ویرگول
ورودثبت نام
sedighe_hoseini2002
sedighe_hoseini2002
خواندن ۱ دقیقه·۴ سال پیش

ریشه‌ی کلمه‌ی «تن‌خواه» از نگاه زبانی

من همیشه با شنیدن این کلمه‌ی «تن‌خواه» که توی شرکت هم زیاد به کار برده می‌شود مشکل داشتم و البته که دارم. همیشه فکر می‌کنم واقعا هیچ واژه‌ی درست و درمان‌تری نیست که جایگزین تن‌خواه شود؟!

اصلا دست خودم نیست، هربار این کلمه را می‌شنوم دو کلمه‌ی «تن» و «خواه» من را می‌برد به یک مفهوم دیگر، حال آن‌که تن‌خواه به معنی پول نقد یا بودجه‌ای است که در اختیار کسی می‌گذارند تا خرج و مخارج را از آن پرداخت کند.

امروز متوجه شدم که این واژه در اصل «تنخا» است که به غلط آن را «تن‌خواه» می‌گویند و می‌نویسند تا تصورات ما را مساله‌دار کنند.
«تنخا» شکلی از لغت tanga به معنی پول یا سکه است. جالب است این واژه در فارسی کهن dânake نوشته می‌شده که همان دانگ یا یک ششمِ خودمان است.

جالب است، نیست؟! این که کلمه‌ها از کجا آمده‌اند و آمدنشان بهر چه بوده همیشه برای من جالب است!


صدیقه حسینی | یادداشت‌ها

آدرس لینکدین من:

https://www.linkedin.com/in/sedighe-hoseini/

آدرس کانال تلگرام من:

https://t.me/abrakane


ریشه تنخواهتن خواهتنخاتنخواه گردانصدیقه حسینی
کپی‌رایتر و یوایکس‌رایتر - یک نویسنده‌ی تمام‌وقت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید