وجود فرانید استاندارد طراحی در پروسه دیزاین بصورت کلی باعث میشه بتونیم برنامه ریزی دقیق تری در تکمیل و انجام تسکهای طراحی محصول داشته باشیم طبیعتا این فرایندهای استاندار، تست و مورد ارزیابی قرار گرفتهاند و با کمک اونها میتونیم به نتایج بهتر و موثری تری دست پیدا کنیم.
فرانید طراحی به مسیری که طراحی محصول برای رسیدن به نتایح بهتر و سریعتر، رها کردن خلاقیت و همراهی با تیم ذی نفعان گفته میشود.
اگر مثل من باشید دوست دارین علاوه بر خلاقیتها و دست خط طراحی خودمان، روی شانه غولها هم قدم بگذاریم یعنی از روشهای تست شده قبلی و آموختههای قدیمی استفاده کنید. من برای پیش برد فرایندهای طراحی از شانه غولها استفاده میکنم و داخل این نوشته میخوام ۳ تا رایجترین روشهای فرایند در طراحی محصول اشاره کنم و زمانهایی که لازمه از این فرایندها استفاده میکنم اشاره کنم و امیدوارم با کمک این فرایندها چالشهای تیمی و سازمانی شما هموارتر شود.
۱- تفکر طراحی (Design thinking)
۲- اسپرینت طراحی گوگل (google Design Sprint)
۳- دابل دایموند (Double Diamond)
محبوبیت این سه فرایند طراحی هم امارشو توی نتایج گولگ ببینم بصورت زیر هست :
همانطور که در تصویر بالا میبینید فرایند تفکر طراحی از محبوب بالایی در نتایج گوگل برای فرایند های طراحی محسوب میشود.
طبیعتا انتخاب هر فرایند به جزییات پروژه وابسته است مانند :
حالا در ادامه به معرفی فرایند طراحی می پزدازیم :
یک فرایند کاربر محور( UC - User Center ) که مجموعهایی از فرایندهای طراحی است برای کشف و خلق و طراحی مفاهیم و محصولات جدید یا توسعه محصولات فعلی.
در تفکر طراحی با کمک ازمایش و تست های متعدد و مداوم در تلاش هستیم که داده از کاربران و انسان دریافت کنیم و با کمک نقشههای همدلی راه حلهایمان را بر اساس نیاز و درخواست کاربران فراهم کنیم.
همانطوری که در تصویر بالا نمایش داده شده است، تفکر طراحی دارای ۵ مرحله زیر می باشد:
نکته ایی که در تفکر طراحی لازمه بدونیم اینه که این مراحل بصورت تکراری هستن و خطی نیست یعنی ممکنه از قدم سوم برگردین قدم اول یا ممکنه از قدم دوم به قدم چهارم بپریم و ممکنه برای یه سناریو مراحل مختلفی رو تکرار کنیم تا به نتیجه مورد نظر برسیم.
تفکر طراحی برای درک و حل مسائل باز در یک حوزه، بسیار موثر است و برای وقتی که موضوعی از قبل شناخته شده باشه زیاد مفید نخواهد بود و در این مواقع به عنوان ابزاری برای کمک به جمع اوری داده و متقاعد سازی اون دادهها استفاده میشه.
لینک زیر میتونه خیلی کاربردی براتون باشه در ادامه که وقت کردین حتمن بهش سر بزنین :
ایده این فرایند توسط گوگل تهیه شده است و یک رویکرد کوتاه و متمرکز برای جمع کردن یک اسکواد تیم و درک و تعریف مسئله و سپس حل اون مشکل ارائه میکنه.
زیبایی این روش، چگونگی مدیریت قدمها و متدهای جمعآوری دادهها و ایدهها و ... را بصورت یک پک و جعبه در طول ۱ تا ۵ روزه، در سادهترین رویکرد، انرا عملی کنیم هست.
مراحل اصلی اسپرینت طراحی گوگل ( Google Design Sprint ) به شرح زیر است :
خود گوگل میگه که به دلایل زیر از این فرایند در طراحی خود استفاده کنید:
با کمک این متد میتوان زمان بحرانی را کاهش دهیم و یک شخص نیاز است که همیشه ارتباطات را حفظ کند.
لینک زیر میتواند به شماه کمک شایانی کند
این فرایند توسط مجمع شورای طراحی ترسیم شده است و شامل ۴ مرحله زیر میباشد:
همانطوری که در تصویر بالا مشاهده میکنید در هر الماس برای هر ایده یک تصویر و ذهنیت واگرا شروع میشود و سپس از طریق تفکر همگرا اصلاح میشود.
این متد هنگامی که فرایند طولانی در حال اجرا و یا تحقیق در مورد گستردگی ایده میخوایم دیتا بدست بیاریم، مورد استفاده قرار میگیرد. در این متد باید در هر انتهای هر الماس شما مجموعه ایی از خروجیها را داشته باشید و سپس وارد الماس بعدی شوید.
لینک مفید برای این متدلوژی:
در این نوشته بیشتر سعی کردم که سه فرایند مهم طراحی محصول رو معرفی کنم که اکثر سازمان ها شرکتها از این مدل فرایندها استفاده میکنند و در اینده سعیم بر اینه که هر کدوم رو صورت نوشته جدا توضیح بدم و بیشتر باهاشون اشنا بشیم.