ویرگول
ورودثبت نام
شادی صفوی
شادی صفوی
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

چک‌لیست‌ مادرانه


برگرفته از webtab
برگرفته از webtab


سر کلاس فرزند‌پروری موسسه والد‌ و‌ کودک‌ خلاق‌ و نواندیش‌ البرز بودم.

مدرس‌روانشناس‌دوره سوال‌‌بنیادینی از ما پرسیدند.

هرم‌ارزشی شما بعنوان یک مادر چیست؟

وقتی به خانه رسیدم، شروع به نوشتن کردم.

سلامت روان

شادی

و...

بنظرم سوال بسیار مهمی است.

زیرا نوشتن آنچه برای‌من بعنوان یک‌مادر، ارزشمند است می تواند اهداف‌مرا تعیین کند.


رهایی از کمالگرایی‌مادرانه:

برگرفته از سایت چطور
برگرفته از سایت چطور


کمالگرایی‌مادرانه زمانی رخ می‌دهد که احساس‌مسئولیت غیر‌واقبینانه به‌سراغم می‌آید.

احساس‌می‌کنم بعنوان یک اصل، نیاز دارم همه‌چیز عالی باشد.

همه‌ی اصول‌ذهنیم اجرا شوند توسط خودم و کودکانم تا حالم خوب باشد.

آنگاه میتوانم نفس‌راحتی بکشم و لبخند بزنم، حتی مهربان باشم.

وقتی خانه‌مان تمیز و مرتب باشد.

وقتی کارهایم تمام شده باشند و...

اما بوسیله‌ی نوشتن‌هرم‌ارزشی توانستم بدون ایده‌آل‌گرایی‌مخرب آنچه برایم مهم است را تشخیص دهد.

متمرکز باشم و هدف‌گذاری کنم.


اقدام در جهت اهداف:

برگرفته از سایت متمم
برگرفته از سایت متمم


حال نوبت آنست که با توجه به اهداف و سطح‌آگاهی‌خودم برای هر هدفی، یک کار ساده انجام دهم.

کاری‌کوچک که انجام‌آن بصورت روزانه برایم آسان باشد.

تعداد کارها می‌تواند بین سه تا پنج مورد باشد.


چک لیست من:

۱_تنفس عمیق
۲_تنظیم‌صدا
۳_زمان کیفی با پسرم
۴_زمان کیفی با دخترم
۵_ باهم‌بازی


چک‌لیستم را بصورت جدولی روی‌دیوار نصب کرده‌ام و هر‌روز وقتی یکی از موارد را انجام می دهم آنرا تیک می‌زنم.

در روش استفان گایز، برای انجام هر کاری سه حالت ( کم - متوسط - زیاد) وجود دارد که بسته به زمان‌و‌‌انرژی‌روزانه‌ام می‌توانم هر یک از سه‌حالت را انجام دهم و در جدولم تیک بزنم.

روش خرده عادتها، باعث می‌شود هر روز اندکی از هر کار را انجام دهم و در طول زمان زنجیره‌ای بسازم و کار‌دلخواهم را به صورت یک عادت‌خوب در خودم نهادینه کنم.

چک لیستم را بصورت جدولی روی‌دیوار نصب کرده‌ام و هر‌روز آنرا پر می‌کنم.


راستی، هرم ارزشی شما چیست؟

چک‌لیست‌مادرانه شما شامل چه کارهای کوچک‌و‌مهمی می‌شود؟


با سپاس

شادی صفوی

چک لیستشادی صفویمادروکودکفرزندپروریخرده‌عادتها
می نویسم پس هستم" فکر می کنم پیوند های عمیقی بین فیزیک و روانشناسی برقرار است سعی می کنم ارتباط بین مفاهیم در چارچوب فیزیکی و چارچوب روانی را با کمک ذهنم و تجربه ی زیستی ام کاوش کنم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید