ویرگول
ورودثبت نام
الناز شهبازی
الناز شهبازی
خواندن ۲ دقیقه·۲ ماه پیش

جنگل نروژی؛ اولین گام برای شروع آثار هاروکی موراکامی

چند سال پیش بود که کتاب «کافکا در کرانه» رو شروع کردم به خوندن. تعریف و تمجیدهای زیادی از این کتاب شنیده بودم اما در قدم اول کتاب خیلی مجذوبم نکرد. من نسبت به بعضی کتاب‌ها این واکنش رو دارم که «الان وقت خواندنش نیست». پس کتاب رو کنار گذاشتم ولی از جایی که حیفم میومد از کنار موراکامی به سادگی بگذرم، با کمی پرس و جو «جنگل نروژی» را خریدم. خرید این کتاب مقارن بود با دوره کنکورم. بنابراین خوندنش رو یک سال عقب انداختم. بعد هم درگیر خوندن «ارباب حلقه‌ها» شدم. در نهایت یک ماه پیش بود که چشمم به جنگل نروژی خورد و شروع کردم به خوندنش. اینجا دوست دارم یکم از حسم نسبت به این کتاب، هاروکی موراکامی و ادبیاتش بگم.

نرم و شیرین مثل موچی!

اگه از غذاهای آسیای شرقی خوشتون بیاد حتما اسم موچی به گوشتون خورده. موچی یه نوع شیرینی ژاپنیه که از برنج درست میشه. ملایمی و لطافت جنگل نروژی دقیقا شبیه این شیرینی سنتی خوشمزست (البته موچی رو بعضیا دوست ندارن).

ماجرای کتاب چیه؟ واتانابه و نائوکو به خاطر خودکشی ناگهانی دوستشون دچار فروپاشی روانی میشن. واتانابه شخصیت اصلیه و داستان از دید اون روایت میشه. داستان پر از پیچیدگی شخصیت‌هاست. کسایی که بعد از مرگ دوست پرانرژیشون محکومن به ادامه دادن. شاید بتونن ادامه بدن، شاید هم نه...

دوست دارم ماجرا رو فعلا تا همینجا بدونید. اگر دوست داشتید حتما بخونیدش. تذکر میدم که روند داستان کُنده و شاید خستتون کنه (ممکنه بعضیا موچی دوست نداشته باشن:)). از من به شما نصیحت که کتاب رو مزه مزه کنید و عجله نکنید برای تموم کردنش.

کاش ژاپنی بلد بودم...

متاسفانه و متاسفانه و متاسفانه سانسور جزء جدانشدنی از کتاب‌های ترجمه‌شده ماست. چیزی که باعث میشه داستان رو نفهمیم یا نصفه بفهمیم و در نتیجه کلافه بشیم. بخش‌هایی در جنگل نروژی هست که نباید سانسور بشن وگرنه به قول یه نفر فکر میکنی همه خواهر برادرن! به هرحال کمترین میزان سانسور و بیشترین نشونه‌ها برای فهمیدن داستان اصلی توی ترجمه «م.عمرانی» وجود داره. ترجیحم این بود ژاپنی بلد باشم ولی همین هم اوکیه فعلا:)

امتیازم به جنگل نروژی

این نوع ادبیات و روایت آروم و دقیق خیلی مورد پسند منه. به علاوه حضور شخصیت‌های پیچیده توی داستان رو دوست دارم. قطعا امتیازم به جنگل نروژی هشت به بالاست:)

گام بعدیم چیه؟

قصدم اینه کتاب «اول شخص مفرد» رو در گام بعدی بخونم. بعد از تموم کردنش حتما راجع بهش میگم بهتون.

اگه از خوندن این مطلب لذت بردید ممنون میشم حمایتم کنید. اگر نقد یا پیشنهادی دارید هم حتما حتما در کامنت بهم بگید. پیشاپیش ممنونم.


هاروکی موراکامیجنگل نروژیژاپنادبیاتادبیات ژاپن
دانشجوی حقوقم ، عاشق کتاب، فیلم ،pes :) و نوشتن...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید