ویرگول
ورودثبت نام
تکنودات_ مرجع اخبار تکنولوژی
تکنودات_ مرجع اخبار تکنولوژی
خواندن ۴ دقیقه·۴ ماه پیش

۵ نرم‌افزار برای کم کردن وزن و حفظ وزنتون

کم کردن وزن معمولا نیاز به یه تغییر اساسی تو سبک زندگی و کارهای روزمره داره. ولی خب تکنولوژی کار رو برای من آسون‌تر کرد. چون داشتن اطلاعات درست بهم کمک کرد تا بتونم غذاهایی که میخورم و میزان انرژی که روزانه مصرف می‌کنم رو ردیابی کنم. اینا همون نرم‌افزارهایی هستن که بهتون کمک میکنن تا وزنتون رو کم بکنین

TDEE Calculator

طبق اطلاعات کلینیک مایو، کم کردن وزن یعنی اینکه کالری بیشتری بسوزونی نسبت به چیزی که میخوری. پس اگه می‌خواستی وزن کم کنی، باید بدونی بدنت تو یه روز چقدر کالری برای کارکردن لازم داره و بعد کمتر از اون مقدار غذا بخوری.

برای اینکه بفهمی بدنت چقدر کالری می‌سوزونه، سراغ محاسبه‌ی کل انرژی مورد نیاز روزانه (TDEE) باید بری. TDEE همون تعداد کالری‌ای هست که بدنت برای اینکه تو وضعیت ایده‌آل کار کنه لازم داره. برای این کار از یه نرم‌افزار رایگان به اسم TDEE Calculator استفاده بکن. تو این نرم‌افزار باید سن، قد، وزن، هدف‌هات و اینکه چقدر تو طول روز فعالیت می‌کنی رو وارد کنی تا بتونه میزان انرژی مورد نیازت رو تخمین بزنه.

اگه کارتون تو خونه‌ست و خیلی بیرون نمی‌رین، باید تو قسمت فعالیت میزان فعالیت رو کم (Sedentary) بذارین. این میزان فعالیت من بود (که یکی از بدی‌های دورکاریه)

بعد از اینکه همه اطلاعات رو وارد کردین، روی محاسبه (Calculate) بزنین. این نرم‌افزار بهتون نشون میده که برای اینکه وزنتون رو ثابت نگه دارین تو یه روز و یه هفته چقدر کالری لازمه، همچنین میزان کمبود کالری که برای کم کردن وزن لازمه رو هم بهتون میگه.

MyFitnessPal

به نظر من مهم‌ترین برنامه برای کاهش وزن، MyFitnessPal هست. این برنامه بهت کمک می‌کنه تا بتونی غذاهایی که می‌خوری رو دقیق‌تر ثبت کنی و حواست به اندازه‌ی غذات باشه.

نسخه‌ی رایگان MyFitnessPal هم هست ولی برای استفاده از بعضی از قابلیت‌های باحال‌ترش، مثل اسکن وعده‌های غذایی و بارکدخوان، باید اشتراک بخری. این قابلیت‌ها باعث میشن که ثبت غذا راحت‌تر بشه.

راستش رو بخوای، داشتن اشتراک پریمیوم یه هزینه‌ی اضافی‌ئه ولی به نظر من می‌ارزه. مخصوصا اینکه می‌تونی ببینی چقدر تو هر وعده و کل روز غذا می‌خوری. با نگه داشتن اندازه‌ی غذات تو هر وعده روی ۶۰۰ کالری، می‌تونی به هدف روزانه‌ی ۱۸۰۰ کالری برسی بدون اینکه قبل از خواب گرسنه‌ بشی.

Zepp Life

ساعت‌های هوشمند و ترازوهای هوشمند برای اینکه بتونی سطح فعالیت روزانه‌ت رو چک کنی عالین. اگه تحرکت رو زیاد عوض می‌کنی تا به هدف کالری‌سوزوندنت برسی، خیلی به کارت میان.

حتما هم لازم نیست ترازوی هوشمند بخری تا اندازه غذات رو بفهمی. خیلی از برنامه‌های ورزشی بهت اجازه می‌دن که وزنت رو دستی وارد کنی. حتی می‌تونی از Google Sheets هم برای درست کردن یه ردیاب شخصی استفاده کنی.

برای اینکه مطمئن بشی فقط وزن بدنت رو اندازه‌گیری می‌کنی، صبح‌ها (یا بعد از بیدار شدن، اگه شب‌بیداری مثل من!) بعد از دفع ادرار و مدفوع خودت رو وزن کن. قبل از وزن‌کشی هم چیزی نخور و ننوش که اون‌ها هم جزو وزنت حساب نشن.

Samsung Health

من عاشق قابلیت‌های Samsung Health هستم، مخصوصا وقتی با ساعت‌های هوشمند سامسونگ استفاده میشه. مثلا من از ساعت برای اینکه سطح استرس روزانه و کیفیت خوابم رو چک می‌کنم. خواب بد و استرس بالا می‌تونه باعث چاقی بشه، پس کنترل کردنشون خیلی مهمه.

اگه قبل از شروع کاهش وزن فشار خون بالا داشتی و دارو مصرف می‌کردی، با Samsung Health فشار خونت رو میتونی چک بکنی. البته یادت باشه که این برنامه و ساعت‌های هوشمند فقط یه نشونه هستن و اصلا حکم دستگاه پزشکی رو ندارن. همچنین بدون اینکه با دکترت حرف بزنی، داروهاتو قطع نکن.

Strong

خب، کمبود کالری و تحرک بیشتر برای لاغر شدن کافیه، اما اگه میخوای از لحاظ بندی هم پیشرفت بکنی من بهت این نرم‌افزار رو پیشنهاد میکنم

برنامه Strong بهت کمک می‌کنه تا بتونی تمریناتت رو دنبال کنی. می‌تونی ببینی تو یه هفته چه برنامه‌هایی رو انجام دادی، چندتا تکرار و ست زدی و از چه وزنه‌هایی استفاده کردی.

این برنامه یه نسخه‌ی پولی هم داره که ماهیانه ۴.۹۹ دلار یا سالیانه ۲۹.۹۹ دلار قیمتشه. ولی برای تمرین ساده نسخه رایگان کافیه.

البته اگه بدنسازی رو خیلی جدی دنبال می‌کنی، شاید بد نباشه نسخه‌ی پولی رو بگیری. اون بهت تحلیل و اطلاعات بیشتری می‌ده که بتونی فرم و آمادگی‌تو به سطح بالاتری برسونی.

همه این برنامه‌ها بهت کمک میکنن وزنتو کم کنی و ثابت نگه داریی.

فکر کنم دیگه یه ایده کلی داری که برای رسیدن به هدف وزنت باید از چه برنامه‌هایی با چه وسایلی استفاده کنی. پس شروع کن!

منبع: تکنودات مرجع اخبار تکنولوژی

کاهش وزناخبار تکنولوژیسبک زندگیفشار خون
Technodot.ir مرجع اخبار تکنولوژی با ما همراه باشید.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید