ویرگول
ورودثبت نام
Soheil Zarrinkelk
Soheil Zarrinkelk
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

درباره آکورد German Augmented 6th

چند ماه قبل در اين لينک در مورد آکورد Italian Augmented 6th يک پست آموزشي نوشتم و اين وعده رو دادم که بعدها در مورد فرمهاي ديگه اين آکورد هم خواهم نوشت. پست آموزشي امروز من در مورد يکي ديگه از انواع اين آکورد با عنوان German Augmented 6th نوشته ميشه. پيشنهاد ميکنم در صورتي که پست قبلي رو مطالعه نکرديد اول از خواندن و درک مطلب اون پست شروع کنيد و بعد به مطالعه پست جديد بپردازيد. اگر هم که موضوع اون پست براي شما مبرهن و آشناست بريم سراغ ادامه اين پست:

خب ما ميدونيم که آکورد Italian Augmented 6th چيزي جز يک Altered 4th Chord نيست. براي اين پست هم مثل پست قبل از يک چرخه خيلي ساده شروع ميکنيم. درجات I IV V I در گام C major که چرخه آکوردي زير رو به ما خواهد داد. فقط با اين تفاوت که اين بار به جاي Triad براي درجات چهارم و پنجم از آکوردهاي 7 استفاده ميکنيم. يعني Fmaj7 و G7. چرخه ما به شرح زير خواهد بود:

چرخه آکوردي I IV V I در گام C major
چرخه آکوردي I IV V I در گام C major


مشابه تکنيکي که در آکورد Italian Augmented 6th استفاده کرديم، اين بار هم در اولين گام آکورد Fmaj7 رو تبديل به يک آکورد معکوس اول ميکنيم. يعني درجه سوم اين آکورد نت A رو به Bass مياريم و چرخه زير رو خواهيم داشت:

استفاده از معکوس اول آکورد Fmaj7
استفاده از معکوس اول آکورد Fmaj7


در مرحله بعد، در کنار آکورد Fmaj7/A يک آکورد کروماتيک به گام اضافه ميکنيم. درجه iv. يعني Fmin7. مشخصا اين آکورد شامل چهار نت F Ab C Eb خواهد بود و به همون شکلي که آکورد Fmaj7 رو به معکوس اول تبديل کرده و از آکورد Fmaj7/A استفاده کرديم، همين کار رو براي آکورد Fmin7 هم انجام ميديم و به يک آکورد Fmin7/Ab خواهيم رسيد. به توالي آکوردي زير نگاه کنيد:

اضافه شدن Fm7/Ab به چرخه آکوردي
اضافه شدن Fm7/Ab به چرخه آکوردي

و در نهايت يک آلتراسيون ديگه به اين آکورد Fm7/Ab اضافه ميکنيم. به اين شرح که نت F در اين آکورد رو تبديل به F# ميکنيم. اتفاقي که ميفته آکورد ما حاوي نتهاي Ab C Eb و F# (يا همون Gb به صورت آنارمونيک و با نگارشي متفاوت) خواهد بود که عملا يک آکورد Ab7 به ما ميده. هرچند که به دليل فاصله ششم افزوده موجود بين نتهاي Ab و F# ما به اين آکورد به عنوان يک Augmented 6th نگاه ميکنيم نه يک آکورد نمايان 7. توضيحات بيشتر در مورد اين موضوع رو در پست قبلي نوشتم که در صورتي که لازم ميدونيد بهش مراجعه کنيد.

استفاده از German Augmented 6th Chord
استفاده از German Augmented 6th Chord


توجه داشته باشيم که برخلاف Italian Augmented 6th که شامل درجه پنجم آکورد نبود، در آکورد Ab#6 درجه پنجم اين آکورد يعني نت Eb هم حضور داره. علت وقوع اين اتفاق استفاده از آکوردهاي چهارصدايي از ابتدا در چرخه ماست. برخلاف پست قبل که ما از Triadها استفاده کرديم.

نکته ديگه اي که ميتونه جالب باشه حرکت نت Eb از اين آکورد به D در آکورد G7 و حرکت نت Ab به G در اين آکورده که وضعيت پنجم موازي رو به وجود مياره. پديده اي که در موزيک کلاسيک زياد مطبوع نيست و تلاش ميشه که ازش دوري بشه. ولي در استفاده از German Augmented 6th اين حرکت بارها و بارها انجام شده و ميشه. به اين علت که در کنار حرکت Ab به G، درجه ششم افزوده اين آکورد يعني همون نت F# هم حرکت بالا رونده اي به G در يک اکتاو ديگه داره که باعث ميشه شرايط پنجم موازي به وجود اومده بين اين دو آکورد تا حدي پنهان بشه. در واقع موزيسين هاي زيادي از دوران باروک تا امروز بدون مشکل از اين تکنيک و آکورد German Augmented 6th در ساخته هاشون استفاده ميکنن.

مثال پاياني از استفاده از آکورد Tonic به صورت معکوس دوم بعد از آکورد German Augmented 6th ميتونه باشه. در خيلي موارد چرخه آکوردي ما ميتونه چيزي به جز I IV V I متداول باشه و در اين حالات هم ميتونيم با استفاده از معکوس دوم آکورد تونيک تعليق بيشتري قبل از آکورد V7 به چرخه آکوردي بديم. به شرح زير ميتونيم داشته باشيم:

استفاده از معکوس دوم آکورد با نقش تونيک بعد از آکورد German Augmented 6th
استفاده از معکوس دوم آکورد با نقش تونيک بعد از آکورد German Augmented 6th


اميدوارم اين پست آموزشي براتون مفيد بوده باشه و از دو آکورد آلتره Italian Augmented 6th در پست قبلي و German Augmented 6th در اين پست در چرخه هاي آکوردي که خودتون ميسازيد استفاده کنيد و کاراکتر جديدي رو بتونيد به ساخته هاي خودتون بديد

تا بعد...








آموزشتئوري موسيقيگيتار الکتريکهارمونيگيتار
نوازنده و مدرس گیتار الکتریک - IT Man - علاقه مند به هنر، علم و تکنولوژی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید