ویرگول
ورودثبت نام
متیو تروث
متیو تروث
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

تجربه اولین پویش کارخانه نوآوری آزادی

زیر سیگاری جیبی سیگارُس
زیر سیگاری جیبی سیگارُس

هدف از این پویش؟
اولین هدف این پویش جمع‌آوری ته سیگارهایی بود که در فضای کارخونه نوآوری رها شده بودند. البته بسیاری از افراد با اطلاع‌رسانی عمومی چنین پویشی مخالفت داشتند چون روی وجهه کارخونه اثر منفی میذاره. تا حدی هم درست بود، ولی اگر بخوایم تغییراتی برای بهبود ایجاد کنیم، بهتره با واقعیت موجود روبرو بشیم تا بتونیم کم کم راه‌حل مناسبی پیدا کنیم.

داستان از کجا شروع شد؟
وقتی تو کارخانه نوآوری آزادی قدم می‌زدم، متوجه ته سیگارهای زیادی که تو این فضا افتاده بود شدم. به نظرم نه تنها محیط اینجا رو آلوده می‌کرد، باعث زشتی فضا هم شده بود. یه نکته جالبی بهتون بگم، فضای کارخونه پر از پرنده و گربه‌هایی هست که بچه دارن. همین مورد خیلی روی حساسیت من تاثیر داشت. ته سیگار می‌تونه جون پرنده ها و بچه گربه‌ها رو بگیره. پس باید فکری می‌کردیم. در نهایت تصمیم گرفتم که این پویش رو با همراهی سایر سوله‌ها و اعضای کارخونه برگزار کنیم.

گربه‌های کارخونه نوآوری هم‌آوا
گربه‌های کارخونه نوآوری هم‌آوا

در مورد اینکه چرا نباید ته سیگار خودمون رو زمین بندازیم مقالات فارسی و انگلیسی زیاده وجود داره. برای طولانی نشدن این مقاله به یکی از منابع فارسی ارجاع می‌دم اگر دوست داشتین بخونید: ته سیگارهایی که بعد از له شدن از انسان انتقام می‌گیرند.


از این هدف محیط زیستی بگذریم من یک هدف دیگه هم داشتم!
کارخانه نوآوری متشکل از ۱۰ سوله هست: هم آوا، هفت و هشت، دیجیکالا نکست، پلنت و علی بابا این ۱۰ سوله مثل ۱۰ ضلع این کارخونه میمونند، اما یک ۱۰ ضعلی که تا امروز هم افزایی زیادی باهم نداشتند! هدف اصلی من از این پویش، یک همراهی جمعی بین ۱۰ سوله مختلف بود تا افراد هر سوله بیشتر باهم آشنا بشند و این اتفاق شروع برنامه همکاری مشترک بزرگ‌تر بین ۱۰ سوله باشه. با توجه به استقبالی که از بچه ها دیدم فکر میکنم شروع قدرتمندی بود.

اما یه آمار باحال، به نظرتون کجاهای کارخونه ته سیگار بیشتر بود؟

قبل از شروع پویش دوباره تو کارخونه قدم زدم و به طور حدودی سعی کردم ته سیگارهایی که زمین افتاده بود رو بشمارم تا بتونم نقشه رنگی بالا رو طراحی کنم. اینجوری میشه فهمید کدوم قسمت‌ها نیاز به توجه بیشتری دارن تا شاید جلوتر به راه‌حل خوبی برسیم.

نحوه اطلاع‌رسانی چطور بود و چند نفر اومدن؟
ما از طریق صفحات اینستاگرام سوله‌هایی که اعلام آمادگی کردن پوستر این پویشو نشر دادیم و ۸۰ نفر ثبت‌نام کردن و در روز رویداد بیش از ۵۰ نفر حضور داشتن (متاسفانه یادمون رفت عکس دست جمعی بگیریم انقدر که تمرکزمون روی هدفمون بود). این نشون می‌ده که انجام دادنش برای این دوستان خیلی مهم‌تر بود.

به شخصه جا داره همین جا از تک تک عزیزانی که همراهی کردن در این پویش تشکر ویژه کنم چون بدون حضورشون این پویش به نتیجه نمی‌رسید.

پوستر پویش نوآوری بدون ته سیگار
پوستر پویش نوآوری بدون ته سیگار


معرفی حامی ویژه این پویش:
سیگارُس اولین و تنها تولید کننده زیرسیگاری‌های پاکتی در ایران با ما همراه بودن و تعداد ۲۰۰ عدد از زیرسیگاری‌های جیبی با طرح اختصاصی کارخانه نوآوری آزادی برامون طراحی و تولید کردن. ما به تمام دوستانی که در این پویش همراهمون بودن به پاس یادبود و سپاسگزاری یه بسته از این زیرسیگاری‌های جیبی هدیه کردیم.

من خودم روزی که به سیگارُس درخواست دادم فکر نمی‌کردم که بتونیم این هدیه‌های ارزشمند رو داشته باشیم. چون خیلی نزدیک بودیم به روز برگزاری این پویش ولی با پشتکار زیاد این زیرسیگاری‌ها رو آماده کردن.

هدیه اختصاصی سیگارُس به کارخانه نوآوری آزادی
هدیه اختصاصی سیگارُس به کارخانه نوآوری آزادی


جا داره از تیم کارگاه نوآوری هفت و هشت تشکر ویژه کنم چون از روز اولی که این ایده به ذهنم رسید تا آخرین لحظات اجراییش باهامون همراهی کردن و باعث شدن یه اتفاق بزرگ رقم بخوره.

سوله‌هایی که حامی اجرای این پویش بودن:

حامیانی که برای رویداد هزینه کردن

و با تشکر از همراهی باشگاه کارآفرینی تیوان و تیم کشمون در همراهی و اطلاع‌رسانی خوبشون. امیدواریم که این اتفاق باعث بشه هر بار ته‌سیگارهای خیلی کمتری ببینیم. به پرنده‌ها و بچه گربه‌ها فکر کنیم. امیدواریم روزی برسه که به جای این پویش، بتونیم کارهای بهتری انجام بدیم.


چندتا عکسم باهم ببینیم:


سیگاراستارتاپکارخانه نوآوریمحیط زیستزیرسیگاری
کارآفرین | متخصص هوش مصنوعی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید