علی میر | Ali Mir
علی میر | Ali Mir
خواندن ۶ دقیقه·۳ سال پیش

خلاصه کتاب مبانی بازیگری فصل اول ماسک یا چهره؟(عوامل تاثیر گذار)

در پست قبلی ما مقدمه فصل اول رو بررسی کردیم و متوجه شدیم چه چیزی قراره فصل اول یاد بگیریم و به چه دلیل انسان ها علاقه مند به بازیگری میشن.

کتاب مبانی بازیگری نوشته بلا مرلین ترجمه علی حاجی ملا علی
کتاب مبانی بازیگری نوشته بلا مرلین ترجمه علی حاجی ملا علی

تو این بخش با چند عامل که بتونه مخاطبمون رو در سفری تخیلی و تاثیر گذار با ما همراه کنه آشنا میشیم. مهم ترین اونها فضایی هست که ما در اون حضور داریم.

تاثیر فضا

فضا همه چیزه، اینکه ما محیطی رو برای مخاطبمون بوجود بیاریم تا با ما همراه بشه بوسیله فضاسازی انجام میگیره.

به عنوان مثال رابرت دنیرو در مقایسه با میشل بال در تئاتری موزیکال در وست اند در نمای صمیمی دو نفره از فنون متفاوتی برای فضا سازی استفاده کردند.

Michael Ball | Robert De Niro
Michael Ball | Robert De Niro

پویایی فضا و ماهیت سفری که مخاطبمون رو با ما همراه میکنه به طور قابل توجهی انتخاب های عینی و ذهنی ما رو تغییر میده.

مقدار پولی هم که بدست میاریم میتونه تعیین کننده فضای اجرا باشه.


تاثیر اقتصاد

در این بخش ابتدا ما با آندره آنتوان فرانسوی آشنا میشیم

   آندره آنتوان | André Antoine
آندره آنتوان | André Antoine


کسی که گروه تئاتر آزاد(Theatre Libre) رو تاسیس کرد.

 تئاتر آزاد(Theatre Libre)
تئاتر آزاد(Theatre Libre)

او سرمایه کمی داشت و متصدی پمپ بنزین بود و به همین دلیل فضای تمرین خیلی کوچیکی داشت. بنابراین از اسباب شخصیش استفاده می کرد و با گروهی مبتدی با استعداد کار می کرد. این محدودیت اقتصادی با دیدگاه هنری آنتوان در هم آمیخت و به نوعی بازیگری در فضای صمیمی ایجاد شد.

برعکس اون کنستانتین استانیسلاوسکی روسی

Konstantin Stanislavski | کنستانتین استانیسلاوسکی
Konstantin Stanislavski | کنستانتین استانیسلاوسکی

که تئاتر هنر مسکو(the Moscow Art Theater) رو تاسیس کرد

تئاتر مسکو(the Moscow Art Theater)
تئاتر مسکو(the Moscow Art Theater)

او بدلیل اینکه پسر بازرگانی ثروتمند بود، سرمایه کافی برای متحول ساختن تئاتر هنر مسکو که در سال 1898 به همراه ولادیمیر نیمیروویچ اون رو ساخت را داشت. توانایی ساخت صحنه های با شکوه و سفرهای پژوهشی که به شهرها و موزه های مرتبط می کرد باعث شد سبک بازیگری طبیعت گرایانه اش درست مثل آنتوان اما به شیوه ای متضاد تحت تاثیر قرار بگیره.

و از تعامل با علم بود که جنبش ادبی "طبیعت گرایی" پدیدار شد.


تاثیر علم

ریچارد بولسلاوسکی بازیگر در سال 1923 یک سری سخنرانی پیرامون "سیستم" استانیسلاوسکی در نیویورک ایراد کرد.

  ریچارد بولسلاوسکی | Richard Boleslawski
ریچارد بولسلاوسکی | Richard Boleslawski

او میگفت یک بازیگر باید با تمام ابعاد: فیزیکی، ذهنی و عاطفی خود سرشت اصلی انسان رو، روی صحنه خلق کنه.

درست در همان زمان نظریات روانکاوی زیگموند فروید در جامعه آمریکا شایع شد

  زیگموند فروید | Sigmund Freud
زیگموند فروید | Sigmund Freud

اگرچه بولسلاوسکی مستقیما تحت تاثیر فروید نبود اما جامعه آمریکا و انجمن های بازیگری از او تاثیر پذیرفتند.

از زمانی که بازیگری و روانکاوی هر دو عملکرد های درونی انسان رو مورد مطالعه قرار دادند در حقیقت علم و هنر به طور اجتناب ناپذیری در هم آمیختند.

البته این اولین بار نبود چند سال پیشتر، چارلز داروین

  چارلز داروین | Charles Darwin
چارلز داروین | Charles Darwin

با چند کتابش(منشا انواع، بیان عواطف در انسان و حیوان) جوش و خروشی در دنیای هنر پدید آورده بود.

همچنین امیل زولا رمان نویس فرانسوی و پدر طبیعت گرایی؛ مبتنی بر مطالعاتی که در زمینه تاثیرات وراثت و محیط انجام داده بود، شخصیت های پیچیده ای خلق کرد.

امیل زولا | Émile Zola
امیل زولا | Émile Zola

او معتقد بود جامعه ما را می سازد و در مقابل ما نیز جامعه را می سازیم و تئاتری که ما خلق میکنیم بخشی از همان جامعه است.


تاثیر سیاست

تئاتر سیاسی، و مقتضیاتی که به بازیگر اعمال میکنه، در قرن گذشته اشکال چندی به خود گرفته است:

از تئاتر نامرئی، تئاتر مجادله استاد تئاتر برزیلی آگوست بوال گرفته تا دلقک بازی آشوبگرایانه استاد تئاتر ایتالیایی داریو فو، از تئاتر التقاطی و بین المللی لا ماما در آمریکا گرفته تا تئاترکاباره ای پردازش نشده و تهییج کننده بازیگر-نویسنده آلمانی فرانک ودکیند، از نمایش نامه های اپیک برتولت برشت،

 برتولت برشت | Bertolt Brecht
برتولت برشت | Bertolt Brecht


تا درام محکمه ای و درام واژه به واژه که در سال های اخیر در تئاتر ترایسیکل لندن به شهرت رسیده.

از انواع تاثیرات سیاست بر تئاتر است.

سیاست حتی در حوزه صدا و گویش نیز بر سبک های اجرا اثر گذاشته.


تاثیر نویسندگان

نمایشنامه های پر زحمت سبب رشد سبک های بازیگری شدند این سبک ها: شهوانی، زمخت، جنسی و فوق العاده واقع گرایانه بود.

نمایشنامه های مثل: با خشم به گذشته بنگر(جان آزبورن) و طعم عسل(شیلا دلانی)، که تئاتر انگلستان رو در اواسط قرن بیستم به جنبش آورد، و نیز گونه سینمایی نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس(تنسی ویلیامز)

   تنسی ویلیامز | Tennessee Williams
تنسی ویلیامز | Tennessee Williams

به کارگردانی الیا کازان آمریکایی که صحنه تعویض لباس مارلون براندو در اون ماندگار شد.

تغییر رو بنایی مشابهی در تئاتر، پنجاه سال قبل تر یعنی زمانی که برای اولین بار نمایشنامه مرغ دریایی(آنتوان چخوف)

 آنتوان چخوف | Anton Chekhov
آنتوان چخوف | Anton Chekhov


در سن پترزبورگ به طور غم انگیزی با شکست مواجه شد اتفاق افتاد. تنها بخاطر استانیسلاوسکی و دانچنکو بود که چخوف نمایشنامه نویسی رو رها نکرد.

در واقع این دو کارگردان به دقت زیر متن نمایشنامه چخوف رو استخراج کردند و با عمل به آن، سبک بازیگری کاملا جدیدی بوجود آوردند. و بدین ترتیب روبنای تئاتر تغییر کرد.

همچنین دیوید ممت

 دیوید ممت | David Mamet
دیوید ممت | David Mamet

و سام شپرد

 سام شپرد | Sam Shepard
سام شپرد | Sam Shepard

نمایشنامه نویسان آمریکایی نیز به شیوه خود از طریق ترکیب: ریتم، تئاتری گری و شخصیت هایی خشن، جسور و واقع گرایانه(با نشانه های روشنی از ابزورد) درگیر کردند.

تعجبی نداره که هردوی اونها هم کارگردان بودند هم نویسنده.


تاثیر کارگردان

عملکرد هر کارگردان برای بازیگرانش کاملا نامشخص است.

مجموعه ای از کارهای هر کارگردان مثل: چگونه متن را خوانش کنند، چگونه تمرین کنند، چگونه با گروه همکاری کنند، چگونه نمایش رو عرضه کنند، وقتی وظیفه خود رو انجام دادند چگونه عمل به اون رو به دیگران واگذار کنند و گستره دیگه ای از فعالیت های حساس و دقیق از این قبیلند.

رابطه بازیگر و کارگردان خیلی مهمه اگه خوب پیش بره دوستانه و حساس و لذتبخش و اگه بد پیش بره سردرگم کننده هست.

این ها همش به بازیگر و خلاقیت اون مربوط میشه که بتونه کار رو به سرانجام برسونه.


تاثیر تمرین و اجرا

در این بخش متوجه میشیم 2 مسئله مهم است: طول فرایند تمرین و طول اجرا

مثلا بعضی ها چند ماه تمرین می کنند بعضی ها چند هفته و بعضی ها در تلویزیون چند دقیقه، بنابر این مسیر آماده شدن برای نقش به مدت زمانی که داریم بستگی داره.

مسئله مهم بعدی طول اجراست

قبلا ها نمایش سه الی چهار شب بیش تر اجرا نمیشد اما در عوض بسیاری از بازیگران قرن بیستمی در تئاتر های خیابانی وست اند چهار سال متوالی اجرا داشتن اینکه یک نقش رو هر شب روی صحنه ببریم با اینکه نقش رو در چند برداشت بگیریم کاملا متفاوت هست

تاثیر تمرین و اجرا
تاثیر تمرین و اجرا



تاثیر حرفه

بسیاری از نویسنده های بزرگ کتاب های بازیگری، خود بازیگر بودند.

کسانی مثل دیوید گاریک، کنستان بنواکوکلن، استانیسلاوسکی، میخائیل چخوف، فسوالوت مایرهولت، اوتا هاگن، ژاک کوپو و لویی ژووه که درون فرایند خلق شخصیت بوده اند؛ بنابراین کاملا میدونستند که وقتی بازیگر روی صحنه میره یا مقابل دوربینه درگیره چه مسائلی هست.

از سوی دیگر دنیس دیدرو تاثیرگذار یک فیلسوف بود

 دنیس دیدرو | Denis Diderot
دنیس دیدرو | Denis Diderot


که نه تنها به بازیگری بلکه به همه هنر ها علاقه داشت. او نظریه هایی ارائه کرد که مباحث بسیار داغ پیرامون بازیگری تا به امروز است.

ویلیام آرچر تاثیرگذار نیز یک منتقد بود

ویلیام آرچر | William Archer
ویلیام آرچر | William Archer

بنابراین تفکراتش پیرامون بازیگری به جای اینکه درونی و از زاویه بازیگر باشد از منظر بیرونی و مشاهده ای بود.


تاثیر خلق و خوی شخصی

در این بخش دو مربی تاثیر گذار قرن بیستم یعنی استلا آدلر و لی استراسبرگ را بررسی میکنیم.

آدلر در تمرینات، بر ایده کنش استانیسلاوسکی تکیه میکرد.

 استلا آدلر | Stella Adler
استلا آدلر | Stella Adler


در حالی که استراسبرگ بر حافظه تاثیری تاکید داشت

لی استراسبرگ | Lee Strasberg
لی استراسبرگ | Lee Strasberg


این نکته منجر به دو تفسیر متفاوت از سیستم استانیسلاوسکی شد

یکی انجام کارهای سخت جسمانی و دیگری منجر به انجام پیچیده تر و با کیفیت درونی تر همان کار ها شد.


با همین نگاه مختصر میشه دید که در طول تاریخ شرایط مختلف بر فرآیند بازیگری تاثیر گذار بوده اند.

در بخش بعد به وضعیت کلی تاریخ بازیگری، دوران کلاسیک و برخی از شخصیت های خاص اون می پردازیم.

سینمابازیگریکتاب بازیگریکتاب مبانی بازیگرینمایش
یه عشق سینما ?
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید