ویرگول
ورودثبت نام
شهر توحید
شهر توحید
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

رضایت از زندگی، فرمولی برای ۲۰۲۲ و بعد از آن

طیف های مختلف انسان برای رضایت از زندگی، چیزهای مختلفی رو در ذهن دارن: عده‌ای با ثروت راضی میشن، عده‌ای جایگاه سیاسی و مدیریتی راضیشون می‌کنه، عده‌ای لذت‌جو هستن و با سفر، خوراک، پوشیدن یا امور جنسی شاد میشن، و عده‌ای با فیلم، کتاب، ارتباط اجتماعی و شُهرت تحریک میشن. اما هرکدوم از این طیف‌ها، چرا وقتی به آرزوهاشون میرسن، بازم راضی نمیشن؟! اینکه انسان در آخر با چه چیزی راضی میشه، به یک فرمول بنیادین بر‌می‌گرده که گرچه هزاران ساله کشف شده ولی هیچوقت بهش توجه نشده. در طول این هزاران سال، عده‌ای با ترس و لرز از حمله عوام و خواص، سعی کردن برملاش کنن ولی دوام نیاوردن.

در این مقاله سعی میکنم نظرشون رو دوباره و بدون ترس برملا کنم: "رضایت از زندگی، فرمولی برای ۲۰۲۲ و بعدش"

اول یک دقیقه همینجا بمونین و این سوال رو جواب بدین: اگر انسان در اعماق وجودش از خودش راضی نباشه، چطور ممکنه از زندگی راضی بشه؟


ابتدا بیان نظریه:

نظریه 'توحیدِ من':

یک من بیشتر نیست و اون خداونده، یک وجود بیشتر نیست و اون خداونده. -۱-

توضیح بیشتر و مثال: نظریه میگه نسبت بین مخلوقات و خالقشون، مثل نسبت بین موج‌ها و دریاست. هرچند که ممکنه بگیم این موج بزرگه و اون موج بزرگتر، اما هرچی هست دریاست. یعنی همه ما با هر استعداد و توانی، و هر زیبایی چشمگیری، و هر چیز خوبی که داریم، در یک وجود بی‌انتها هستیم. از خدا و در خداییم. اگه این مقاله رو فقط تا اینجا بخونید و نخواید فراتر هم برید، همین دیدگاه کافیه تا انسان رو از همه چیز راضی کنه؛ من و تو در دریایی شناوریم که با امواجش بالا و پایین میریم اما هیچوقت غرق نمیشیم. در جهانی هستیم که فقط بنا داره ما رو رشد بده.

اما نتایج این نظریه:

نتیجه۱: من و تو و او باهم یگانه هستیم

نتیجه۲: ما با خدا یگانه‌ایم

نتیجه۳: یک اراده بیشتر نیست. اراده خالق و اراده خلق یکیه، اراده خلق باهم یکیه.


رضایت از زندگی، فرمولی برای ۲۰۲۲ و بعدش
رضایت از زندگی، فرمولی برای ۲۰۲۲ و بعدش


این نظریه رو با عبارات مختلف ولی همه با یک معنی میخونیم:

  • رضایت من از زندگی وقتیه که خدا از من راضی باشه
  • خدا وقتی از من راضی میشه که من ازش راضی بشم
  • من وقتی از خدا راضی میشم که همه کارهای خدا رو زیبا ببینم
  • من وقتی همه چیز رو زیبا می‌بینم -۲- که با خدا و نقشه‌های خدا یگانه باشم
  • خدا وقتی از من راضی میشه که من از زندگی راضی باشم
  • من با به دست آوردن هیچ چیزی از زندگیم راضی نمیشم، مگر که اون چیز دربردارنده رضایت از خودم (=خدا) باشه
  • رضای من و رضای خدا یکیه
  • خدا راضی میشه وقتی منو راضی کنه
  • من راضی میشم وقتی خدا رو راضی کنم
  • اگر من بجای خدا بودم، همین اتفاقات رو در جهان رقم‌می‌زدم و دینی مثل دین او میاوردم
  • اگر معاذالله خدا بجای منِ حقیر بود، مثل من رفتار می‌کرد
  • حتی اگر ابلیس بفرض محال بر زمین چیره می‌شد، برای حفظ سلطنتش بر بنده‌هاش، یقینا همون اصول اخلاقی خداوند رو حاکم می‌کرد
  • اگر در خلوتت می‌نشستی و عمیق و علمی به همه جوانب خلقت فکر می‌کردی، یقینا جملاتی به ذهنت می‌رسید که شبیه به کتب آسمانی و سخنان پیامبران می‌بود
  • فلانی با تو بی‌محلی می‌کنه و تو از این موضوع ناراحتی، اما اگه می‌تونستی از بالا به خودت و گذشته و آینده‌ت نگاه کنی، همین بی‌محلی یا بدرفتاری رو می‌پسندیدی، چون برای خودت مفید می‌دیدی (این مفهوم فقط یک گزاره شخصی نیست، از بُعد سیاسی و اقتصادیِ کلان هم همین موضوع حاکمه)
  • سکانسی از فیلم میان‌ستاره‌ای؛ "مورف! به من بگو بمونم، نذار برم". اگه به آینده می‌رفتی، خوشحال می‌شدی که در گذشته یکی با چوب می‌زد تو سرت و نمی‌ذاشت اون کار رو بکنی. در صورتی‌که در گذشته باهاش دعوا می‌کنی و ازش راضی نیستی! این اتفاق همواره تکرار میشه، چون درباره عظمت چیزی که در مسیرش هستیم (=خدا با همه زیبایی‌هاش) هیچ دانشی نداریم.

https://www.youtube.com/watch?v=vgVWCvi35Os

رضایت از زندگی، فرمولی برای ۲۰۲۲ و بعدش
رضایت از زندگی، فرمولی برای ۲۰۲۲ و بعدش


》》》

اما فرمول ۲۰۲۲ و بعد از آن، درباره رضایت از زندگی:

از همین وضعیتی که برات رقم خورده، شاد و راضی باش، تا خدا رو راضی کرده باشی و در نتیجه خدا کاری کنه که وضعیتت راضی‌کننده‌تر بشه و ... در اینصورت، رضایت دوجانبه‌ی تو و خدا همینطور فزاینده میشه تا جایی که به یگانگیِ رضایت و یگانگی وجود برسی

چند تکنیک برای دستیابی به رضایت از زندگی

۱. از غم دوری کنید، از موسیقی غمگین دوری کنید. رسانه‌های ناامیدکننده، فیلم‌ها و کتاب‌های افسرده رو نبینید

۲. از آدم‌های غمگین و افسرده دوری کنید، اینا عادت ندارن نعمتها رو ببینن

۳. هروقت احساس رضایت‌تون کم شد، به یگانگی‌مون با خدا فکر کنید. هرچه هست در این جهان، اوست. تو از اویی و بلکه او خود توئه، او با خودش بد نمی‌کنه!

۴. نعمت های جذابی رو که دارید بنویسید و هر روز مرور کنید. خدا با همه ما مهربان هست، از بدها بگیر تا خوب‌ها.

۵. هم‌نشین شاد و راضی از خدا، اگه پیدا کردین، رهاش نکنین.

۶. خدمت کردن به محرومان، قبل از اونها، ما رو شاد میکنه

۷. در سخت‌ترین شرایط، تفریح و نشاط رو کنار نگذارید. بدونید که شرایط فقط به این دلیل سخت میشه که کجی‌های ما رو صاف کنه.

۸. نماز رو عاشقانه بخونید، نه وظیفتاً -۴-

۹. در نهایت این مطلب رو هم ببینید. نتایج یک پژوهش درباره ارتباط تنگاتنگ بین رضایت از زندگی و حس یگانگی:

https://www.zoomit.ir/health-medical/334877-sense-oneness-greater-life-satisfaction/



منابع

-۱- اوایل به این نظریه میگفتن وحدت وجود. بعدها نمونه تقلبی از این نظریه زیاد شد. امروز به اون نمونه‌ی صحیحِ فلسفیش میگیم 'توحیدِ من'

-۲- ما رایت الا جمیلا

-۳- ای که از خوبی و کارِدرستی خدا مطمئن هستی، برگرد بسوی پروردگارت در حالیکه از او راضی هستی و او را راضی کرده‌ای - یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (۲۷ سوره فجر) ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً (۲۸) فَادْخُلِى فِى عِبَادِى (۲۹) وَادْخُلِى جَنَّتِى‏ (۳۰فجر)

-۴- وقتی بنده‌ام در حال نماز است، آن‌گونه می‌شنوم که گویا تنها همین یک بنده را دارم؛ اما او آن قدر غافل است که گویا چندین خدا دارد (محتوای متناسب با احادیث دینی)


رضایت از زندگیشادیرفاهروانشناسیهیجان
عاشقِ تفکرِ "توحید من، یگانگی ما، تو خودمی"
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید