ویرگول
ورودثبت نام
شادی صفوی
شادی صفوی
خواندن ۱ دقیقه·۱ سال پیش

معیارهای منعطف

وزن چیپس در تصویر ۶۰ گرم نیست بلکه وزن آن بین ۵۷/۵ تا ۶۲/۵ گرم اعلام شده.

بجای یک عدد برای وزن، بازه‌ای از اعداد روی پاکت، درج شده.

۶۰ میانگین وزن است و ۲/۵ انحراف از معیار آن.


انحراف از معیار

برگرفته از فرادرس
برگرفته از فرادرس


انحراف از معیار یک کمیت در علم آمار است.

انحراف از معیار به مفهوم پیداکردن بازه‌ای از داده‌های است که در یک فاصله‌ی مناسب از میانگین داده‌ها قرار دارند و استاندارد محسوب می‌شوند.

این کمیت کمک می‌کند داده‌های نرمال را از غیر نرمال تشخیص داده‌شود.

مفهوم انحراف از معیار به من کمک می‌کند بجای آنکه معیارهای خطی و صلبی برای خودم تعیین کنم؛ معیارهای طیفی و منعطفی داشته‌باشم.

مثلن بجای آنکه بگویم این ماه می‌خواهم ۳ کیلو وزن کم کنم.

بگویم این ماه می‌خواهم بین ۲/۵ تا ۳/۵ کیلو وزن کم کنم.


وقتی می‌خواهم به خط مشخصی از معیارهایم برسم، ذات حرکت، راه و رسیدن را در نظر نمی‌گیرم اما وقتی می‌خواهم به طیفی مشخصی از اهدافم برسم؛ انرژی، زمان و متغیرهای پنهان را در محاسباتم معتبر می‌دانم.

متغیرهای پنهان تمام آن‌چیزیست که قابل پیش‌بینی و کنترل در اکنون برای من نیست.

من فکر می‌کنم: تعیین معیارهای طیفی به معنی دقیق بودن است زیرا پارامترهای بیشتری را در اندازه‌گیری‌هایم وارد می‌کنم.

شما چطور فکر می‌کنید؟


با سپاس

شادی صفوی

انحراف معیارشادی صفویمعمول گراییکمال گراییمعیارهای منعطف
می نویسم پس هستم" فکر می کنم پیوند های عمیقی بین فیزیک و روانشناسی برقرار است سعی می کنم ارتباط بین مفاهیم در چارچوب فیزیکی و چارچوب روانی را با کمک ذهنم و تجربه ی زیستی ام کاوش کنم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید