بازی بر روی دستگاههای مختلف از نظر سختافزار و نرمافزار
مثال: نصب و حدف بازی بر روی تمامی دستگاههای پشتیبانی شده
کارایی کلی بازی در این آزمایش مورد بررسی قرار میگیرد. میزان مصرف منابع توسط بازی و سرعت اجرای بازی در حالتهای متعدد
پارامترهای مهمی که در آزمایش کارایی بررسی میشوند:
در این آزمایش با بررسی دستورالعمل مارکتهای مورد نظر (کافهبازار، گوگل پلی، مایکت و…) محتوای بازی برای رده سنی اعلام شده بازنگری میشود و مجوزهای اخذ شده (Permissions) توسط بازی نیز جهت اعتماد بهتر کاربران بررسی میشوند.
همچنین تست محلی سازی نیز در همین بخش انجام میشود.
مثال: بازی برای چه موقعیت جغرافیایی با چه زبانی منتشر میشود و آیا از آن زبان به درستی پشتیبانی میشود یا خیر (برای زبان فارسی، راستچین و اعداد نیز فارسی باشند)
تست بازیابی در بازی بررسی میکند که چگونه میتوان اکانت بازی را در مقابل اتفاقات متعددی همچون سرقت موبایل و خرابیهای سختافزاری سالم نگهداریم و همچنین احتمال از بین رفتن اطلاعات را به صفر برسانیم.
مثال: در حالی که یک بازی در حال اجرا است، به طور ناگهانی موبایل را ریاستارت (خاموش و روشن کردن) میکنیم و یکپارچگی دادهها را مورد بررسی قرار میدهیم.
این کار برای بررسی عملکرد بازی در مقابل تهدیدات خارجی اجرا میشود و در این آزمایش تلاشهایی برای دور زدن سیستم پرداخت، ورود و تزریق دستور به پایگاهداده و کشف الگوریتم رمزنگاری انجام میپذیرد.
همان طور که میدانید صدا نیز تاثیر بسزایی در تجربه کاربری یک بازی دارد؛ در این تست بارگذاری صحیح فایلهای صوتی، کیفیت پخش بر روی گوشیهای مختلف و در هنگام انجام فرایندهای سنگین (کاهش فریمریت و…) مورد بررسی قرار می گیرد
مطلب ویژه: بایدها و نبایدهای برون سپاری فرایند تست بازی موبایل
تذکر: کلیه مراحل و تستهای بررسی شده در این مقاله مربوط به بازی موبایلی میباشد و بازیهایی که قرار است برای سایر پلتفرمها منتشر شوند در برخی از مراحل تفاوتهای چشمگیری با گفته های فعلی دارند.
در پایان فراموش نکنید که هزینه جذب یک کاربر جدید به مراتب بیشتر از هزینهای است که شما باید برای حفظ و وفادار سازی کاربر فعلیتان متقبل شوید و همچنین با بهبود تجربهکاربری بازیتان از هدر رفت هزینههای انجام شده برای مارکتینگ و تبلیغات جلوگیری کنید.
جهت مطالعه کامل این مقاله و دنبال سری مقالات تست بازی میتوانید به سایت بازیاتو سر بزنید.
آدرس مقاله: